Η καινοτόμος
δράση αφορά την υλοποίηση διεπιστημονικού/διαθεματικού project Βιολογίας & Θεολογίας
στα πλαίσια του μαθήματος της Βιολογίας της Γ΄ Γυμνασίου στο 2ο
Γυμνάσιο Κομοτηνής κατά το σχολικό έτος 2013-2014. Βασικός πυλώνας της δράσης υπήρξε
η ενότητα της εξέλιξης και οι ανακαλύψεις στο χώρο της επιστήμης, όσον αφορά
ένα καινούριο σωματίδιο: «Το σωματίδιο του Higgs» από το εργαστήριο του Cern στη Γενεύη.
Ήταν πραγματική πρόκληση για μας τα
μαθήματα της Βιολογίας και των Θρησκευτικών να πάρουν υπόσταση και να συνδεθούν
βιωματικά με τη ζωή. Ταυτόχρονα όμως ήταν η κατάλληλη ευκαιρία για να σπάσουν
τα διαχωριστικά όρια ανάμεσα σε ανθρωπιστικές και θετικές επιστήμες, που
διατηρούνται έως σήμερα. Η διαχωριστική αυτή γραμμή δεν είναι κάτι καινούριο
άλλωστε αφού θεολογικώς οι καταβολές της είναι από τον Ιερό Αυγουστίνο ενώ από
την πλευρά των θετικών επιστημών από τον Rene Descartes.
Συνδυάσαμε έτσι τη διεπιστημονική και διαθεματική
προσέγγιση ως την πιο πρόσφορη για το ελληνικό σχολείο με στόχο την ανάδειξη της συνεχούς συμπόρευσης θετικών
και ανθρωπιστικών επιστημών (Βιολογία-Θεολογία) και παράλληλα την εξοικείωση
των μαθητών με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τα κοινωνικά δίκτυα. Άλλωστε σε
ένα σχολείο όπως το δικό μας, όπου οι τάξεις δεν είναι ομοιογενείς (πολιτισμικά
και θρησκευτικά) είναι αναπόφευκτα τα ερωτήματα, που ανακύπτουν κατά τη
διάρκεια των μαθημάτων της Βιολογίας και έχουν θρησκευτικό υπόβαθρο.
Χριστιανισμός και Islam συμπορεύονται καθημερινά αρμονικά προσδίδοντας όφελος στη μαθησιακή
διαδικασία. Να σημειωθεί εδώ ότι και οι δύο θρησκείες αποδέχονται την Παλαιά
και τα χωρία της Γενέσεως που αφορούν τη δημιουργία του ανθρώπου είναι και στις
δύο ομάδες μαθητών γνωστά και από τα πιο
αγαπητά.
Στόχος
μεταξύ άλλων ήταν να καλλιεργηθεί η κριτική ικανότητα των μαθητών μας και να
ανταπεξέρθουν στο μεγάλο debate: «Επιστήμη ή
Βίβλος» ή «Μπορεί άραγε ένας επιστήμονας να πιστεύει και στο Θεό ή το ένα
αποκλείει το άλλο;».
Η συγκυρία ήταν πολύ κατάλληλη εφόσον από
τον οργανισμό Cern είχε ανακοινωθεί
πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συνεργασία με σχολεία από όλο τον κόσμο
στην οποία και συμμετείχαμε. Δρομολογήθηκαν λοιπόν on line συνδέσεις μέσω Google plus με το εργαστήριο του Cern κατά τις οποίες οι
μαθητές είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με επιστήμονες, που εργάζονται εκεί
και να έχουν άμεση εμπειρία από το χώρο των εργαστηρίων.
Με εφαλτήριο αυτές τις συνδέσεις και τα
πειράματα του Cern και παράλληλα το
κείμενο της Παλαιάς Διαθήκης έγινε και το χτίσιμο της δράσης. Κατά τη διάρκεια οι μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες σχετικά
με το φαινόμενο της εξέλιξης από την οπτική της Βιολογίας και της Θεολογίας
καθώς και για το εργαστήριο του Cern.
Το Cern μας έδωσε τη δυνατότητα να μυηθούμε «στα άδυτα του» και γι΄ αυτό αισθανόμαστε την ανάγκη να
ευχαριστήσουμε θερμά όλους τους αρμόδιους. Ιδιαίτερα θα θέλαμε να
ευχαριστήσουμε τον κ. Πάνο Χαρίτο, ερευνητή στο Cern, χωρίς τη συμβολή του οποίου δεν θα τα
είχαμε καταφέρει καθώς και το Νικόλαο Ρομποτή, Convenor της ομάδας Ηiggs Beyond Standard Model του πειράματος Αtlas (University of Washington).
Οι μαθητές μας είχαν την εμπειρία της συνεργασίας
με ένα διεθνή οργανισμό, ένιωσαν για λίγο ως νεαροί επιστήμονες και
καλλιέργησαν μία ευρωπαϊκή «ταυτότητα». Αισθάνθηκαν ότι ανήκουν σε μία μεγάλη
επιστημονική οικογένεια που τους αγκάλιασε και η επαφή με το Cern και με νέους Έλληνες επιστήμονες τους έδωσε
προοπτική και όραμα για το μέλλον.
Αύριο μπορεί να είναι οι μαθητές μας οι μελλοντικοί
συνεργάτες του Cern…
Ευχαριστούμε
Οι υπεύθυνοι καθηγητές
Ξανθή Αλμπανάκη -Θεολόγος
Αδαμίδου Χρύσα -Βιολόγος