Ξάνθη, 9 Απριλίου 2013
Στην Ελλάδα της πνευματικής και οικονομικής κρίσης οι θεολόγοι εκπαιδευτικοί γινόμαστε συχνά μάρτυρες περιστατικών ξένων προς την παράδοση και τις αξίες της πίστης και του πολιτισμού μας. Μίσος, βία, ρατσισμός, ιδεολογική πόλωση, διχασμός, εκδίκηση, αποτελούν μερικές μόνο από τις ενδείξεις μιας προϊούσας πνευματικής ασθένειας που μαστίζει την πατρίδα μας. Τα όσα διαδραματίστηκαν στην κεντρική πλατεία της πόλης μας το βράδυ της Πέμπτης 28ης Μαρτίου 2013 και οδήγησαν στον ξυλοδαρμό και τον τραυματισμό συμπολίτη μας αποτελούν ανησυχητικά «σημεία των καιρών» και είναι καταδικαστέα από κάθε άνθρωπο καλής θελήσεως.
Μέσα σ’ αυτό το κλίμα διάσπασης και μίσους, η ορθόδοξη θεολογία και το θρησκευτικό μάθημα διακονούν την ενότητα του ανθρώπου και του κόσμου και οφείλουν διαρκώς να μαρτυρούν την αλήθεια. Για το λόγο αυτό, οι θεολόγοι εκπαιδευτικοί της Ξάνθης αισθανόμαστε την ανάγκη να υπενθυμίσουμε αλήθειες της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης που είτε έχουν λησμονηθεί είτε έχουν σκοπίμως διαστρεβλωθεί και αλλοιωθεί. Υπογραμμίζουμε λοιπόν ότι:
· Η Εκκλησία δεν είναι εκκολαπτήριο ακραίων συμπεριφορών που συνθλίβουν το ανθρώπινο πρόσωπο αλλά αποτελεί «ενώσεως και συμφωνίας όνομα». Ο ιδρυτής της, ο Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός, έπαθε στο Σταυρό για τον καθένα μας ξεχωριστά, ανεξαρτήτως εθνότητας, ιδεολογικών πεποιθήσεων και θρησκείας. Ως εκ τούτου, ο συνάνθρωπός μας αποτελεί πρόσωπο ιερό και «εικόνα Θεού», όχι αντίπαλο και εχθρό.
· Θεμέλιο και χαρακτηριστικό γνώρισμα της χριστιανικής πίστης και ζωής είναι η ευαγγελική ρήση «αγαπάτε αλλήλους». Μέσω της έμπρακτης εφαρμογής της εντολής της αγάπης, ο άνθρωπος συνειδητοποιεί σε καθημερινή βάση την κοινή μοίρα του ανθρωπίνου γένους. Για το λόγο αυτό, η παραβολή του καλού Σαμαρείτη αποκτά σήμερα μια ιδιαίτερη επικαιρότητα.
· Η οικουμενικότητα του χριστιανισμού και η αγάπη προς την πατρίδα δεν είναι έννοιες ασύμβατες αλλά αλληλοσυμπληρούμενες. Ο χριστιανός τιμά και υπερασπίζεται τις εστίες και τους τάφους των προγόνων του, τα ιερά και τα όσια της πατρίδας του. Η αγάπη του όμως αυτή για τη γενέθλια γη δεν μπορεί να τον εγκλωβίσει αφού κατά βάθος αισθάνεται πάροικος σε αυτό τον κόσμο («πᾶσα πατρὶς ξένη»). Πρώτιστο μέλημά του είναι να γίνει κληρονόμος της Βασιλείας του Θεού της οποίας πολίτες έχουν κληθεί να γίνουν άνθρωποι κάθε χρώματος και φυλής.
Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι πρακτικές όπως η επίδειξη δύναμης απέναντι στους αδυνάτους, ο ρατσισμός, η τυφλή βία και οι άναρθρες κραυγές του μαινόμενου εθνικισμού, δεν έχουν καμιά σχέση με το ήθος του ορθοδόξου χριστιανού. Δεν έχουν επίσης καμία σχέση με την ελληνική παράδοση και την ελληνική πολιτιστική ταυτότητα, όσο κι αν την επικαλούνται. Ο ορθόδοξος χριστιανός καλείται σήμερα, περισσότερο παρά ποτέ άλλοτε, να σταθεί με υπευθυνότητα απέναντι στις προκλήσεις των καιρών, και με νηφαλιότητα να πορευθεί την οδό της ειρήνης και της προόδου. Εμείς, οι μαχόμενοι θεολόγοι εκπαιδευτικοί που απαρτίζουμε τον Σύνδεσμο Θεολόγων Ξάνθης, εργαζόμαστε με υπευθυνότητα στις αίθουσες και στις αυλές των γυμνασίων και των λυκείων της Ξάνθης μας για την ειρηνική συνύπαρξη χριστιανών και μουσουλμάνων, για την ίδια την ενότητα του ανθρωπίνου γένους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου