Απόσπασμα εισήγησης που παρουσιάστηκε στην επιμορφωτική συνάντηση των θεολόγων του Νομού Γρεβενών. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 16/10 2012 στο 2ο Γυμνάσιο Γρεβενών, ύστερα από πρόσκληση του Σχολικού Συμβούλου Δυτικής Μακεδονίας, κ. Αντρέα Αργυρόπουλου
Εισηγήτρια ήταν η κ. Σουλτάνα Γκαργκάνα, καθηγήτρια στο Γυμνάσιο Δεσκάτης
Το power point υπάρχει σε αυτή τη διεύθυνση:
http://www.slideshare.net/gkapetanakis/ss-15392232
Τραγούδι: Δημήτρης Ζαχαριουδάκης
Μουσική - Στίχοι: Δημήτρης Αποστολάκης
Ώρα που ο ήλιος τόξευε με πύρινες σαΐτες
σταύρωμα του μεσημεριού τη μέση της ερήμου
χειρονομώντας έντονα βάδιζαν δυό προφήτες
και λογοφέρνανε γιά το πως είναι ο Θεός.
σταύρωμα του μεσημεριού τη μέση της ερήμου
χειρονομώντας έντονα βάδιζαν δυό προφήτες
και λογοφέρνανε γιά το πως είναι ο Θεός.
Έλεγε ο ένας πως φωτιά είναι κι αστροπελέκι
και σπίθιζε το βλέμμα του στων αματιών τις κόχες
κι ο άλλος αποκρίνονταν που βάδιζε παρέκει
κερύθρα μέλι είν' ο Θεός και μυγδαλιάς ανθός.
και σπίθιζε το βλέμμα του στων αματιών τις κόχες
κι ο άλλος αποκρίνονταν που βάδιζε παρέκει
κερύθρα μέλι είν' ο Θεός και μυγδαλιάς ανθός.
"Αν είν' αλήθεια ο λόγος μου με του βοριά το χάδι
θέλω τα όρη να σκιστούν" εφώναξε ο πρώτος
κι "αν έχω δίκιο να γενεί τώρα πηχτό σκοτάδι"
απάντησε ο δεύτερος. Κι έγιναν και τα δυό.
θέλω τα όρη να σκιστούν" εφώναξε ο πρώτος
κι "αν έχω δίκιο να γενεί τώρα πηχτό σκοτάδι"
απάντησε ο δεύτερος. Κι έγιναν και τα δυό.
"Σήμερα, έιπε ο Θεός, γέλασα απ' την καρδιά μου"
κι εφώναξε τσ' αγγέλους Του να δουν τους ερημίτες.
"Πως κάνω χάζι αυτά τα δυό αληθινά παιδιά μου
μελένια και ανήμερα όπως τα θέλω Eγώ".
κι εφώναξε τσ' αγγέλους Του να δουν τους ερημίτες.
"Πως κάνω χάζι αυτά τα δυό αληθινά παιδιά μου
μελένια και ανήμερα όπως τα θέλω Eγώ".
1η προσέγγιση
Τα πρόσωπα……………………………………………..
Ο χώρος…………………………………………………….
Η διένεξη…………………………………………………….
Τα δυο πρόσωπα του Θεού έτσι όπως παρουσιάζονται στο
τραγούδι………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Γιατί πιστεύεται γελάει ο
Θεός;………………………………………………………………………………………….
Επεξεργασία:
Προσέξτε τον τελευταίο στίχο: Διακρίνετε την αγάπη του Θεού
προς τους ερημίτες;
Θα μας χρειαστεί για να μιλήσουμε για την προσωπική σχέση Θεού
- ανθρώπου
Στην Τρίτη στροφή θα χρησιμοποιήσουμε τον 4ο
στίχο για να διευκρινίσουμε την πίστη της εκκλησίας στο Θεό που αποκαλύπτεται
και δεν μπορεί ο άνθρωπος να τον κατευθύνει.
Πιστεύω ότι καλύτερο είναι να διδάσκεται η 2η
και κατόπιν η 4η διδακτική ενότητα
συνεχόμενα. Η διδακτική ενότητα 3 για
τη θρησκεία ως πανανθρώπινο φαινόμενο μπορεί να προηγηθεί της 2ης.
|
2η Δ.Ε.
Α--
1ος διδακτικός χειρισμός
Αν το επιτρέπει η τάξη χωρίζουμε σε ομάδες εργασίας και
υποβάλλουμε το ερώτημα
Ποια είναι στάση των ανθρώπων στο ζήτημα του Θεού. Πόσο τους
απασχολεί, με ποιο τρόπο το αντιμετωπίζουν.
Δίνουμε 5 λεπτά και καταγράφουμε τις απαντήσεις.
2ος διδακτικός χειρισμός
Απευθύνουμε το
ερώτημα στην τάξη και καταγράφουμε τις απόψεις των παιδιών.
(Διαφάνεια 1)
Β—
Κωδικοποιούμε τις απαντήσεις
(Διαφάνεια 2)
Το α της δ. ε. 2 προϋποθέτει λεπτό χειρισμό . Η εμπειρία μου
έχει δείξει ότι οι έφηβοι της β λυκείου δεν είναι δια τεθειμένοι να πειστούν
ότι η αναζήτηση του Θεού είναι στη φύση του ανθρώπου. Εξάλλου σε επόμενα
μαθήματα θα εμβαθύνουν στις συγκεκριμένες πληροφορίες που έχει το α.
Τη διδακτική ενότητα 2 τη χρησιμοποιώ ως εισαγωγή για να φτάσω στη δ. ε. 4.
Τις αντιλήψεις για το Θεό τις διαβάζω επιγραμματικά γιατί
δεν θα θελα να χάσω χρόνο στο λανθασμένο…
Η λεπτομερής παρουσίαση της 2ης δ. ε. προϋποθέτει
τη διδασκαλία της δ. ε. πίστη και επιστήμη την οποία θεωρώ ότι πρέπει να τη
διδαχτούν οι μαθητές πριν τις δ. ε. 9,10
11 που πραγματεύονται την αρχή και πορεία του κόσμου, καθώς και την ύπαρξη του κακού.
Το βιβλίο της β λυκείου έχει τη δυσκολία ότι πολλές φορές
κάνει κύκλους από το γενικό στο μερικό και τούμπλαλιν, τα παιδιά ήδη δεν
διαβάζουν τα μαθήματα γενικής παιδείας, οπότε το στοίχημα της ενασχόλησης και
της γνώσης κερδίζεται μέσα στην τάξη.
Προχωρώ στη δ. ε. 3 (διαφάνεια 3)
Ξεκινάω με το Σύμβολο της Πίστης
(Διαφάνεια 4 - 5)
Κινούμαι σε τρεις άξονες:
ΠΙΝΑΚΑΣ 1
Ο Θεός ως Ύπαρξη
Ένας – Τριαδικός - Αγάπη
|
Ο Θεός ως Παρουσία
Στον κόσμο μέσα μας στη σχέση μας
|
Ο Θεός ως Ουσία
Άκτιστος (Δεν έχει αρχή κι αιτία)
|
Ένας
ως προς την ουσία
Τριαδικός
ως προς τα πρόσωπα -
υποστάσεις
Πατέρας – Υιός – Άγιο Πνεύμα
Ο Θεός των Χριστιανών δεν είναι μόνο μία μονάδα αλλά μία
ένωση, όχι μόνο ενότητα αλλά και κοινότητα.
Κοινός δεσμός των τριών προσώπων η ΑΓΑΠΗ
Ο Θεός ΑΓΑΠΗ ΕΣΤΙ
Το εστι είναι το απαρέμφατο του ειμί. Ο Θεός λοιπόν
υπάρχει, υφίσταται, ως αγάπη
|
•
Ο κόσμος γύρω μας
•
Ο δείχτης μέσα μας
•
Η σχέση μας με τους άλλους ανθρώπους
|
Ουσία και ενέργειες
Άκτιστο: αναλλοίωτο αιώνιο
Κτιστό: πεπερασμένο
|
Ερωτήσεις εμπέδωσης
Σύμφωνα με τη διδασκαλία της εκκλησίας:
Μπορεί ο άνθρωπος να γνωρίσει το Θεό;
Αν ναι, με ποιο τρόπο;
Ουσία του Θεού - Άκτιστη ή κτιστή;
Ενέργειες του Θεού – Άκτιστες ή
κτιστές;
Έχουμε μάθει τη διδασκαλία της εκκλησίας ότι ο άνθρωπος
πλάστηκε κατ’ εικόνα Θεού.
Του Τριαδικού Θεού;
Αν ναι πως μπορώ να διακρίνω την
τριαδικότητα στην ανθρώπινη υπόσταση;
Μαθαίνω:
•
Ο Θεός κατά τη χριστιανική πίστη είναι αυτός με
τον οποίο αρχίζει η ιστορία του κόσμου και του ανθρώπου.
•
Εξακολουθεί να βρίσκεται ανάμεσά μας.
•
Μας φροντίζει και μας κατευθύνει προς τον
προορισμό για τον οποίο ήρθαμε στον κόσμο. Τη ζωή του μέλλοντος αιώνος.
Κάλλιστος Γουέαρ, Επίσκοπος Διοκλείας Ο Ορθόδοξος Δρόμος
ΓΚΑΡΓΚΑΝΑ ΣΟΥΛΤΑΝΑ ΠΕ01
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΔΕΣΚΑΤΗΣ 2012 -2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου