Κυριακή, 16 Σεπτεμβρίου 2012

Σχέσεις των δύο φύλων, μάθημα ταμπού για τον καθηγητή ή τον μαθητή;


ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΝΟΜΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

ΤΕΤΑΡΤΗ 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2012
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 2ου ΓΕΛ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ



«Σχέσεις των δύο φύλων, μάθημα ταμπού για τον καθηγητή η τον μαθητή;»

Ομιλήτρια: Σιαμαντούρα Ελευθερία,3ο Γυμνάσιο Καστοριάς


ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
Η βιολογική διάσταση του ανθρώπου!
Τα δύο φύλα

Η διδασκαλία της ενότητας αυτής φέρνει πολύ συχνά σε δύσκολη θέση μαθητές αλλά και εκπαιδευτικούς. Θα μπορούσε όμως ναι είναι αυτό λόγος να αποφύγουμε τη διδασκαλία της, με το πρόσχημα πως το μάθημα αυτό δεν έχει καμία θεολογική αξία ή το μόνο που θα πετύχουμε είναι να ξεσηκώσουμε το μαθητικό κοινό διδάσκοντάς το;
Σε καμία περίπτωση ο εκπαιδευτικός δε θα πρέπει να αποφύγει τη διδασκαλία της συγκεκριμένης ενότητας για τους παρακάτω λόγους:
1)    Οι μαθητές, εφηβικής ηλικίας, ένα βήμα πριν την ενηλικίωσή τους περνάν μέσα από διάφορους προβληματισμούς (κοινωνικούς, συναισθηματικού ,ηθικούς). Ποιος θα μπορούσε να τους καθαρίσει λίγο το «θολό» τοπίο; Ο καθηγητής που ενδεχομένως τους διδάσκει για τρίτη χρονιά  δε θα μπορούσε να παίξει το ρόλο αυτό;
2)    Δεν πρέπει να βοηθήσουμε τους μαθητές να κατανοήσουν τη χριστιανική ηθική ζωή ως αποκατάσταση της «κοινωνίας» μεταξύ Θεού και ανθρώπου αλλά και των ανθρώπων μεταξύ τους;
3)    Δε πρέπει να προσπαθήσουμε για να να συνειδητοποιήσουν πως οι σχέσεις των δύο φύλων είναι ευλογημένες από το Θεό στο μυστήριο του γάμου και αξιολογούνται με βάση την αγάπη και τον αυτοσεβασμό, το πνεύμα της θυσίας, που κατοχυρώνουν  την κοινωνία των προσώπων και νοηματίζουν τη ζωή;

Για τους λόγους λοιπόν αυτούς και για άλλους που ίσως ο καθένας από σας να έχει στο μυαλό του αξίζει να το τολμήσουμε.




ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΜΟΡΦΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Α) Ο ΟΡΟΣ ΥΠΟΤΑΓΗ:  Όρος που αναφέρεται με συχνότητα στην ιερολογία του γάμου από τον Απ. Παύλο στην Προς Εφεσίους  επιστολή.
Εδώ οι μαθητές καλούνται να κατανοήσουν πως ο όρος της υποταγής είναι συνώνυμο της προσφοράς και της θυσίας. Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε με παραλληλισμό της σχέσης του Χριστού με την εκκλησία, μια σχέση αγάπης και θυσίας.
Β) Η ΔΕ ΓΥΝΗ ΙΝΑ ΦΟΒΗΤΑΙ ΤΟΝ ΑΝΔΡΑ: Η μετάφραση της περικοπής μας διευκολύνει μεταφράζοντας τον όρο φόβο με τον όρο σεβασμό. Αρκεί εδώ οι μαθητές να δεχθούν πως η πράξη αυτή γίνεται μέσα σε πνεύμα αγάπης και τότε το ρήμα φόβος χάνει την ενοχλητική του σημασία.

Γ) ΤΟ ΡΗΜΑ ΓΙΓΝΩΣΚΩ: Μέσα από φράσεις της Παλαιάς Διαθήκης συναντούν οι μαθητές το ρήμα γνωρίζω να αντικαθιστά τα ρήματα πλησιάζω, ενώνομαι.
Ρόλος μας να καταλάβουν πως αυτή η γνώση του ενός από τον άλλον δεν περιορίζεται στην απλή συγκέντρωση πληροφοριών (άχρηστων πολλές φορές) αλλά πως πρόκειται για μια βαθιά γνώση του άλλου - μια γνώση διαφορετική από αυτό που συνήθως εννοούμε ως ατομική συσσώρευση πληροφοριών.

Δ) ΟΝΤΑ ΜΙΣΑ: Φράση που αρέσει ιδιαίτερα στους νέους μια που στην καθημερινότητα τους χρησιμοποιούν τη φράση «βρήκα το άλλο μου μισό».
Εδώ κατανοούν πως η συμπλήρωση του καθενός επιτυγχάνεται με τη συνάντησή του με το αντίθετο φύλο, δηλαδή με το άνοιγμα σε έναν άλλον κόσμο, διαφορετικό, που έχει να προσφέρει διαστάσεις άγνωστες στην ατομικότητα του δικού του φύλου. Ερωτήσεις γύρω από το μοναχισμό και την αγαμία του κλήρου μπορούν να απαντηθούν μέσα από το παράδειγμα  του Νυμφίου Χριστού και της εκκλησίας.

Ε) ΙΣΟΤΗΤΑ: Το απόσπασμα του Απ. Παύλου στην προς Γαλάτες επιστολή και η φράση του Γρηγορίου του Θεολόγου για τη νομοθεσία γύρω από το θέμα της μοιχείας θα μας βοηθήσουν να προσπεραστεί κάθε αμφιβολία πως ο Χριστιανισμός είναι ίσως η μόνη θρησκεία που μιλά για την ισότητα των δύο φύλων και το αποδεικνύει μέσα από τόσα παραδείγματα (Θεοτόκος, μαθήτριες του Κυρίου, Αγίες της Εκκλησίας μας).

ΣΤ) ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΤΗΤΑ :  Εδώ πρέπει οι μαθητές να καταλάβουν πως πρόκειται για μία φυσιολογική ορμή στον άνθρωπο. Μπορούμε να τους θυμίσουμε το βιβλίο της Β Λυκείου και τη φράση « ω, σάρκα από τη σάρκα μου και οστό από τα οστά μου» φράση του Αδάμ προς την Εύα που δείχνει πως η ερωτική έλξη θα ναι μοιραία ανάμεσα στον άνδρα και τη γυναίκα! Έτσι θα ξεπεράσουν και την αντίληψη που ίσως έχουν αποδεχτεί πως το προπατορικό αμάρτημα ήταν η σεξουαλική συνεύρεση του πρώτου ζευγαριού. Θέλουμε επίσης να κατανοήσουν πως όλο αυτό το σωματικό και ψυχικό δόσιμο ωριμάζει και αφθαρτοποιείται μέσα στο Γάμο. Η φράση «η ανέραστη ύπαρξη είναι εγωιστική ύπαρξη» ολοκληρώνει την επεξήγηση του θέματος.

Ζ) ΣΧΕΣΕΙΣ ΠΡΙΝ ΤΟ ΓΑΜΟ: Ναι υπάρχουν. Ναι σχεδόν σε πλειοψηφία  στους νέους και μεγαλύτερους. Μπορεί να ναι καλές όταν έχουν κίνητρα αγάπης και σεβασμού. Μπορεί να ναι κακές όταν τα κίνητρα είναι μόνο η απόλαυση και η εκμετάλλευση του ενός από τον άλλο. Σίγουρα φθαρτές όμως και οι δύο!  Και πως θα γλυτώσουμε την φθορά; Με το μυστήριο του γάμου! Το παράδειγμα του άρτου και του οίνου μέσα και έξω από ιερό ποτήριο μας δείχνουν γιατί ο γάμος σώζει από την φθορά. Και γιατί τόσοι γάμοι οδηγούνται σε διάλυση; Γιατί το μυστήριο του γάμου δε λειτουργεί μαγικά ! Η κοινή ζωή απαιτεί αγώνα και προσπάθεια και από τους δύο. Θέλει συγνώμη. Δε θέλει εγωισμό. Θέλει αγάπη πραγματική!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...