"Η Εκκλησία δεν είναι μια κλειστή εταιρεία σεσωσμένων, που απολαμβάνουν, αποκλειστικά αυτοί, τα δώρα του Θεού και διεκδικούν να εξασφαλίσουν ανέσεις, προνόμια και κοσμική εξουσία." Αναστάσιος Αλβανίας
Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2014
Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2014
ΚΑΙΡΟΣ,Διημερίδα:Με τους τρεις Ιεράρχες στο σχολείο και την κοινωνία
Π Ρ Ο Σ Κ Λ Η Σ Η
Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ - για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης» σας καλεί, στη θεολογική διημερίδα, Με τους τρεις Ιεράρχες στο σχολείο και την κοινωνία,
που διοργανώνει στο Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος (Ι. Μ. Πεντέλης) στις 31/1/2014 και 1/2/2014.
Η διημερίδα περιλαμβάνει επίκαιρες εισηγήσεις με συζήτηση και εκπαιδευτικά εργαστήρια.
Θα χορηγηθούν οι σχετικές βεβαιώσεις παρακολούθησης.
Εκ μέρους του ΔΣ
Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Α. Αργυρόπουλος Γ. Παπαδόπουλος
Σχ. Σύμβουλος Καθηγητής Δ.Ε
Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2014
17.00-17.30
- Προσέλευση-εγγραφές
17.30-18.00
- Έναρξη-Χαιρετισμοί
18:00-19:30
- Πολιτισμός και Εκκλησία στους Τρεις Ιεράρχες
Κ. Κορναράκης, Αν. Καθηγητής Τμ. Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α.
- Παιδαγωγικές αναφορές στο έργο των Τριών Ιεραρχών: Η περίπτωση του αγίου Ιωάννη Χρυσοστόμου
Εμ. Περσελής, Καθηγητής Τμ. Κοινωνικής Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α.
- Θρησκευτικές γιορτές και δημόσιος χώρος
Αθ. Παπαθανασίου, Δρ. Θεολογίας, Καθηγητής ΓΕΛ Ζεφυρίου Δυτ. Αττικής, Δ/ντης του περιοδικού Σύναξη
- Οι θρησκευτικές γιορτές: μεταξύ κοινότητας και μισαλλοδοξίας
Β. Ξυδιάς, Καθηγητής Δ/θμιας, Α΄ Αθήνας
19.30-20.00
- Διάλειμμα
20.00-21.00
Θρησκευτική Εκπαίδευση: Τα «πρέπει» της εκπαιδευτικής κοινότητας και τα «θέλω» της κοινωνίας
- Συζήτηση
Συντονιστής: Γ. Καπετανάκης, Δρ Θεολογίας, καθηγητής ΠΠΓΕΣΣ
Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2014
«Παιδαγωγικές προϋποθέσεις και διδακτικές προτάσεις»
[Εργαστήρια διδακτικής μεθοδολογίας για θεολόγους εκπαιδευτικούς. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας στις δηλώσεις των εργαστηρίων κατά την προσέλευση και εγγραφή στη διημερίδα]
09:00-10.00
- Διδάσκοντας τη λειτουργία των Συνόδων και την έννοια της Ορθοδοξίας
Δ. Μόσχος, Επικ. Καθηγητής Τμ. Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α.
- Η Παραβολή του Ασώτου Υιού: Η δύναμη του κειμένου στη διδασκαλία των Θρησκευτικών
Χ. Καρακόλης, Αν. Καθηγητής Τμ. Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α.
10.00-11.30
- Η αξιοποίηση της τέχνης στη διδακτική πράξη του Θρησκευτικού μαθήματος
Α. Μπάρλος και Β. Γώγου, Επιμορφωτές ενηλίκων
- Μια μέρα … Διδακτικές προσεγγίσεις των θρησκειών
Η. Μαλεβίτης, Καθηγητής Γυμν. Λεχαινών
11.30-12.00
Διάλειμμα
12.00-13.30
- Η λειτουργία της τάξης ως κοινότητα μάθησης
Α. Βαλλιανάτος, Δρ. Θεολογίας, Σχ. Σύμβουλος Θεολόγων Β΄ Αθήνας
- Η λειτουργία της τάξης ως κοινότητα μάθησης
Μ. Κουκουνάρας-Λιάγκης, Λέκτορας Τμ. Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α.
13.30-14.00
Αξιολόγηση- Συζήτηση
Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2014
Ναύπλιο...Για τους Τρεις Ιεράρχες!
Πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα 27-01-2014, στο Ναύπλιο και στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ι.Μ.Αργολίδος,
εκδήλωση για τους θεολόγους του Νομού , προς τιμήν των Τριών Ιεραρχών.Στην εκδήλωση που οργανώθηκε από την τοπική Μητρόπολη ομιλητής ήταν ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων Δυτικής Μακεδονίας,Ανδρέας Αργυρόπουλος.Τον εισηγητή παρουσίασε στους συναδέλφους, ο θεολόγος κ.Παναγιώτης Τσούλος. Μετά το πέρας της διαλέξεως ακολούθησε γόνιμος διάλογος μεταξύ των παρισταμένων εκπαιδευτικών του ομιλητή και του Σεβασμιοτάτου κ. Νεκταρίου.Στη διάλεξη παραβρέθηκε και ο Γ.Γ. του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου ΚΑΙΡΟΣ,κ.Γιώργος Παπαδόπουλος.
Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014
Χριστιανική ριζοσπαστικότητα και Αριστερά
Του Ανδρέα Χ. Αργυρόπουλου*
«Εμείς βλέπουμε ότι χιλιάδες παπάδες βρίσκονται τώρα στην πρωτοπορία του κινήματος μας και η συμβολή του Κλήρου που στάθηκε στο πλευρό μας, υπήρξε ανεκτίμητη»
Άρης Βελουχιώτης
«Η δική μας επανάσταση σφύζει από χριστιανικά ιδεώδη… η Επανάσταση και ο Χριστιανισμός δεν είναι δύο πράγματα αντίθετα»
Ντανιέλ Ορτέγκα
Ποιος θα περίμενε μια καρναβαλική εκδήλωση να επαναφέρει τον προβληματισμό για τη σχέση της Αριστεράς με τη θρησκεία; Κείμενα, σχόλια, παρεμβάσεις δημοσιεύθηκαν στο Διαδίκτυο, άλλοτε συνεισφέροντας σε έναν ουσιαστικό διάλογο και άλλοτε προκαλώντας θλίψη, αφού επιβεβαίωναν για ακόμη μια φορά ότι η πατρίδα μας είναι ο τόπος των «παράλληλων μονολόγων»
Εντύπωση μας προκάλεσε ο δογματισμός ορισμένων αριστερών, υπερασπιστών «της μαχόμενης αθεΐας και του αντικληρικαλισμού», η επιθετικότητα τους σε ό,τι θυμίζει «θρησκεία» . Πιστεύαμε ότι οι εποχές των γενικεύσεων, του «άσπρου-μαύρου», των διαχωριστικών γραμμών και της « ιδεολογική ς καθαρότητας» είχαν παρέλθει προ πολλού. Την κριτική τους στα ιστορικά λάθη του Χριστιανισμού την κατανοώ και προσυπογράφω. Όλοι γνωρίζουμε ότι υπήρξαν εποχές που ο Χριστιανισμός έπαψε να είναι η θρησκεία του Σταυρού και των Σταυρωμένων και ταυτίστηκε με τους Σταυρωτές (Ν. Μπερδιάεφ).
Όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν ιεράρχες στις μέρες μας απόλυτα ασυνεπείς έναντι του Ευαγγελικού μηνύματος για αγάπη, ελευθερία και δικαιοσύνη, ιεράρχες υπεύθυνοι για τον εκφυλισμό της χριστιανικής πίστης. Αυτό, όμως, απέχει πολύ από το να φθάνουμε στο σημείο της άρνησης ακόμη και του στοιχειώδους σεβασμού της θρησκευτικής πίστης των λαϊκών μαζών, της χρησιμοποίησης αναληθών πληροφοριών για τεκμηρίωση των απόψεων μας (π.χ. τα επαναστατικά κινήματα της Λατ. Αμερικής δεν είχαν καμιά σχέση με τη χριστιανική πίστη) αλλά και της δημοσιοποίησης παρεμβάσεων προσβλητικών για το θρησκευτικό βίωμα των πιστών. Το τελευταίο, μάλιστα, μου έφερε στο νου τη θέση του Λένιν. Κάποτε, αναφερόμενος στους θρησκευόμενους εργάτες που ήταν μέλη του κόμματος τόνιζε: «Είμαστε ανεπιφύλακτα ενάντια στην παραμικρή προσβολή των θρησκευτικών τους πεποιθήσεων». (Άπαντα,τ. 17,σελ.422 Ρωσ. Εκδ.).
Το ερώτημα είναι απλό και σαφές. Μπορούμε να κάνουμε πολιτική, να σχεδιάζουμε το μέλλον αγνοώντας τα ιστορικά δεδομένα και τη σύγχρονη πραγματικότητα, όταν μάλιστα επικαλούμαστε διαρκώς την επιστημονικότητα και τον ορθολογισμό; Μπορούμε να μιλάμε απαξιωτικά για τη δυναμική των πολιτικοποιημένων χριστιανών και τη συμβολή τους στην κοινωνική αλλαγή σε παγκόσμιο επίπεδο τις τελευταίες δεκαετίες όταν η διεθνής βιβλιογραφία μιλάει για το αντίθετο;
Το Ινστιτούτο Κοινωνικών Επιστημών της πρώην ΕΣΣΔ σε έκδοση του για το Διεθνές Κομμουνιστικό Κίνημα το 1974 αναφέρει: «Ένα από τα αξιοσημείωτα φαινόμενα του καιρού μας είναι η προσχώρηση πλατιών μαζών θρησκευόμενων στον αντιιμπεριαλιστικό και αντιμονοπωλιακό αγώνα…».
Είναι δυνατόν να αγνοούμε ή να κάνουμε ότι αγνοούμε την εμπειρία της Λατινικής Αμερικής; Ξεχνάμε ότι στην επαναστατική κυβέρνηση των Σαντινίστας συμμετείχαν επιφανείς κληρικοί (Ερνέστο Καρντενάλ, Μιγκέλ Ντ Εσκότο, Φερνάντο Καρντενάλ); Ξεχνάμε τη θυσία του αντάρτη παπά Καμίλο Τόρες, ηγέτη του λαϊκού κινήματος της Κολομβίας; Τη δράση του Χέλντερ Καμάρα και των συνοδοιπόρων του στη Βραζιλία; Τη δολοφονία του αρχιεπισκόπου των φτωχών και ανυπεράσπιστων στο Σαλβαντόρ, Όσκαρ Ρομέρο; Το θεολόγο Φερνάντο Λούγκο, τον άνθρωπο που ηγήθηκε του κινήματος για την ανατροπή της παραγουανής δικτατορίας; Τον Σάμουελ Ρουίς, επίσκοπο των φτωχών Ινδιάνων, υποστηρικτή των Ζαπατίστας και συνεργάτη του Μάρκος; Τον Τσάβες και τον Μαδούρο στη Βενεζουέλα; Τον π. Αριστίντ στην Αϊτή, τους χριστιανο-σοσιαλιστές στη Χιλή; Τους χιλιάδες μοναχούς και μοναχές, θεολόγους, κληρικούς κατηχητές και κατηχήτριες που διώχθηκαν, βασανίστηκαν και εκτελέστηκαν από τα όργανα των δικτατόρων;
Δεν θα επεκταθώ λεπτομερώς στην εμπειρία της ριζοσπαστικής πολιτικής δράσης των χριστιανών στις άλλες ηπείρους και τη συμμετοχή τους σε κινήματα με μεγάλη ή μικρότερη εμβέλεια, αλλά δεν μπορώ να μην αναφερθώ -έστω επιγραμματικά- στη συμβολή της «Μαύρης Θεολογίας» στον αγώνα των έγχρωμων αδελφών μας σε Αφρική και Β. Αμερική, καθώς επίσης και στη μαχητική πολιτική δράση των χριστιανών της Ν. Α. Ασίας που σέρνονταν κατά εκατοντάδες, κληρικοί και λαϊκοί, στις φυλακές της Ν. Κορέας και των Φιλιππίνων.
Κλείνω θυμίζοντας στους φίλους της «αριστερής μαχητικής αθεΐας» ότι τα χρόνια της γερμανικής Κατοχής στην πατρίδα μας, στο ΕΑΜ συμμετείχαν χιλιάδες ιερείς και περισσότεροι από 10 επίσκοποι, μερικοί από τους οποίους είχαν ηγετικό ρόλο μέσα στην οργάνωση (Διονύσιος Μηθύμνης, Ειρηναίος Σάμου, Ιωακείμ Κοζάνης, Αντώνιος Ηλείας κ. ά.). Τέλος, οφείλω να μνημονεύσω την αντιδικτατορική δράση (ΐ967-’74) των χριστιανοσοσιαλιστών της Χριστιανικής Δημοκρατίας του Ν. Ψαρουδάκη αλλά και σπουδαίων κληρικών όπως ο π. Γιώργης Πυρουνάκης, ο παπα-Γαβαλάς κ.ά.
Αναρωτιέμαι πώς ένας αριστερός μπορεί να αγνοεί τόσο σημαντικές πλευρές στην ιστορία του λαϊκού κινήματος που τις έγραψαν χριστιανοί. Αν το κίνημα πρέπει να ξαναγράψει Ιστορία και να προχωρήσει μπροστά, πρέπει να επωφεληθεί από την ιστορική πείρα και να απλώσει το χέρι σε συμμαχίες κι όχι να πορεύεται με γνώμονα την αλαζονεία της πρωτοπορίας και το δογματισμό που έκλεισε την επανάσταση στη μούχλα των κομματικών γραφείων και τελικά την οδήγησε στην απαξίωση.
* Ο Ανδρέας Χ. Αργυρόπουλος είναι Σχολικός Σύμβουλος θεολόγων και το παραπάνω κείμενο του πρωτοδημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Δρόμος της Αριστεράς» 25/1/2014
Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2014
Litanie des Saints (Η Λιτανεία των Αγίων - Malcolm John Rebennack)
Ero mante te que le mama
damba la metres
Ero mante te que le papa
damba la moi ido
Ero mante te que le mama
Santa Maria
Ero mante te que le mama
Ero mante te que le papa
Doce goche goche que le mama
mama oceon
Ero mante te que le mama
yia malia
Ero mante te que le papa
obea obea
Ero mante te que le mama
ooh bacalia
Ero mante te que le mama
Ero mante te que le papa
Doce goche goche que le mama
sambeau sambeau
Ero mante te que le mama
ooh coumalieh
Ero mante te que le mama
mamzelo zoulie zoulie zoulie
Ero mante te que le papa
papa ledvah
Ero mante te que le mama
Ero mante te que le papa
Doce goche goche que le mama
San Cecilia
Η "Λιτανεία των αγίων" αναμφισβήτητα είναι ένα από τα όμορφα τραγούδια που έχουν γραφεί.Το όνομα που δόθηκε στο τραγούδι προέρχεται από μια από προσευχή της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, . Οι στίχοι του τραγουδιού είναι κράμα των ισπανικών, των κρεόλ και μίας αφρικανικής διαλέκτου.
Ο συνθέτης του τραγουδιού είναι ο Malcolm John Rebennack από τη Νέα Ορλεάνη. γνωστός σε όλους μας ως Dr. John. Η «Λιτανεία των Αγίων» βασίστηκε σε κάποια σύνθεση του Louis Moreau Gottschalk που είχε τίτλο " Μπαμπούλα,το πνεύμα των νεκρών προγόνων".Ο Gottschalk είχε μεγαλώσει όπως και ο Dr.John στη Νέας Ορλεάνη και συνήθιζε να παρακολουθεί και να μελετάει τις μουσικές εκδηλώσεις αλλά και ευρύτερα τη ζωή των μαύρων σκλάβων της περιοχής.
Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014
Ο Stevie Wonder τραγουδάει για τον Martin Luther King
Είναι γνωστός ο αγώνας του μεγάλου συνθέτη,ενορχηστρωτή και τραγουδιστή Stevie Wonder
για να γίνει εθνική αργία στις Η.Π.Α. η ημέρα των γενεθλίων του Martin Luther King .Ένας αγώνας που είχε αίσιο τέλος.Σήμερα κοινοποιούμε το τραγούδι του για τον μεγάλο χριστιανό αντιρατσιστή ηγέτη.
"Happy Birthday"
You know it doesn't make much sense
There ought to be a law against
Anyone who takes offense
At a day in your celebration
Cause we all know in our minds
That there ought to be a time
That we can set aside
To show just how much we love you
And I'm sure you would agree
It couldn't fit more perfectly
Than to have a world party on the day you came to be
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
I just never understood
How a man who died for good
Could not have a day that would
Be set aside for his recognition
Because it should never be
Just because some cannot see
The dream as clear as he
that they should make it become an illusion
And we all know everything
That he stood for time will bring
For in peace our hearts will sing
Thanks to Martin Luther King
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Why has there never been a holiday
Where peace is celebrated
all throughout the world
The time is overdue
For people like me and you
Who know the way to truth
Is love and unity to all God's children
It should be a great event
And the whole day should be spent
In full remembrance
Of those who lived and died for the oneness of all people
So let us all begin
We know that love can win
Let it out don't hold it in
Sing it loud as you can
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday
Happy birthday
Happy birthday
Ooh yeah
Happy birthday...
We know the key to unify all people
Is in the dream that you had so long ago
That lives in all of the hearts of people
That believe in unity
We'll make the dream become a reality
I know we will
Because our hearts tell us so
There ought to be a law against
Anyone who takes offense
At a day in your celebration
Cause we all know in our minds
That there ought to be a time
That we can set aside
To show just how much we love you
And I'm sure you would agree
It couldn't fit more perfectly
Than to have a world party on the day you came to be
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
I just never understood
How a man who died for good
Could not have a day that would
Be set aside for his recognition
Because it should never be
Just because some cannot see
The dream as clear as he
that they should make it become an illusion
And we all know everything
That he stood for time will bring
For in peace our hearts will sing
Thanks to Martin Luther King
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Why has there never been a holiday
Where peace is celebrated
all throughout the world
The time is overdue
For people like me and you
Who know the way to truth
Is love and unity to all God's children
It should be a great event
And the whole day should be spent
In full remembrance
Of those who lived and died for the oneness of all people
So let us all begin
We know that love can win
Let it out don't hold it in
Sing it loud as you can
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday
Happy birthday
Happy birthday
Happy birthday
Ooh yeah
Happy birthday...
We know the key to unify all people
Is in the dream that you had so long ago
That lives in all of the hearts of people
That believe in unity
We'll make the dream become a reality
I know we will
Because our hearts tell us so
Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2014
Διάλεξη στο Ναύπλιο:« Το ριζοσπαστικό μήνυμα των Τριών Ιεραρχών και η εποχή μας».
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Επ΄ευκαιρία της εορτής των
Τριών Ιεραρχών, η Ιερά Μητρόπολη Αργολίδος οργανώνει διάλεξη η οποία θα έχει ως
θέμα:
« Το ριζοσπαστικό μήνυμα των Τριών Ιεραρχών και η εποχή μας».
Η διάλεξη αυτή θα πραγματοποιηθεί,
τη
Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2014 και ώρα 07:00 μ.μ.,
στην αίθουσα συγκεντρώσεων
της Ιεράς Μητροπόλεως Αργολίδος στο
Ναύπλιο,
με ομιλητή τον κ. Ανδρέα Αργυρόπουλο, Σχολικό Σύμβουλο Θεολόγων.
Παρακαλείσθε να τιμήσετε με την παρουσία σας
την παραπάνω διάλεξη.
Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως
ΚΑΙΡΟΣ: Στήριξη στους αδιόριστους θεολόγους
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το ΔΣ του συλλόγου μας έχει θέσει με έμφαση και κατ’
επανάληψη το θέμα της ίσης μεταχείρισης των συναδέλφων της ειδικότητάς μας στην
εκπαίδευση και κυρίως σε θέματα διορισμών και επιμόρφωσης. Επομένως δεν μπορεί
παρά να υποστηρίξει το εύλογο αίτημα των αδιορίστων συναδέλφων μας, οι οποίοι δικαίως
διακατέχονται από αίσθημα πικρίας - όπως τονίζουν σε πρόσφατη ανοικτή επιστολή
τους - για την εξαίρεσή τους από την πρόσφατη πρόσκληση διαφόρων άλλων
ειδικοτήτων με σκοπό τον διορισμό τους σε κενές θέσεις. Αν και προφανώς το
Υπουργείο Παιδείας καλεί εκπαιδευτικούς σύμφωνα με τις τρέχουσες ανάγκες
σκοπεύοντας ταυτόχρονα στην ορθολογική διαχείριση του υπάρχοντος και πιθανώς
πλεονάζοντος προσωπικού σε κάποιες περιφέρειες, ωστόσο η διαρκής και
παρατεταμένη εξαίρεση του κλάδου μας από τους τελευταίους διορισμούς και συνάμα
η αναιμική παρουσία αναπληρωτών σε πραγματικά κενά, όπως είχαμε επισημάνει και
με προηγούμενη ανακοίνωσή μας, δημιουργεί αντιφατικά συναισθήματα για τις
πραγματικές επιδιώξεις και τον
γενικότερο σχεδιασμό στο θέμα αυτό. Για το λόγο αυτό καλούμε το Υπουργείο
Παιδείας να προσέξει περισσότερο τα επιχειρήματα του συλλόγου των αδιορίστων
θεολόγων αναπληρωτών και να εντάξει στο
πλάνο των διορισμών κάποιους εξ αυτών, που έχουν κατά το νόμο προτεραιότητα. Η
παιδεία και οι μαθητές μας έχουν όλους ανάγκη.
Από
το ΔΣ
Χολαργός 20-1-2014
Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2014
"ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.-VIDEO
"ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - Ο διάλογος και η κριτική για το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου" - Εκδόσεις Αρμός.
http://intv.gr/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=549&Itemid=78
π.Ανδρέας Κονάνος:ΠΗΡΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΜΟΥ
Δεν ξέρω
τις νομικές και πολιτικές παραμέτρους
σχετικά με τα ανοιχτά μαγαζιά
την Κυριακή.
Με θλίβει όμως
η προσωπική μου αποτυχία
να ελκύσω όλους αυτούς
στο ναό μου,
αντί να πάνε για ψώνια.
Μια θλίψη δεκαετιών...
Απλά τώρα η αποτυχία μου
έχει πιο τρανταχτές
αποδείξεις.
Γεμάτη σήμερα η Ερμού.
Και δίπλα της,
τόσες εκκλησίες
να περιμένουν
με γεμάτο
το άγιο Ποτήριο
που θα μεθύσει τους πιστούς.
Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014
Παπαμιχαλάκη Αικατερίνη:Χριστιανισμός-Ελληνισμός
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ
ΕΝΟΤΗΤΑΣ
«Χριστιανισμός-Ελληνισμός: μια
ιδιότυπη συνάντηση»
Από το βιβλίο της Γ΄Γυμνασίου Θέματα από
την Ιστορία της Εκκλησίας
Παπαμιχαλάκη Αικατερίνη καθηγήτρια
θεολόγος του 2ου Γυμνασίου Γρεβενών
Αυτή η διδακτική ενότητα μας εισάγει σε μια καινούργια ιστορική εποχή για τη ζωή και την πορεία της Εκκλησίας. Με την υπογραφή του διατάγματος των Μεδιολάνων και τη λήξη των διωγμών η Εκκλησία αφήνετε ελεύθερη να αναπτυχθεί και να εξαπλωθεί στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία. (Η δ.ε. είναι αναγκαίο να διδαχθεί σε δύο διδακτικές ώρες)
1ο Μέρος ΤΙ ΠΡΟΣΕΦΕΡΕ Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
-Ξεκινώντας
κάνω μια σύντομη αναφορά, δύο λεπτών, στα κυριότερα ιστορικά γεγονότα που
γνώρισαν τα παιδιά στο προηγούμενο κεφάλαιο, για να τα συνδέσω με τα γεγονότα
που θα αναλύσω στο επόμενο.
-Επιγραμματικά
αναφέρω το ιστορικό πλαίσιο αυτού του κεφαλαίου και τι θα γνωρίσουμε σ’ αυτή
την ενότητα.
-Με
ερωτήσεις καλώ τους μαθητές να μου πουν πότε άρχισε η ελληνιστική επίδραση στο
ανατολικό τμήμα της Μεσογείου( Μ. Αλέξανδρος ελληνιστικά χρόνια, επίδραση των Ιουδαίων.)
-Αναφορά
στον Απόστολο Παύλο και στη 2η περιοδεία του, όπου έρχεται ο
Χριστιανισμός για πρώτη φορά σε επαφή με τον Ελληνισμό.
-ΓΛΩΣΣΑ :Το μέσο διάδοσης της Χριστιανικής
διδασκαλίας ,ο λόγος του Ευαγγελίου, των πατερικών κειμένων, των αποφάσεων
συνόδων, της Θείας Λειτουργίας, των ύμνων κτλ.
-ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ: Έδωσε την ορολογία για να
αποτυπώσει και ο Χριστιανισμός με σαφήνεια τα δικά του νοήματα. Ενδεικτικά
αναλύω τις λέξεις :
Πρόσωπο (
Πατέρας, Υιός, Άγιο Πνεύμα)
Ουσία (Θεός)
Ενέργεια (θεϊκές
ενέργειες που αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος). Τις συγκεκριμένες έννοιες θα τις
συναντήσουμε και στην ενότητα των αιρέσεων.
-ΗΘΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ: Αναφέρομαι στη σημασία που έδιναν
οι Έλληνες στην παιδεία και στην καλλιέργεια του πνεύματος και σε αξίες ,όπως ο
σεβασμός, η δικαιοσύνη, αρχές που
συνδέθηκαν και με τη χριστιανική διδασκαλία.
-ΚΑΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ:Εδώ αναλύω τη μεγάλη επίδραση που
δέχτηκε ο Χριστιανισμός (ως θρησκεία που ξεπήδησε από μια ανατολική, ανεικονική
θρησκεία ,τον Ιουδαϊσμό) από τον δυτικό τρόπο έκφρασης που είχαν οι Έλληνες.
Ειδικότεραγια την αρχιτεκτονική, τη ζωγραφική και τον εκκλησιαστικός λόγος
γίνεται εκτενέστερη αναφορά στις ενότητες για την χριστιανική τέχνη.
-ΜΟΡΦΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΖΩΗΣ: Αυτό το σημείο το θεωρώ σημαντικό
γιατί, τα παιδιά πρέπει να αντιληφθούν, ότι ο Χριστιανισμός δεν ξερίζωσε τις εθνικές
καταβολές των Ελλήνων αλλά προσέλαβε και ενσωμάτωσε γόνιμα τις κοινωνικές συνήθειές τους στη χριστιανική παράδοση.
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
-Σ’ αυτό το
σημείο που τελειώνει και η πρώτη διδακτική ώρα, δύο ομάδες παιδιών, μπορούν να
αναλάβουν να βρουν κοινωνικές συνήθειες που διατηρήθηκαν από την αρχαιότητα και
να τα παρουσιάσουν την επόμενη φορά (τιμή των νεκρών, γέννηση παιδιών κτλ).
-Να γράψουν
ποιο από τα παραπάνω στοιχεία επίδρασης θεωρούν ποιο σημαντικό και γιατί. (4-5
σειρές)
2ο
Μέρος ΤΙ ΠΡΟΣΕΦΕΡΕ Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Κύριος
στόχος μου εδώ είναι, να αντιληφθούν οι μαθητές, ποιες αντιλήψεις του παλαιού
κόσμου αλλάζει η χριστιανική διδασκαλία.
-ΣΧΕΣΕΙΣ ΘΕΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ:Είναισχέση προσωπική και όχι απρόσωπη.
Ο Θεός Πατέρας επεμβαίνει στην ανθρώπινη ιστορία γιατί αγαπά τον άνθρωπο,
στέλνει τον Υιό του για να σώσει τον κόσμο. Ο Ιησούς είναι Θεός και άνθρωπος
ταυτόχρονα, δεν καταδυναστεύει τον άνθρωπο, σέβεται την ελευθερία του. (Τα
παιδιά μπορούν να πουν και που αλλού το είδαμε αυτό- Παλαιά Διαθήκη)
-ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ: Η μοίρα του ανθρώπου δεν καθορίζεται
ούτε από τη φύση ούτε από το Θεό. Όλα έχουν αρχή και τέλος. Ο Θεός είναι
δημιουργός του κόσμου, αλλά βρίσκεται
έξω από τη δημιουργία. Απαλλάσσει τον άνθρωπο από τη δεισιδαιμονία και από το
φόβο του για τις φυσικές δυνάμεις. Το κυριότερο είναι ότι ο άνθρωπος με τη δική
του θέληση επικοινωνεί με το Θεό.
-ΙΣΤΟΡΙΑ: Για το Χριστιανισμό η Ιστορία έχει
ευθύγραμμη πορεία. Το τονίζουμε αυτό, για να καταλάβουν τα παιδιά ότι η ζωή
είναι μοναδική και ανεπανάληπτη. Ο άνθρωπος ζει μία φορά και σ’ αυτή τη ζωή
καλείται να οικοδομήσει μια σωστή σχέση με το Θεό. (Τους απασχολεί έντονα η
ιδέα του θανάτου και η τύχη του ανθρώπου μετά θάνατον.)
-Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ: Ο άνθρωπος είναι εικόνα του Θεού.
Ζητώ από τα παιδιά να μου το εξηγήσουν. (Το έχουμε αναλύσει και στην Α
γυμνασίου στη δημιουργία του ανθρώπου). Πρέπει να καταλάβουν ότι στη
χριστιανική διδασκαλία η ύλη είναι σημαντική γιατί το σώμα θεωρείται ναός του
Θεού, σε αντίθεση με τις αντιλήψεις των Ελλήνων που την περιφρονούσαν.
-Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ανανεώνεται με τις χριστιανικές
αρετές, της αγάπης, της αλληλεγγύης, της ανιδιοτέλειας, της ελευθερίας, της
ισότητας και παλεύει να αλλάξει παγιωμένες καταστάσεις και την ιδεολογία των
ανθρώπων. (Θυμίζω στα παιδιά την εποχή των διωγμών). Και τέλος η ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ που πρεσβεύει ο
Χριστιανισμός βοηθά τους ανθρώπους να καταλάβουν ότι είναι ίσοι απέναντι στο
θεό, ότι δεν υπάρχουν ανώτερα ή κατώτερα έθνη ή άνθρωποι(θέση της γυναίκας στα
ιουδαϊκά χρόνια, θεσμός της δουλείας στα ρωμαϊκά χρόνια ).
Στο
τελευταίο κομμάτι της διδακτικής ενότητας (Χριστιανισμός-Ελληνισμός: αντίθεση
και σύνθεση) αναφέρομαι και σε γεγονότα φανατισμού που εκδηλώθηκαν από την
πλευρά των χριστιανών σε βάρος των ειδωλολατρών. Καταστροφές εθνικών ιερών και
διωγμοί ειδωλολατρών. Αφήνω τα παιδιά να κρίνουν αυτή τη συμπεριφορά και να
πουν αν συνάδει με τα χριστιανικά ιδεώδη της αγάπης και του σεβασμού προς τον
συνάνθρωπο. Αναλύουμε τι προβλήματα
μπορεί να δημιουργήσει ο φανατισμός απ’ όπου και αν προέρχεται. Πρέπει
να γνωρίζουν ότι η αυτοκριτική, μας βοηθά να κατανοούμε τα λάθη μας και η
Εκκλησία έκανε την αυτοκριτική της και καταδίκασε αυτή τη συμπεριφορά. Αυτό
όσον αφορά την αρνητική πλευρά της σχέσης Ελληνισμού-Χριστιανισμού. Η θετική
πλευρά ήταν ότι αυτή η ένωση δημιούργησε τις βάσεις για την ανάπτυξη της
χιλιόχρονης Βυζαντινής αυτοκρατορίας και την ανάπτυξη του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Οι χριστιανοί είναι οι φορείς αυτού του πολιτισμού.
ΕΡΓΑΣΙΑ
-Οι μαθητές
χωρίζονται σε ομάδες και σε 4-5 σειρές περιγράφουν ποια επίδραση του
Χριστιανισμού θεωρούν ποιο σημαντική.
-Οι μαθητές
σε ομάδες και σε 4-5 σειρές να ανακαλύψουν ποια χριστιανικά ιδεώδη πηγάζουν από
το κείμενο: «Ο φρόνιμος άνθρωπος ……………..
για χάρη της αρετής»
Παρουσιάστηκε στην επιμορφωτική συνάντηση των θεολόγων της Π.Ε. Γρεβενών την 29η Νοεμβρίου 2013,