Την Τετάρτη, 29 Φεβρουαρίου 2012, στο Ανθίμειο Πολιτιστικό Κέντρο Αλεξανδρούπολης, πραγματοποιήθηκε Ημερίδα των Θεολόγων της Αλεξανδρούπολης. Η Ημερίδα έτυχε της εγκάρδιας φιλοξενίας του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμου ο οποίος παρέστη καθόλη τη διάρκεια των συζητήσεων, υπήρξε μάλιστα κι ένας εκ των κυρίων ομιλιτών.
Οι θεματικοί άξονες τόσο των εισήγησεων όσο και της στρογγυλής τραπέζης που ακολούθησε ήταν πέντεž ο χαρακτήρας του Μαθήματος των Θρησκευτικών σήμερα, οι νέες τεχνολογίες μέσα στη διδακτική πράξη, το νέο πρόγραμμα σπουδών στο Γυμνάσιο, η Θρησκευτικότητα των Ελλήνων και η διαπολιτισμικότητα μέσα στην μακραίωνη πορεία της Εκκλησίας.
Πιο συγκεκριμένα, ο Στέλιος Μπουρμπούλιας, εκπαιδευτικός του Γυμνασίου Ερασμίου Ξάνθης, ανέλυσε τις βασικές τάσεις και αντιλήψεις που κυριαρχούν στον εκπαιδευτικό και εκκλησιαστικό χώρο σήμερα αναφορικά με τη φύση και το χαρακτήρα του ΜτΘ και ανέδειξε τις δυνατότητες συνύπαρξης της γνώσης και του βιώματος στη σχολική τάξη. Η Ξανθή Αλμπανάκη, εκπαιδευτικός του Γυμνασίου Ιάσμου Κομοτηνής, πρότεινε ενναλακτικούς τρόπους διεξαγωγής του ΜτΘ με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών. Ενδιαφέρουσα ήταν η πρότασή της για διδασκαλία μέσω της τέχνης καθώς και για δημιουργία ιστολογίου ως τράπεζας γνώσης και αφορμής προβληματισμού για τους μαθητές. Οι Σμαρώ Κωστάκη και Κωνσταντία Γιαννάκου, εκπαιδευτικοί στο Γ’ Γυμνάσιο της Αλεξανδρούπολης όπου εφαρμόζεται πιλοτικά το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, κατέθεσαν την πολύτιμη εμπειρία αλλά και τους προβληματισμούς τους αναφορικά με το υλικό και τον τρόπο διδασκαλίας του Μαθήματος. Έδειξαν πως ο εκπαιδευτικός, με εργαλεία το μεράκι και τη φαντασία του, μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις των καιρών. Οι Şebnem Can και Fulya Kılıç, μεταπτυχιακές φοιτήτριες του Γλωσσολογικού Τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και υπότροφοι του ΥΠΔΜΘ, μίλησαν με γλαφυρό και παραστατικό τρόπο για τη θρησκευτικότητα των Ελλήνων μέσα από τα μάτια δυο νεαρών γυναικών από την Τουρκία. Με την παρουσίασή τους ανέδειξαν στοιχεία της θρησκευτικότητας των Ελλήνων που μένουν συχνά απαρατήρητα και βοήθησαν να συνειδητοποιήσουμε την ιδιαίτερη πνευματική και πολιτιστική φυσιογνωμία της Ελλάδας. Ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Αντώνιος Χατζόπουλος, αναφέρθηκε στη διαπολιτισμικότητα ως στάση που χαρακτήρισε την πορεία της Εκκλησίας από τα πρώτα αποστολικά χρόνια μέχρι και σήμερα. Τόνισε πως η Εκκλησία ποτέ δεν δίστασε να συνδιαλεχθεί με το διαφορετικό και να μπολιάσει γόνιμα μέσα στη θεολογία και την τέχνη της στοιχεία από άλλες κουλτούρες και παραδόσεις. Επιστέγασμα όλων των εισηγήσεων υπήρξε η κατάθεση της πολύτιμης άποψης του Σεβασμιωτάτου αναφορικά με το ΜτΘ στον σύγχρονο κόσμο. Γνώστης των συγχρονων συνθηκών ζωής και των προκλήσεων που αυτές συνεπάγονται, τόνισε την ανάγκη διαλόγου και συνεργασίας της Ιεραρχίας της Εκκλησίας με τους Θεολόγους Εκπαιδευτικούς. Επισήμανε επίσης πως το Μάθημα των Θρησκευτικών, ενταγμένο αναπόσπαστα στο Σχολείο του σήμερα, μπορεί να προσφέρει λόγο παραμυθίας στο σύγχρονο μαθητή και να αγκαλιάσει και παιδιά από διαφορετικές θρησκευτικές παραδόσεις.
Ξάνθη, 1.3.2012 Στέλιος Μπουρμπούλιας
Οι θεματικοί άξονες τόσο των εισήγησεων όσο και της στρογγυλής τραπέζης που ακολούθησε ήταν πέντεž ο χαρακτήρας του Μαθήματος των Θρησκευτικών σήμερα, οι νέες τεχνολογίες μέσα στη διδακτική πράξη, το νέο πρόγραμμα σπουδών στο Γυμνάσιο, η Θρησκευτικότητα των Ελλήνων και η διαπολιτισμικότητα μέσα στην μακραίωνη πορεία της Εκκλησίας.
Πιο συγκεκριμένα, ο Στέλιος Μπουρμπούλιας, εκπαιδευτικός του Γυμνασίου Ερασμίου Ξάνθης, ανέλυσε τις βασικές τάσεις και αντιλήψεις που κυριαρχούν στον εκπαιδευτικό και εκκλησιαστικό χώρο σήμερα αναφορικά με τη φύση και το χαρακτήρα του ΜτΘ και ανέδειξε τις δυνατότητες συνύπαρξης της γνώσης και του βιώματος στη σχολική τάξη. Η Ξανθή Αλμπανάκη, εκπαιδευτικός του Γυμνασίου Ιάσμου Κομοτηνής, πρότεινε ενναλακτικούς τρόπους διεξαγωγής του ΜτΘ με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών. Ενδιαφέρουσα ήταν η πρότασή της για διδασκαλία μέσω της τέχνης καθώς και για δημιουργία ιστολογίου ως τράπεζας γνώσης και αφορμής προβληματισμού για τους μαθητές. Οι Σμαρώ Κωστάκη και Κωνσταντία Γιαννάκου, εκπαιδευτικοί στο Γ’ Γυμνάσιο της Αλεξανδρούπολης όπου εφαρμόζεται πιλοτικά το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, κατέθεσαν την πολύτιμη εμπειρία αλλά και τους προβληματισμούς τους αναφορικά με το υλικό και τον τρόπο διδασκαλίας του Μαθήματος. Έδειξαν πως ο εκπαιδευτικός, με εργαλεία το μεράκι και τη φαντασία του, μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις των καιρών. Οι Şebnem Can και Fulya Kılıç, μεταπτυχιακές φοιτήτριες του Γλωσσολογικού Τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και υπότροφοι του ΥΠΔΜΘ, μίλησαν με γλαφυρό και παραστατικό τρόπο για τη θρησκευτικότητα των Ελλήνων μέσα από τα μάτια δυο νεαρών γυναικών από την Τουρκία. Με την παρουσίασή τους ανέδειξαν στοιχεία της θρησκευτικότητας των Ελλήνων που μένουν συχνά απαρατήρητα και βοήθησαν να συνειδητοποιήσουμε την ιδιαίτερη πνευματική και πολιτιστική φυσιογνωμία της Ελλάδας. Ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Αντώνιος Χατζόπουλος, αναφέρθηκε στη διαπολιτισμικότητα ως στάση που χαρακτήρισε την πορεία της Εκκλησίας από τα πρώτα αποστολικά χρόνια μέχρι και σήμερα. Τόνισε πως η Εκκλησία ποτέ δεν δίστασε να συνδιαλεχθεί με το διαφορετικό και να μπολιάσει γόνιμα μέσα στη θεολογία και την τέχνη της στοιχεία από άλλες κουλτούρες και παραδόσεις. Επιστέγασμα όλων των εισηγήσεων υπήρξε η κατάθεση της πολύτιμης άποψης του Σεβασμιωτάτου αναφορικά με το ΜτΘ στον σύγχρονο κόσμο. Γνώστης των συγχρονων συνθηκών ζωής και των προκλήσεων που αυτές συνεπάγονται, τόνισε την ανάγκη διαλόγου και συνεργασίας της Ιεραρχίας της Εκκλησίας με τους Θεολόγους Εκπαιδευτικούς. Επισήμανε επίσης πως το Μάθημα των Θρησκευτικών, ενταγμένο αναπόσπαστα στο Σχολείο του σήμερα, μπορεί να προσφέρει λόγο παραμυθίας στο σύγχρονο μαθητή και να αγκαλιάσει και παιδιά από διαφορετικές θρησκευτικές παραδόσεις.
Ξάνθη, 1.3.2012 Στέλιος Μπουρμπούλιας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου