Πέμπτη 14 Μαρτίου 2013

Περιοδικό Θεολογία (τόμος 83, τεύχος 4, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2012) «Θεολογία και Οικονομία. Προσεγγίσεις στη σύγχρονη κρίση – Μέρος Β».




Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος του περιοδικού Θεολογία (τόμος 83, τεύχος 4, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2012), με αφιέρωμα «Θεολογία και Οικονομία. Προσεγγίσεις στη σύγχρονη κρίση – Μέρος Β’». Στο Προλογικό σημείωμα «Εκκλησία και οικονομία» ο Σταύρος Γιαγκάζογλου προβαίνει σε σύντομες κριτικές επισημάνσεις για τη σχέση Εκκλησίας και οικονομικής δραστηριότητας ανά τους αιώνες.
Στο πρώτο κείμενο του αφιερώματος, με τίτλο «Η οικονομική κρίση από χριστιανική σκοπιά» ο Ευάγγελος Θεοδώρου, αφού παρουσιάσει μια φαινομενολογία της σημερινής οικονομικής κρίσης και των προσπαθειών αντιμετώπισής της, προχωρεί κατόπιν στην κριτική αξιολόγηση της προϊστορίας και των αιτίων της, προκειμένου να προτείνει τις βασικές αρχές της χριστιανικής κοσμοθεωρίας ως διέξοδο στο αδιέξοδο.
Ό π. Αυγουστίνος Μπαϊραχτάρης στο άρθρο του «Οικονομία του Θεού και Οικονομία της Αγοράς: Αναζητώντας το μέτρο» παρουσιάζει αρχικά το παράδειγμα του οικονομικού νεοφιλελευθερισμού στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και στον ορίζοντα της κρίσης, προτείνοντας στη συνέχεια τρία εναλλακτικά παραδείγματα-προτάσεις των χριστιανικών Εκκλησιών (από τον Παγκόσμιο Λουθηρανικό Σύνδεσμο, τον Παγκόσμιο Σύνδεσμο Μεταρρυθμισμένων και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών) για μια οικονομία υπέρ του ανθρώπου και της γης.
Ο Απόστολος Νικολαΐδης στο άρθρο του «Από την Οικονομία στην Ειδωλολατρία» επιχειρεί να περιγράψει το πέρασμα του ανθρώπου από την φάση του οικονόμου της δημιουργίας του Θεού στον ειδωλολάτρη με τους όρους της κριτικής σκέψης του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
Στο επόμενο κείμενο, με τίτλο «Από την ελεημοσύνη στην καταπολέμηση των αιτίων της», ο Στυλιανος Τσομπανίδης επιχειρεί να περιγράψει το χρέος της Εκκλησίας μπροστά στις επείγουσες προκλήσεις που θέτει η κυρίαρχη οικονομική παγκοσμιοποίηση.
Ο Μανόλης Βαρβούνης στο μελέτημά του «»Φάγονται πένητες και έμπλησθήσονται»: Λαογραφικές θεωρήσεις των εκκλησιαστικών συσσιτίων του ελληνικού αστικού χώρου» ανιχνεύει την λαογραφική διάσταση που διαθέτει το πολυποίκιλο ενοριακό έργο που συντελείται σε συνθήκες οικονομικής κρίσης.
Ο Ανέστης Κεσελόπουλος στο άρθρο του «Η οικονομική κρίση. Πνευματική και ποιμαντική προσέγγιση», εμπνεόμενος από την εκκλησιαστική παράδοση, περιγράφει τους άξονες του χριστιανικού ήθους, το οποίο μπορεί να συμβάλλει στην κατεύθυνση αντιμετώπισης των ποικίλων προβλημάτων που δημιουργεί η σύγχρονη κρίση.
Ο π. Αντώνιος Καλλιγέρης στο κείμενό του «Η κρίση ως αφορμή: Σκέψεις για την ποιμαντική της νεότητας» καταγράφει συγκεκριμένες προτάσεις για την αποτελεσματικότερη διαποίμανση των νέων ανθρώπων, θεωρώντας την κρίση ως αφορμή δημιουργίας και αλλαγής.
Ο αρχιμ. Αγαθάγγελος Σίσκος στο άρθρο του «Η Σάρκωση του Λόγου του Θεου ως πρόκληση και πρόσκληση για μια δίκαιη ειρήνη στη γη» αναδεικνύει τις πολιτικές επιπτώσεις που η Σάρκωση του Λόγου μπορεί να επιφέρει στον τρόπο θεώρησης των επιμέρους οικονομικών και κοινωνικών σχέσεων του ανθρώπου.
Ο Νικήτας Αλιπράντης στο άρθρο του «Η κοινωνιολογία του χρήματος και η σύγχρονη εξέλιξη του καπιταλισμού», αφού αναδείξει τον κοινωνικό ρόλο του χρήματος, θα περιγράψει την κυρίαρχη κερδοσκοπική μεταλλαγή του καπιταλισμού (αφετηρία, αίτια, παραδείγματα).
Ο Κωνσταντίνος Κωτσιόπουλος στο μελέτημά του «Οικονομία, Πολιτισμός και καπιταλιστική κρίση», παρέχει αρχικά ένα περίγραμμα της σύγχρονης οικονομικής κρίσης και κατόπιν εξετάζει την έννοια της οικονομίας από κοινωνιολογική άποψη για να καταλήξει στο γεγονός ότι η οικονομική και πολιτική αντίληψη είναι στενά συνυφασμένη με τις πολιτισμικές, θρησκευτικές και ανθρωπολογικές αντιλήψεις κάθε εποχής.
Ο Γιώργος Μπάρλας στο τελευταίο κείμενο του αφιερώματος «Η “Ηθική τής ευθύνης” και η οικονομική κρίση» προσφέρει ένα κριτικό σχόλιο στην οικονομική κρίση, η οποία μαστίζει τον ελληνικό λαό, αναδεικνύοντας τα πολιτικά και οικονομικά αδιέξοδα, την αλλαγή νοοτροπίας του κοινωνικού σώματος και τις ποικίλες ερμηνείες που δίνονται στα αναφυόμενα προβλήματα, επικεντρώνοντας στην ανάγκη διαμόρφωσης μιας ηθικής της ευθύνης.
Στη στήλη Ιδιόμελα ο Κωνσταντίνος Κορναράκης με το άρθρο του «Η συμβολή του Μαρκέλλου Πιράρ στις περί τον Ίσαακ τον Σύρο σπουδές» αποπειράται μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση της σπουδαίας κριτικής έκδοσης από τον Μ. Πιράρ των «Ασκητικών» του Αββά Ισαάκ επί τή βάσει του ελληνικού κειμένου.
Στη στήλη Παρεμβάσεις ο Δημήτριος Μόσχος με το κείμενό του «Η κυριαρχία της αγοράς στο δημόσιο χώρο μέσα από τον προβληματισμό της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών» προσφέρει ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον και πλούσιο χρονικό για τη δημόσια συζήτηση που διοργανώθηκε από την Κοσμητεία της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών τον περασμένο Νοέμβριο με το ομώνυμο θέμα.
Ο Πέτρος Βασιλειάδης παρουσιάζει στη συνέχεια, στο πλαίσιο της ίδιας στήλης, το κείμενο με τίτλο «Οικονομία της ζωής, δικαιοσύνη και ειρήνη για όλους», που αποτελεί προϊόν του προγράμματος A.GA.P.E. του Π.Σ.Ε. και συνιστά έκκληση για δράση και για προβληματισμό, έν οψει μάλιστα της 10ης Γ ενικής Συνέλευσης του Π.Σ.Ε. στο Busan της Νότιας Κορέας, σε σχέση προς τα προβλήματα και τα αδιέξοδα της σύγχρονης οικονομικής παγκοσμιοποίησης.
Το τεύχος του περιοδικού συμπληρώνεται με τις πλούσιες μόνιμες στήλες. ΤαΘεολογικά Χρονικά, όπου περιλαμβάνονται αναφορές σε επιστημονικά συνέδρια, θεολογικά γεγονότα, ανακοινωθέντα και πορίσματα συνοδικών συνδιασκέψεων, ταΠεριοδικά Ανάλεκτα, όπου γίνεται σύντομη επισκόπηση των ελληνικών και ξένων θεολογικών περιοδικών, το Βιβλιοστάσιον, όπου δημοσιεύονται βιβλιοκριτικά δοκίμια και παρουσιάσεις θεολογικών μονογραφιών, βιβλίων και λοιπών εκδόσεων και, τέλος, τοΑναλόγιον, όπου δημοσιεύεται ενημερωτικό δελτίο πρόσφατων θεολογικών εκδόσεων. Το επόμενο 1ο τεύχος της Θεολογίας για το έτος 2013 θα είναι ποικίλης θεολογικής ύλης και θα κυκλοφορήσει τον προσεχή Μάιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...