Δευτέρα, 19 Σεπτεμβρίου 2011

Τα νέα προγράμματα σπουδών των Θρησκευτικών σε Δημοτικό και Γυμνάσιο



 του Χάρη Ανδρεόπουλου
θεολόγου
Ως ένα μάθημα με γνωσιακό και παιδαγωγικό χαρακτήρα το οποίο θα διδάσκεται στη Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση στο πλαίσιο μιας θρησκευτικής αγωγής που θα υπηρετεί την αντιλήψη του “γραμματισμού”, δηλαδή της παροχής γνώσεων και ανάπτυξης κριτικής συνείδησης, όπως και τ΄ άλλα μαθήματα, εξελίσσεται το μάθημα των Θρησκευτικών σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών που επεξεργάσθηκε για το Νέο Σχολείο αρμόδια Επιστημονική Επιτροπή υπό την εποπτεία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Τα νέα προγράμματα σπουδών για τα Θρησκευτικά στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο ανακοινώθηκαν από το υπ. Παιδείας δια της αναρτήσεώς τους σε ψηφιακή μορφή στην ιστοσελίδα του “Ψηφιακού Σχολείου” και όπως προκύπτει από το περιεχόμενό τους το μάθημα απομακρύνεται από τις όποιες κατηχητικές / ομολογιακές προσεγγίσεις του παρελθόντος και αποκτά καθαρό γνωσιολογικό χαρακτήρα, απευθυνόμενο σ΄όλους – ανεξαρτήτως θρησκευτικής ή εθνικής προέλευσης – μαθητές.
ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Το μάθημα δεν θα είναι θρησκειολογικό, όπως θρυλείται από κάποιους, αλλά ένα μάθημα θεολογικό – παιδαγωγικό το οποίο θα είναι πιο ανοικτό απ΄ ότι είναι σήμερα στις άλλες χριστιανικές θρησκευτικές παραδόσεις, τα άλλα θρησκεύματα και στα μεγάλα ζητήματα που έθεσε η εκκοσμίκευση από τη μετανεωτερικότητα και μετά. Θα είναι, όπως επισημαίνεται στο σκεπτικό της περιγραφομένης πρότασης της Επιστημονικής Επιτροπής, ένα μάθημα  που “θα χωράει όλους του μαθητές χωρίς, φυσικά, να απεμπολεί τον κεντρικό ρόλο της ορθόδοξης θεολογίας και παράδοσης ο οποίος θα είναι απόλυτα κεντρικός”, όπως συμβαίνει και με το μάθημα της Ιστορίας.
Στο νέο πρόγραμμα επιχειρείται η διαμόρφωση ενός θρησκευτικού μαθήματος ανοικτού, πλουραλιστικού, με γνωσιακό και παιδαγωγικό χαρακτήρα, ένα μάθημα που θα ανοίγεται στις μεγάλες χριστιανικές παραδόσεις (Ρωμαιοκαθολικισμός, Προτεσταντισμός) και στις μεγάλες θρησκείες που μας ενδιαφέρουν για το σήμερα (Ισλάμ, Ιουδαϊσμός), σύμφωνα και με το ακολουθούμενον ακαδημαϊκό πρόγραμμα των θεολογικών τμημάτων των Πανεπιστημίων μας.  Υπενθυμίζεται ότι ο Σύμβουλος θεολόγων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Δρ. Στ. Γιαγκάζογλου, απαντώντας στις αιτιάσεις μερίδας του θεολογικού κόσμου ότι η υπέρβαση του κατηχητικού ή του ομολογιακού προτύπου του μαθήματος των Θρησκευτικών θα σημάνει την αλλοίωσή του, υποστήριξε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει επ΄ ουδενί και υπογράμμισε πως αυτό που επιδιώκεται με τα νέα προγράμματα είναι να τονισθεί ο μορφωτικός και παιδαγωγικός χαρακτήρας της ορθόδοξης Θεολογίας, η οποία μεταπλάθει σε γνωσιακά στοιχεία και αξίες παιδαγωγικές την ορθόδοξη  παράδοση όπως αυτή σαρκώθηκε στα μνημεία του πολιτισμού, στην εκκλησιαστική τέχνη, στα κείμενα των Πατέρων, κλπ.  Όλα αυτά θα πρέπει να περάσουν στο μαθητή, αλλά με έναν χαρακτήρα καθαρά παιδαγωγικό και γνωσιακό και όχι χαρακτήρα μύησης στη πίστη, διότι αυτή η υπόθεση είναι πάρα πολύ σοβαρή, αλλά η κατήχηση δεν μπορεί να είναι έργο της πολιτείας και του σχολείου, καθώς ξεκάθαρα αποτελεί υπόθεση και έργο της Εκκλησίας”, όπως τονίζεται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
OI AΞΟΝΕΣ
Οι άξονες στους οποίους διαμορφώνεται το μάθημα των Θρησκευτικών κατά βαθμίδα εκπαίδευσης, έχουν ως ακολούθως:
* Nηπιαγωγείο – δημοτικό: O κόσμος της Θρησκείας
* Γυμνάσιο: Θρησκεία και Ιστορία ως έκφραση Πολιτισμού
* Λύκειο: Θρησκεία και Πολιτισμός σε διάλογο με την Κοινωνία

Πηγή: http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=6842

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...