Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014

«Η θρησκεία στον σύγχρονο κόσμο»






«Η θρησκεία στον σύγχρονο κόσμο»: Κύκλος διαλέξεων στο Megaron+
Το ίδρυμα «Άρτος Ζωής» σε συνεργασία με το Megaron+ διοργανώνει έναν κύκλο διαλέξεων με γενικό τίτλο  «Η θρησκεία στον σύγχρονο κόσμο».
Οι ημερομηνίες και οι τίτλοι των διαλέξεων είναι οι εξής:
1. Πέμπτη 9/10/14, Αίθουσα MC2, 19:00
Στέλιος Βιρβιδάκης
«Θρησκεία και φιλοσοφία: σύγχρονες προσεγγίσεις»
2. Τρίτη 21/10/14, Αίθουσα MC2, 19:00
Θανάσης Παπαθανασίου
«Χριστιανισμός και διαθρησειακές σχέσεις»
 3. Τρίτη 18/11/14, Αίθουσα MC2, 19:00
Θοδωρής Δρίτσας«Χριστιανισμός και εκκοσμίκευση»
4. Τρίτη 16/12/14, Αίθουσα MC2, 19:00
Σταύρος Ζουμπουλάκης
«Θρησκεία και δημοκρατία»

Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2014

ΚΑΙΡΟΣ:Άμεση πρόσληψη αναπληρωτών




                                                                                       Χολαργός 27-9-2014


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η αρχή του νέου σχολικού έτους θέτει πάντα-εδώ και χρόνια-την ριζική και άμεση κάλυψη των αναγκών, που διαπιστώνονται στις σχολικές μονάδες σε επίπεδο προσωπικού και υλικού. Η αναδιαμόρφωση του χάρτη στη Λυκειακή βαθμίδα με το «Νέο Λύκειο» και την Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, θέτει επιτακτικότερα το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για την πρόσληψη προσωπικού όλων των ειδικοτήτων, ανάλογα με τις υπάρχουσες ελλείψεις, εφόσον η καθορισμένη διδακτέα και εξεταστέα ύλη δεν επιτρέπει ολιγωρία. Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ» επισημαίνει ότι για την αποφυγή περιστατικών πρόσληψης θεολόγων αναπληρωτών αρκετούς μήνες μετά την έναρξη της περσινής σχολικής χρονιάς, οι οποίοι με υπεράνθρωπες προσπάθειες έπρεπε να ολοκληρώσουν τις παραδόσεις τους, απαιτείται άμεση κάλυψη όλων των κενών. Απαιτείται άμεση τοποθέτηση σε κενές θέσεις της ειδικότητας όλων των υπεραρίθμων συναδέλφων. Απαιτείται άμεση πρόσληψη ικανού αριθμού αναπληρωτών, ίσου με τις καταγεγραμμένες ανάγκες. Απαιτείται τέλος  η προσεκτική διαχείριση ενός μαθήματος, για το οποίο λόγω σαφούς ιδιομορφίας δεν επιτρέπεται η διδασκαλία του από άλλη ειδικότητα. Η έγκαιρη αντιμετώπιση του ζητήματος, ιδιαίτερα σε παραμεθόριες ή προβληματικές λόγω γεωγραφικής θέσης περιοχές σε συνδυασμό με την ουσιαστική μείωση της εξεταστέας ύλης, είναι σίγουρο ότι θα επιτρέψει την χωρίς προβλήματα διεκπεραίωση των διδακτικών τους υποχρεώσεων. Αντίθετα η ολιγωρία ή η αμέλεια εκ μέρους της Πολιτείας είναι σίγουρο ότι θα οδηγήσει σε παρόμοια με τα προαναφερόμενα δυσμενή αποτελέσματα.


                                                                      Για το Δ.Σ



Ο Πρόεδρος                                                                Ο Γ.Γραμματέας

Α.ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ                                            Γ.ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ                                     

Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2014

Φωτεινή Οικονόμου:π.Γεώργιος Πυρουνάκης.Η θεολογία και το έργο ενός ελεύθερου ανθρώπου

Απόσπασμα από το βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε.Εντός της εβδομάδος θα έχουμε την τιμή και τη χαρά να δημοσιεύσουμε εκτενές κείμενο από την αξιόλογη αυτή εργασία.



Υπάρχουν άνθρωποι, άλλοτε γνωστοί, άλλοτε πιο άσημοι που δρουν επί της ουσίας στον κόσμο, ο οποίος βάλλεται από τις δομές του κακού. Άνθρωποι που δεν οραματίζονται απλώς και ελπίζουν, αλλά πιστεύουν ότι ο κόσμος μπορεί ν' αλλάξει, υπό τον όρο ότι θα συνειδητοποιηθεί η ανάγκη για βελτίωση και δράση. Ένας τέτοιος άνθρωπος ήταν ο πατήρ Γεώργιος Πυρουνάκης.
Μελετώντας τη ζωή και το έργο του ένιωσα ότι έκανα ένα ταξίδι στον προηγούμενο αιώνα. Ο π. Γεώργιος έζησε όλα τα δύσκολα του αιώνα εκείνου: τη δικτατορία του Μεταξά, την κατοχή, τον εμφύλιο, τη δικτατορία των συνταγματαρχών, τη μεταπολίτευση, η οποία και τον απογοήτευσε. Η μεγαλύτερη πίκρα του όμως ήταν η στάση της εκκλησιαστικής Ιεραρχίας και η σύμπραξή της με τους εκάστοτε κρατούντες...
Καίρια σημεία της θεολογίας του ήταν η αγωνιστικότητα, η αξίωση για ειρήνη και ευτυχία όλων των ανθρώπων "εδώ και τώρα". Αγωνίστηκε για τον εκδημοκρατισμό των πολιτειακών θεσμών, αλλά και της Εκκλησίας, ενώ αναβίωσε με τρόπο υποδειγματικό την ενορία ως ιδανικό τρόπο εκκλησιαστικής ζωής. Ως πατριώτης παπάς τόνιζε το ιδανικό του ελληνισμού, όχι όμως ως ανωτερότητα έναντι των άλλων λαών, ενώ ως θεολόγος της απελευθέρωσης δίδαξε έμπρακτα την ανάγκη για αφύπνιση και δράση με το σύνθημα: "Ξύπνα παπά, ξύπνα λαέ".
Zήλεψα τον άνθρωπο αυτό, τον άνθρωπο που έζησε με απόλυτη επίγνωση της προσωπικής του ευθύνης απέναντι στα κακώς κείμενα της Ιστορίας, τον άνθρωπο του "carpe  diem". Η δράση του στην πρόσφατη ιστορία του τόπου μας συνιστά γενναία πράξη ελευθερίας κόντρα σε κάθε πολιτική δέσμευση, ενώ η "φωνή" του "ακούγεται" δυνατά και στο σήμερα σε όσους θέλουν να την ακούσουν και να εμπνευστούν απ' αυτή ως ηχηρή θεολογική μαρτυρία εκκλησιαστικής γνησιότητας!

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΑΡΑΦΡΟΝΩΝ ΕΛΑΛΗΣΕ





Ομίλησε σε μεγάλη, κατάμεστη αίθουσα,
μεγάλης πόλεως της Χώρας μας.
Κόσμος πολύς προσήλθε να ακούσει των λόγων αυτού.
Επρόκειτο βλέπεις για ηγούμενο "σταρ",
μεγάλης και ιστορικής Μονής του Αγίου Όρους.
Είπε, και τι δεν είπε.
Μεταξύ άλλων ανέφερε:
"Ο Χριστός μας, δεν ανέχεται τις "δείνα" αμαρτίες και ένεκεν αυτών, θα επιτρέψει πόλεμον".
Παραδόξως, όλες οι αναφερόμενες αμαρτίες,
είχαν σχέση με την σεξουαλική αυτοδιάθεση του ανθρώπου.
Έκλεισε, βεβαιώνοντας όλους,
πως δεν ομιλεί αφ΄ εαυτού,
αλλά τυγχάνει επόμενος τοις Αγίοις Πατράσιν.
Ουδεμία αμφιβολία έχω επ΄ αυτού.
Απλά διερωτώμαι,
η διδασκαλία του,
είναι επόμενη του γλυκυτάτου και απροσωπολήπτου
Ιησού.....???



π.Χαράλαμπος Κοπανάκης

Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2014

Hotel California. Ύμνος στον σατανά ή μια μουσική καταγγελία της απληστίας;

hotel california
To 1977, κυκλοφόρησε το τραγούδι “Hotel California” του συγκροτήματος Eagles. Είναι ένα από τα πιο γνωστά ροκ κομμάτια στον κόσμο, αλλά όταν βγήκε, είχε προβληματίσει τους ακροατές με τους ασυνήθιστους στίχους του. Υπήρξαν διάφορες εκδοχές για το ποιο είναι το νόημα του τραγουδιού, αλλά η επικρατέστερη ήθελε τους Eagles να έχουν γράψει έναν ύμνο για τον σατανισμό.
Ο Άντον Λαβί.

Η θεωρία ξεκίνησε από μια ομάδα Ευαγγελιστών. Είχαν παρατηρήσει τη μυστηριώδη μορφή στο εξώφυλο του δίσκου. Το συγκρότημα βρίσκεται σε ένα ξενοδοχείο πολυτελείας και ποζάρει στον φακό, ενώ τριγύρω τους γίνεται πάρτι. Σε ένα παράθυρο στο βάθος, μπορεί κανείς να διακρίνει μία σκοτεινή μορφή, που κοιτάζει το συγκρότημα. Είπαν, λοιπόν, ότι η σκοτεινή φιγούρα στο παράθυρο ήταν ο Άντον Λαβί, ο συγγραφέας της “Βίβλου του Σατανά”. Ο Λαβί είχε αγοράσει ένα ξενοδοχείο στο Σαν Φρανσίσκο, για να στεγάσει την Εκκλησία του Σατανά, της οποίας ηγούνταν. Στο τραγούδι ακούγεται ο στίχος “Kill the Beast”, δηλαδή “σκοτώστε το θηρίο”. Θεώρησαν ότι όταν οι Eagles έγραφαν για το θηρίο, εννοούσαν τον Σατανά. Το ξενοδοχείο, απ” το οποίο δεν μπορείς να φυγεις ποτέ, όπως λέει ο στίχος “you can check out anytime you like, but you can never leave”, είναι η εκκλησία των Σατανιστών.

albumΣύμφωνα με τους δημιουργούς, το τραγούδι δεν έχει καμία σχέση με τον Λαβί και τον σατανισμό. 

Οι στίχοι μιλάνε για ένα ταξιδιώτη, που πάει σε ένα ξενοδοχείο πολυτελείας. Αρχικά φαίνεται παραδεισένιο, αλλά αργότερα αποκαλύπτονται οι άσχημες πτυχές του. Δυστυχώς για τον ταξιδιώτη, από αυτό το ξενοδοχείο και κατά συνέπεια από τον συγκεκριμένο τρόπο ζωής, δεν μπορεί να φύγει ποτέ. 
Το τραγούδι είναι μία αλληγορία για τον ηδονισμό, την αυτοκαταστροφή και την απληστία στη μουσική βιομηχανία στα τέλη της δεκαετίας του ’70. 
Ο Ντον Χένλεϊ, ο τραγουδιστής του συγκροτήματος, είπε ότι είναι η δική τους ερμηνεία για τη “μεγάλη ζωή” στο Λος Άντζελες και ότι είναι “ένα τραγούδι για το σκοτεινό υπογάστριο του αμερικανικού ονείρου και την υπερβολή στην Αμερική”. Ο Ντον Φέλντερ, ο κιθαρίστας των Eagles, περιέγραψε το 2008, πώς εμπνεύστηκαν το τραγούδι: “Ο Ντον Χένλεϊ και ο Γκλεν (Φρέι) έγραψαν τους περισσότερους απ” τους στίχους.
Όλοι μας φτάσαμε στο Λος Άντζελες νύχτα, οδηγώντας. Κανείς μας δεν ήταν απ” την Καλιφόρνια και αν οδηγήσεις προς το Λ.Α. τη νύχτα… μπορείς να δεις αυτή τη λάμψη, στον ορίζοντα, απ” τα φώτα και οι εικόνες αρχίζουν να παίζουν στο μυαλό σου και όλα τα όνειρα που έχεις κάνει. Και το τραγούδι είναι γι” αυτό το πράγμα.”... 



http://www.mixanitouxronou.gr/

Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2014

Εικονική Θεολογία:Ένα εξαιρετικό blog για τους θεολόγους καθηγητές!





Με χαρά μεγάλη ενημερώνουμε τους συναδέλφους καθηγητές και καθηγήτριες για το blog της συναδέλφου Ρόης Ακανθοπούλου, "Εικονική Θεολογία".Στο συγκεκριμένο ιστολόγιο οι συνάδελφοι μπορούν να βρουν ποιοτικότατο υλικό για το Μάθημα των Θρησκευτικών.(Power points,υλικό για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών κ.λ.π.)Ευχόμαστε στην αγαπητή Ρόη ,καλή δύναμη και καλή συνέχεια !

Καλή Ανάσταση παπα-Γιώργη!






Χθες "έφυγε" από κοντά μας ο π.Γεώργιος Λιαδής. Τον παπα-Γιώργη είχα την τιμή να τον συναντήσω για πρώτη φορά στη Χίο το 2008,όταν επισκέφθηκα το νησί με την ιδιότητα του Σχολικού Συμβούλου των Θεολόγων.Τότε υπηρετούσε στο 1ο Γυμνάσιο της Χίου.Μου προξένησε εντύπωση η απλότητά του,η σεμνότητά του και η διάθεσή του για διάλογο.Άνθρωπος με ανοικτό πνεύμα,άνθρωπος προσφοράς.Δεν του άρεσε η προβολή.Δεν αναφερόταν ποτέ στις αξιόλογες σπουδές του και στη δράση του.Είχε ένα μεγάλο χάρισμα."Άκουγε" τον άλλον,"άκουγε" την κοινωνία.Έπαιρνε τα μηνύματα των καιρών.Σου έδινε "χώρο" στην κουβέντα,πράγμα που όλοι μας το ξεχνάμε.Ταυτόχρονα σε έκανε να θες να τον ακούς.Είχε να" πει".Πολλά και ουσιαστικά.Παπάς του λαού,όπως ακριβώς θέλουμε τους ιερείς μας.



Στη θεολογική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στη Χίο το 2010.Από αριστερά ο συνταξιούχος Θεολόγος και Γυμνασιάρχης κ. Ιωάννης Κολλιάρος,ο π.Γιώργης Λιαδής,ο Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Νομού Χίου κ. Νικόλαος Στουπάκης ,ο Ανδρέας Αργυρόπουλος  και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Κληρικών Χίου π. Γεώργιος Κωνσταντίνου. 




ο παπα-Γιώργης συζητάει με το Σταύρο Γιαγκάζογλου,σύμβουλο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου τότε.Από κοντά οι εκλεκτοί συνάδελφοι Δημήτρης Τσελίγκας και Νικόλαος Μηλιανός







οι φωτογραφίες είναι του συναδέλφου κ.Βενεκά.

Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2014

Ο ρόλος των τεχνικών διδασκαλίας στο μάθημα των Θρησκευτικών







ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΚΑΙ  ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ        Α/ΘΜΙΑΣ &  Β/ΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ               ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Πληροφορίες: Πολύβιος Στράντζαλης
Ταχ. Δ/νση:  Χάλκης 8, 10ο Χιλ.
                   Θεσσαλονίκης - Μουδανιών
Ταχ. Κωδ. :  57001
Ταχ. Θυρ. :  Δ. 5019
Τηλέφωνο : 2310/365346
FAX          : 2310/286715
E-mail     : grss@kmaked.pde.sch.gr
                  polstrantz@sch.gr





ΘΕΜΑ :  «Πρόσκληση σε επιμορφωτικό σεμινάριο».


ΣΧΕΤ: Το υπ’ αριθμ. 17445/19-09-2014 έγγραφο έγκρισης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

σας  προσκαλώ στο επιμορφωτικό σεμινάριο των θεολόγων καθηγητών των σχολείων των δήμων Κορδελιού -  Ευόσμου, Νεάπολης -  Συκεών και Αμπελοκήπων -  Μενεμένης της ΔΔΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης με θέμα:

«Ο ρόλος των τεχνικών διδασκαλίας στο μάθημα των Θρησκευτικών (Βιωματικό Εργαστήριο)»

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στις 30 Σεπτεμβρίου, 01 και 03 Οκτωβρίου 2014 και ώρα 12:30-14:00 στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων της Διεύθυνσης Δ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης ως εξής:

Σχολεία Δήμου Κορδελιού -  Ευόσμου
30 Σεπτεμβρίου 2014
Σχολεία Δήμου Νεάπολης – Συκεών
01 Οκτωβρίου 2014
Σχολεία Δήμου Αμπελοκήπων – Μενεμένης
03 Οκτωβρίου 2014

       Παρακαλούνται οι Διευθυντές των σχολείων να τροποποιήσουν τα ωρολόγια προγράμματα, έτσι ώστε να μην υπάρξει απώλεια διδακτικών ωρών. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών είναι προαιρετική και η μετακίνησή τους θα γίνει χωρίς δαπάνη για το δημόσιο.


                                                                                                Με εκτίμηση
                                                                          Ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων
                                                                                    Δρ. Πολύβιος Ι. Στράντζαλης

                                                                        

Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2014

Πολλά κενά Θεολόγων στα σχολεία!




Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Θεολόγων

                                                         Αθήνα, 22 Σεπτεμβρίου 2014


Θέμα: Κενά Θεολόγων

Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να γνωστοποιήσουμε και να αποσαφηνίσουμε τα στοιχεία σχετικά με τις κενές θέσεις Θεολόγων στα σχολεία.
Μετά από διαδικασία και ενημέρωση από τα ΠΥΣΔΕ των νομών, ο αριθμός των κενών θέσεων Θεολόγων μέχρι σήμερα και όπως παρουσιάζονται μέσω των Διευθύνσεων, ανέρχεται στα 80. Παρόλα αυτά στις 17 Σεπτεμβρίου 2014 το Υπουργείο Παιδείας προέβη σε προσλήψεις μόνο δεκαοκτώ (18) αναπληρωτών Θεολόγων,  για την κάλυψη των κενών και την ομαλή λειτουργία των σχολείων στην Ελλάδα.
 Κρίνουμε, επίσης,  σκόπιμο να αναφέρουμε, ότι η διαδικασία καταμέτρησης και εξακρίβωσης των κενών από τις  διευθύνσεις δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.   Το σύστημα  myschool,  μέσω του οποίου φαίνονται τα πραγματικά κενά της κάθε σχολικής μονάδας πανελλαδικά, συνεχίζει να ενημερώνεται. Αυτό σημαίνει ότι τα κενά είναι πολύ περισσότερα.
Αιτούμαστε την έγκαιρη πρόσληψη επαρκούς αριθμού αναπληρωτών Θεολόγων, έτσι ώστε το μάθημα να διδαχθεί κανονικά από άκρη σε άκρη της Ελλάδας. Ας μην ξεχνάει το Υπουργείο, ότι κάποιοι συνάδελφοι από εμάς θα κληθούν να καλύψουν μια ύλη πάνω στην οποία οι μαθητές θα εξετασθούν πανελλαδικώς μέσω της Τράπεζας Θεμάτων. Επομένως, είναι ανάγκη να καλυφθούν άμεσα τα κενά.


Από το Δ.Σ του Πανελληνίου Συλλόγου Αναπληρωτών Θεολόγων

π.Ανδρέας Κονάνος: Η πρώτη φορά



Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ
Θυμάμαι την πρώτη φορά που μου εξομολογήθηκαν διάφορα άτομα,
ειδικά θέματα της ψυχής τους.
Λεπτά, ευαίσθητα, μυστικά, προσωπικά. Χωρίς υπεκφυγές και προσχήματα.
Χύμα. Έκθεση ψυχής.
Κάτι σαν εξευτελισμός. Μα μπροστά στην αγάπη του Χριστού, που αμέσως σε αγκαλιάζει και δεν σε αφήνει να νιώσεις ρεμάλι κι ερείπιο.
Ο πρώτος άνθρωπος που μου είπε ότι έκανε φόνο. Πριν πολλά χρόνια.
Το πρώτο διαζύγιο. Με τις χαρτοπετσέτες να κολλούν στο πρόσωπό της, που έκλαιγε ατέλειωτα.
Η πρώτη έκτρωση. Πού δεν ήταν μια, μα έξι. Και της έφεραν κατάθλιψη βαριά.
Η πρώτη κοπέλα που ήταν ομοφυλόφιλη. Ήρθε με τη φίλη της κι ήθελαν να με δουν μαζί. ¨Είμαστε ζευγάρι¨, μου είπαν.
Ο πρώτος νέος που ήταν ομοφυλόφιλος. Ήρθε απ’ τη Βόρεια Ελλάδα, ειδικό ταξίδι με το μηχανάκι του, να πει μόνο αυτό και να φύγει πάλι.
Η πρώτη μοιχεία και παράλληλη σχέση. Που οδήγησαν την απατημένη γυναίκα σε καρκίνο.
Το πρώτο πρησμένο μάτι που μαύρισε ο πατέρας δίνοντας μπουνιές στην κόρη, επειδή ήταν μεθυσμένος.
Ο πρώτος σωματικός βιασμός του γονιού στην κόρη, που την τρέλανε και την έκανε μόνιμο θαμώνα ψυχιάτρων και εξορκιστών.
Οι ατέλειωτοι ψυχικοί βιασμοί μικρών και μεγάλων.
Η πρώτη σοβαρή κλοπή. Που γέμιζε τον ύπνο εφιάλτες και ιδρώτα.
Η πρώτη φορά που άκουσα γι’ αδέρφια που δεν ξαναμιλούν σ' αδέρφια και γονείς εδώ και χρόνια. Για οικόπεδα και κληρονομιές και διαθήκες.
Κι άλλα, κι άλλα, κι άλλα ατέλειωτα,
ανείπωτα και ταπεινά.
Μα τόσο ανθρώπινα,
αληθινά και καθημερινά,
που χτυπούν την πόρτα και των καλύτερων και ¨ηθικών¨ σπιτιών.
Το πετραχήλι μου.
Ένα πανί τυλιγμένο στο λαιμό μου.
Γεμάτο σταυρούς και κρόσσια.
Την πρώτη μέρα,
όταν το βγάζω απ’ το κουτί του είναι λίγο σκληρό,
άκαμπτο κι ατσαλάκωτο.
Μα σιγά- σιγά γίνεται μαλακό και ευέλικτο.
Και γυρίζει όπως το πας, όπου το πας,
τυλίγοντας το κεφάλι του καθένα που γονατίζει
με δακρυσμένα μάτια στο Χριστό.
Όμως οι απόψεις των ανθρώπων απέξω,
είναι τόσο στενές και μονοκόμματες,
οι κρίσεις στυγνές κι αδίστακτες,
η γλώσσα ξύλινη σα μασίφ ρόπαλο,
και οι αποφάσεις συχνά καταδικαστικές.
Για το πυρ το εξώτερον.
Ευτυχώς η εξομολόγηση γίνεται κρυφά, μυστικά.
Διότι στα φανερά, δεν θα ήταν εξομολόγηση λύτρωσης, μα αφορισμού. Αφού πάντα κάποιοι ¨καλοί¨ θα είχαν τον πειρασμό να τη μετατρέψουν σε λιθοβολισμό και άσπλαχνο θάψιμο ευαίσθητων ψυχών, που παλεύουν να βρουν την ευτυχία, με τον τρόπο του ο καθένας.
Με τα λάθη και τις περιπέτειές του.
Παλεύουν ακόμα.
Μιας και δεν βλέπουν δίπλα τους ανθρώπους - αληθινούς οδοδείκτες ευτυχίας, μα κυρίως λαμπρούς - πομπώδεις κήρυκες φαντασιακής αγιότητας, ανέραστης ευτυχίας και λιπαρής υποκρισίας.
Ένας απ’ αυτούς - λυπηρό- κι εγώ.

Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2014

Ένα ακόμη ποιοτικό blog:Θεολόγος.gr


Ένα ακόμη ποιοτικό blog με υλικό για το μάθημα των Θρησκευτικών.Πρόκειται για το Θεολόγος.gr το οποίο διαχειρίζεται η εξαιρετική συνάδελφος Δέσποινα Χανόγλου.Το συστήνουμε ανεπιφύλακτα στους συναδέλφους και ευχόμαστε στη διαχειρίστρια καλή δύναμη στο έργο της.Η ηλεκτρονική διεύθυνση είναι http://theologosgr.blogspot.gr/

Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2014

Nέο τεῦχος τοῦ περιοδικοῦ Θεολογία





Θ ε ο λ ο γ ι α
ΚΛΑΔΟΣ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ωάννου Γενναδίου 14, 115 21, θήνα - Τηλ.: 210.7272.288
Fax: 210.7272.251, e-mail: theologia@ecclesia.gr
http://www.ecclesia.gr/greek/press/theologia/index.asp


Δ ε λ τ ί ο  Τ ύ π ο υ


Κυκλοφόρησε τὸ νέο τεῦχος τοῦ περιοδικοῦ Θεολογία (τόμος 85, τεῦχος 2, Ἀπρίλιος-Ἰούνιος 2014), τὸ ὁποῖο περιλαμβάνει τὰ ἄρθρα τοῦ α´ μέρους τοῦ ἀφιερώματος μὲ θέμα: «Ἡ Ἁγία Γραφὴ στὴν Ὀρθόδοξη Παράδοση». Στὸ Προλογικὸ μὲ τίτλο «Ἁγία Γραφή, Ἐκκλησία, Παράδοση» ὁ Σταῦρος Γιαγκάζογλου ἀποτυπώνει μὲ συντομία τὸ περίγραμμα τῆς ὀργανικῆς σχέσης μεταξὺ τῆς Ἁγίας Γραφῆς, τῆς λατρεύουσας κοινότητας καὶ τῆς Παράδοσης τῆς Ἐκκλησίας. Στὴν πρώτη μελέτη τοῦ ἀφιερώματος μὲ τίτλο «Ἀπὸ τὴν πρωτολογία στή "λειτουργικὴ 'ἐσχατολογία"», ὁ Γεώργιος Πατρῶνος ἐπιχειρεῖ μιὰ ἐπισκόπηση τῶν περὶ ἐσχατολογίας σύγχρονων σχολῶν καὶ τάσεων στὸ πλαίσιο τῆς (δυτικῆς) χριστιανικῆς θεολογίας, ἀντιπροτείνοντας τὴν ἐκδοχὴ τῆς λειτουργικῆς ἐσχατολογίας, ἡ ὁποία ἔχει ὡς ἀφετηρία καὶ ἐπίκεντρο τὴ λειτουργικὴ καὶ μυστηριακὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Πορφύριος Νταλιάνης στὴ μελέτη του μὲ τίτλο «Ἑλληνικὴ Ὀρθόδοξη Ἑρμηνευτικὴ καί "Κανονικὴ Ἑρμηνεία" (Canonical Approach)», ἀφοῦ ἀναφερθεῖ σὲ σταθμοὺς τῆς ἀκαδημαϊκῆς βιβλικῆς ἑρμηνευτικῆς (μελέτες πανεπιστημιακῶν καθηγητῶν σὲ ἑλληνόφωνα θεολογικὰ περιοδικὰ κ.ἄ.) καὶ σὲ ἐπιμέρους ἐξελίξεις στὸν χῶρο τῆς ἑρμηνευτικῆς (π.χ. ὑπέρβαση ἀκραίου ἱστορισμοῦ), θὰ ἀναφερθεῖ στὴ λεγόμενη "κανονικὴ ἑρμηνεία" (ἑρμηνεία περικοπῆς ὑπὸ τὸ φῶς τῶν βιβλίων ὁλόκληρου τοῦ Κανόνα καὶ στὴν προοπτικὴ τῆς κοινότητας), ἐπισημαίνοντας τὶς θετικὲς ἐπενέργειες ποὺ θὰ εἶχε ἡ χρήση της στὸ πλαίσιο τῆς ὀρθόδοξης ἑρμηνευτικῆς. Στὴ συνέχεια, ὁ Πέτρος Βασιλειάδης στὴ μελέτη του μὲ τίτλο «Πτυχὲς σύγχρονης μαρτυρίας τοῦ Εὐαγγελίου. Τὸ νέο ἀναδυόμενο "βιβλικὸ παράδειγμα"» ἀφοῦ ἐπεξηγήσει τὶς ἔννοιες εὐαγγέλιο, παράδειγμα καὶ μαρτυρία, ἐξετάζει ὑπὸ τὸ φῶς τῆς κριτικῆς θεολογίας διάφορες πτυχὲς τῆς σύγχρονης μαρτυρίας τοῦ Εὐαγγελίου, παρουσιάζοντας ὁρισμένα ἐνδεικτικὰ παραδείγματα (π.χ. κοινωνικὴ διάσταση τοῦ Εὐαγγελίου). Στὸ μελέτημα μὲ τίτλο «Ἑρμηνεία τῆς Ἁγίας Γραφῆς καὶ σημερινὰ πολιτισμικὰ δεδομένα. Μιὰ ὀρθόδοξη προσέγγιση», ὁ Ἰωάννης Καραβιδόπουλος ἐπιδιώκει νὰ δείξει ὅτι ἡ ἑρμηνεία τῆς Ἁγίας Γραφῆς ἀποτελεῖ μιὰ συνεχῆ ἐπανερμηνεία τῆς καταγεγραμμένης Ἀποκάλυψης τοῦ Θεοῦ μέσα στὶς ἑκάστοτε ἱστορικὲς καὶ πολιτισμικὲς συνθῆκες, ἀκολουθώντας ἀκριβῶς τὸ παράδειγμα τῶν Πατέρων. Ὁ Χρῆστος Οἰκονόμου στὸ ἄρθρο του μὲ τίτλο «Ἁγία Γραφὴ καὶ Πολιτισμός» ἐξετάζει τὰ διάφορα στάδια πολιτισμοῦ, ὅπως αὐτὰ ἀποτυπώνονται στὴν Ἁγία Γραφή (π.χ. παραδείσια κατάσταση τοῦ ἀνθρώπου, πολιτισμὸς τοῦ πτωτικοῦ ἀνθρώπου, πολιτισμὸς τοῦ ἀνακαινισμένου ἐν Χριστῷ ἀνθρώπου). Ὁ π. Εὐάγγελος Γκανᾶς στὴ μελέτη του «Ἡ βιβλικὴ ἀφήγηση καὶ ἡ ἔκλειψή της στὴ νεοελληνικὴ θεολογία καὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ζωή», ἀφοῦ μελετήσει τὴν ἐνσωμάτωση τῆς βιβλικῆς ἀφήγησης στὴ θεολογία καὶ στὴν ἐκκλησιαστικὴ ζωή, θὰ συνεχίσει παρουσιάζοντας τὴν ἀπώλεια αὐτῆς τῆς σχέσης, θὰ κάνει λόγο γιὰ σύγχρονες προτάσεις ἀποκατάστασης τῆς σχέσης αὐτῆς καὶ θὰ ἀναδείξει τὴ σπουδαιότητα τοῦ ὅλου θέματος γιὰ τὴν ἱστορικὴ τύχη τοῦ χριστιανισμοῦ στὸν τόπο μας. Στὸ ἄρθρο ποὺ ἀκολουθεῖ μὲ τίτλο «Ἡ ἀτέλεστη τελειότητα τοῦ χριστιανοῦ. Μιὰ διακειμενικὴ διαδρομὴ τῆς Παύλειας ἔννοιας καὶ μιὰ βιβλικὴ ἐφαρμογὴ τῆς διακειμενικότητας» ἡ Κυριακούλα Παπαδημητρίου ἐξετάζει, μεταξὺ ἄλλων, τὴ διακειμενικότητα ὡς ἑρμηνευτικὴ θεωρία, στὴ συνέχεια τὸν ρόλο της στὶς βιβλικὲς σπουδές, καθὼς ἐπίσης καὶ τὴν κατανόησή της ὡς παράγοντα τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑρμηνευτικῆς παράδοσης. Ὁ π. Ἀμφιλόχιος Μίλτος στὴ μελέτη του «La notion biblique de "personnalité corporative"» διερευνᾶ τὴ σημασία τῆς βιβλικῆς ἔννοιας τῆς «συλλογικῆς προσωπικότητας» γιὰ τὴ δογματικὴ θεολογία (π.χ. στὴν ἐκκλησιολογία) μὲ ἐπίκεντρο ἰδιαίτερα τὴ θεολογικὴ παρακαταθήκη τοῦ Μητροπολίτη Περγάμου Ἰωάννη Ζηζιούλα. Ὁ Σωτήριος Δεσπότης μὲ τὸ ἄρθρο του «Τὸ πολίτευμα τῆς Ἐκκλησίας. Μιὰ ἑρμηνευτικὴ πρόταση ἀναφορικὰ μὲ τὸ χριστιανικὸ πολίτευμα στὸ Φιλ. 3,20-21» ἐπιχειρεῖ νὰ διερευνήσει τὴ σημασία τοῦ ὅρου "πολίτευμα" μέσα ἀπὸ τὴν ἐπισκόπηση τῆς ἱστορίας τῆς σχετικῆς ἔρευνας καὶ τῆς ἔνταξης τοῦ ὅρου στὸ εὐρύτερο πλαίσιο τῆς παύλειας θεολογίας. Ὁ Χαράλαμπος Ἀτματζίδης στὴ μελέτη του «Ἡ ἀναγνωστικὴ θεωρία καὶ ἡ πρόσληψη τοῦ Β΄ Πέ 1,4 ἀπὸ τοὺς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας» ἐπιχειρεῖ μέσα ἀπὸ τὴ χρήση τῆς σύγχρονης αὐτῆς ἑρμηνευτικῆς μεθόδου νὰ προσεγγίσει τὸ δυσερμήνευτο αὐτὸ χωρίο, καθὼς καὶ τὶς πατερικὲς ἐξηγητικὲς καὶ θεολογικὲς προσεγγίσεις. Στὸ ἄρθρο ποὺ ἀκολουθεῖ μὲ τίτλο «Ἡ παραβολὴ τοῦ Μεγάλου Δείπνου (Λουκ. 14,15-24) στὴν ἑρμηνεία τῶν Πατέρων» ὁ Ἀθανάσιος Ἀντωνόπουλος παρουσιάζει τὰ ἑρμηνευτικὰ σχόλια τῶν Πατέρων γιὰ τὴν παραβολὴ ὑπὸ τὸ πρίσμα τῆς ἔννοιας τῆς ὁμοτράπεζης σύναξης, δίνοντας βαρύτητα σὲ ἐπιμέρους στοιχεῖα τῆς σύναξης αὐτῆς (π.χ. διοργανωτής, πρόσωπο τοῦ δούλου, πρόσκληση συμμετοχῆς κ.ἄ.). Στὸ ἄρθρο μὲ τίτλο «Ἡ Ἁγία Γραφὴ καὶ ἡ ἐπίδρασή της στὴ λατρεία καὶ τὴν τέχνη τοῦ ἀρχέγονου χριστιανισμοῦ» ὁ Μόσχος Γκουτζιούδης παρουσιάζει πληροφορίες γιὰ τὴν καταλυτικὴ ἐπίδραση ποὺ εἶχε ἡ Ἁγία Γραφὴ στὴ λατρεία καὶ τὴν τέχνη τῆς ἀρχέγονης Ἐκκλησίας. Ὁ Τρύφων Τσομπάνης στὸ ἄρθρο του «"Συγκατάμιξις θείου κάλλους"· Ἁγία Γραφὴ καὶ Ἐκκλησιαστικὴ Τέχνη» ἐξετάζει πτυχὲς τῆς ἐπίδρασης τῆς Παλαιᾶς καὶ τῆς Καινῆς Διαθήκης στὴν εἰκονογραφία, καθὼς ἐπίσης καὶ τὴν ἐπίδρασή της στὴν αἰσθητικὴ τοῦ ναοῦ καὶ τῆς λατρείας. Ὁ Χρῖστος Κρικώνης στὸ τελευταῖο ἄρθρο τοῦ ἀφιερώματος μὲ τίτλο «Ἡ ἀτομικὴ μελέτη (κατ’ ἰδίαν ἀνάγνωση) καὶ χρήση τῆς Ἁγίας Γραφῆς κατὰ τοὺς Καππαδόκες Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας» παρουσιάζει μαρτυρίες ἀπὸ τὴν ἴδια τὴν Ἁγία Γραφὴ γιὰ τὴν κατ’ ἰδίαν, ἀλλά καὶ τὴ δημόσια χρήση, μελέτη καὶ ἀνάγνωσή της, ὅπως ἐπίσης καὶ σχετικὲς ἀναφορὲς τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, ἰδιαίτερα τοῦ Μεγάλου Βασιλείου καὶ τοῦ Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου. Στὴ στήλη Παρεμβάσεις φιλοξενεῖται τὸ κείμενο τοῦ Γεωργίου Μαρτζέλου μὲ τίτλο «Παρανοήσεις φιλοσοφικῶν κειμένων καὶ ἀκαδημαϊκὴ εὐθύνη», ὅπου μέσα ἀπὸ σχετικὴ βιβλιοκριτικὴ δύο μελετῶν τοῦ καθηγητῆ Λάμπρου Σιάσου, συνεχίζει τὸν διάλογο ἐπὶ θεμάτων ἐπιστημονικῆς μεθοδολογίας. Τὸ τεῦχος τοῦ περιοδικοῦ συμπληρώνεται μὲ τὶς πλούσιες μόνιμες στῆλες του. Τὰ Θεολογικὰ Χρονικὰ ὅπου περιλαμβάνονται ἀναφορὲς σὲ ἐπιστημονικὰ συνέδρια, θεολογικὰ γεγονότα, ἀνακοινωθέντα καὶ πορίσματα συνοδικῶν συνδιασκέψεων, τὰ Περιοδικά Ἀνάλεκτα, ὅπου γίνεται σύντομη ἐπισκόπηση τῶν ἑλληνικῶν καὶ ξένων θεολογικῶν περιοδικῶν, τὸ Βιβλιοστάσιον, ὅπου δημοσιεύονται βιβλιοκριτικὰ δοκίμια καὶ παρουσιάσεις θεολογικῶν μονογραφιῶν, βιβλίων καὶ λοιπῶν ἐκδόσεων καί, τέλος, τὸ Ἀναλόγιον, ὅπου δημοσιεύεται ἐνημερωτικὸ δελτίο πρόσφατων θεολογικῶν ἐκδόσεων. Τὸ ἑπόμενο 3ο τεῦχος τῆς Θεολογίας γιὰ τὸ ἔτος 2014, μὲ ἄρθρα ποικίλης ὕλης θὰ κυκλοφορήσει τὸν προσεχῆ Δεκέμβριο.


Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2014

Συνέδριο του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ερευνών CERN











Το Τμήμα Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης διοργανώνει μαζί με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Πυρηνικών Ερευνών (CERN) διήμερο Συνέδριο στη Θεσσαλονίκη, στις 9 και 10 Οκτωβρίου 2014. Το θέμα του Συνεδρίου είναι “Θεολογία και Σύγχρονη Φυσική: Ο άνθρωπος ανάμεσα στο μυστήριο του Θεού και το μυστήριο του Σύμπαντος” και θα πραγματοποιηθεί γύρω από τους παρακάτω θεματικούς άξονες:


1. Ο ρόλος του φυσικού κοσμοειδώλου στη διαμόρφωση της ανθρώπινης σκέψης


2. Η αναζήτηση της αλήθειας: θρησκευτικές και επιστημονικές προσεγγίσεις


3. Η συνάντηση θεολογίας και επιστήμης στο χώρο της εκπαίδευσης


Όπως είναι φανερό, στόχος του Συνεδρίου είναι να συζητηθούν οι συνέπειες των νέων ανακαλύψεων της επιστημονικής σκαπάνης στο χώρο της Ορθόδοξης Θεολογίας, να διερευνηθούν οι περιοχές αμοιβαίου ενδιαφέροντος μεταξύ των δύο πεδίων και να επανεξετασθούν οι σχέσεις τους υπό το φως των τελευταίων πορισμάτων της εκατέρωθεν έρευνας.


Οι εργασίες του Συνεδρίου θα διεξαχθούν
το απόγευμα της Πέμπτης 9 Οκτωβρίου, στο κτίριο της Επιτροπής Ερευνών του ΑΠΘ (δίπλα στην Πανεπιστημιακή Λέσχη).
την Παρασκευή 10 Οκτωβρίου, στην Κεντρική Αίθουσα Ομιλιών του Κέντρου Ιστορίας Θεσσαλονίκης (Μέγαρο Μπίλλη, Πλατεία Ιπποδρομίου).





Στο Συνέδριο συμμετέχουν οι:


Sergio Bertolucci, Διευθυντής Ερευνών CERN


Andrew Briggs, Καθηγητής Πανεπιστημίου Οξφόρδης


Εmmanuel Tsesmelis, Διευθυντής Διεθνών Σχέσεων CERN, Καθηγητής Οξφόρδης


Μιλτιάδης Κωνσταντίνου, Καθηγητής ΑΠΘ, Κοσμήτορας Θεολογικής Σχολής


Χρυσόστομος Σταμούλης, Καθηγητής ΑΠΘ, Πρόεδρος Τμήματος Θεολογίας


Δήμητρα Σφενδόνη-Μέντζου, Ομ. Καθηγήτρια Φιλοσοφίας ΑΠΘ


Χαράλαμπος Βάρβογλης, Καθηγητής Τμήματος Φυσικής ΑΠΘ


Χαρά Πετρίδου, Καθηγήτρια Τμήματος Φυσικής ΑΠΘ


π. Βασίλειος Καλλιακμάνης, Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ


Αργύρης Νικολαΐδης, Αν. Καθηγητής Τμήματος Φυσικής ΑΠΘ


Δημήτρης Σαμψωνίδης, Επίκ. Καθηγητής Τμήματος Φυσικής ΑΠΘ


Αθανάσιος Στογιαννίδης, Λέκτορας Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ


Αρχιμ. Ειρηναίος Δεληδήμος, Επιστημονικός συνεργάτης Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ


Πέτρος Παναγιωτόπουλος, Φυσικός, Δρ. Θεολογίας


Παναγιώτης Χαρίτος, Φυσικός, Δρ. Θεολογίας


Iωάννης Παπαδόπουλος, M.Th. – Μηχανικός


Kαλλιόπη Κράβαρη, Μηχανικός


Πηγή: Πεμπτουσία


Φωτογραφίες: Μ. Γκουτζιούδης (Σχολική εκδρομή στο CERN το Δεκέμβριο του 2009).





http://blogs.auth.gr/