Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Μιλτιάδης Κωνσταντίνου: Αγία Γραφή και Πολιτική


Παύλεια_77
Περίληψη της εισήγησης στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα «Εξουσία και Διακονία κατά τον Απόστολο Παύλο» (Βέροια 26-28 Ιουνίου 2013)
Στόχος της εισήγησης του κ. Κωνσταντίνου ήταν να προσεγγιστεί το θέμα «Αγία Γραφή και Πολιτική» από καθαρά ερμηνευτική σκοπιά, ξεκινώντας από μια ανάλυση του ίδιου του βιβλικού κειμένου και προχωρώντας στη συνέχεια στη διερεύνηση της κατανόησης του κειμένου αυτού από την Εκκλησία, όπως αυτή εκφράστηκε μέσα από τα συγγράμματα των Πατέρων.
Η μελέτη του εισηγητή άρχισε από τη θεολογική παραδοχή ότι το βασικό χαρακτηριστικό της βιβλικής πίστης είναι η πεποίθηση πως ο Θεός παρεμβαίνει ενεργά μέσα στην ανθρώπινη Ιστορία συνεργαζόμενος με τους ανθρώπους και ότι η παρέμβαση αυτή του Θεού δεν είναι αυθαίρετη, αλλά καθορίζεται από τους όρους μιας συμφωνίας, της Διαθήκης, Η πεποίθηση ότι ο Θεός παρεμβαίνει στην Ιστορία, και μάλιστα στηριζόμενος σε συγκεκριμένο σχέδιο με συγκεκριμένους στόχους, που στη γλώσσα της Συστηματικής Θεολογίας χαρακτηρίζεται ως “Σχέδιο της Θείας Οικονομίας”, προσδίδει στην παρέμβαση αυτή χαρακτηριστικά πολιτικής πράξης.
Ξεκινώντας από τις Μεσσιανικές ιδέες περί Θεού-ελευθερωτή, διερευνήθηκαν οι πολιτικές προσδοκίες της ιουδαϊκής κοινότητας που ζει στο πλαίσιο της Περσικής Αυτοκρατορίας και συγκρίθηκαν με τις προτάσεις κοινωνικής οργάνωσης του Δευτερονομίου που διαμόρφωσαν μια νέα θεώρηση της ιστορίας του Ισραήλ, σχηματικά αποτυπωμένη στο σχήμα Αποστασία-Αιχμαλωσία-Αποκατάσταση. Το ίδιο σχήμα ανιχνεύεται τόσο στα μεταιχμαλωσιακά βιβλικά έργα όσο και στις Επιστολές του αποστόλου Παύλου, μαρτυρώντας την αδιάσπαστη συνέχεια μεταξύ Παλαιάς και Καινής Διαθήκης. Η Εκκλησία ως νέος Ισραήλ καθίσταται κληρονόμος των επαγγελιών των προφητών, επομένως και των υποχρεώσεων που απορρέουν από αυτές για την οργάνωση μιας κοινωνίας ειρήνης και δικαιοσύνης.
Μέσα από κείμενα των Μεγάλου Βασιλείου, Γρηγορίου Νύσσης και Συμεών του Νέου Θεολόγου, επιχειρείθηκε να διαφανεί ότι η πρόταση της Βίβλου για την οργάνωση της Πολιτείας των ανθρώπων αφορά την κοινότητα των πιστών κάθε εποχής με την ανάληψη συγκεκριμένης δράσης προς την κατεύθυνση της ριζικής αλλαγής των υφιστάμενων κοινωνικών δομών και τη συστηματική μελέτη και επεξεργασία εναλλακτικής πρότασης για ισοπολιτεία, δικαιοκρισία και οικονομία ως απάντηση στους ισχύοντες εξουσιαστικούς και ωφελιμιστικούς όρους της οικονομίας της αγοράς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου