Κυριακή 31 Μαρτίου 2013

μια φορά κι έναν καιρό του 4ου αιώνα




Οι πατέρες του 4ου αιώνα αν και η εκκλησία του Χριστού ήταν υπόδουλη στους αυτοκράτορες του Βυζαντίου και της ελληνορωμαϊκής εξουσίας, αγωνίζονται για το ξαναγύρισμα της εκκλησίας στην αποστολική παράδοση με την κοινοκτημοσύνη και την απλότητα της. Οι αγωνιστές πατέρες της σταυρωμένης εκκλησίας, κατόρθωσαν να ξεπεράσουν την πανάθλια εποχή τους και να αναδειχτούν, πραγματικά μεγάλοι και μάρτυρες της εκκλησίας μας.

Πώς είναι δυνατόν, θεολόγος ερευνητής της περιόδου αυτής, να μην εξάρει την εξέγερση κατά των κρατούντων, του Ευσταθίου, επισκόπου Σεβαστείας; Ο Ευστάθιος έγινε ο προστάτης των δούλων και με λόγια και με έργα οργάνωσε αντάρτικη ομάδα και ξεσήκωσε τους δούλους.

“Ευστάθιος και οι περί εκείνον, εδίδασκον και τοις δούλοις παρήνουν καταλιμπάνειν τους δεσπότας και της τούτων υπηρεσίας καταφρονείν».
(Ράλλη-Πότλη, Σύνταγμα ιερών Κανόνων)

Ο Ευστάθιος και οι σύντροφοί του, δίδασκαν και παρακινούσαν τους δούλους να εγκαταλείψουν τους δεσπότες και να τους καταφρονούν. Να μην εκτελούν τις υπηρεσίες, ούτε τις εντολές των αφεντάδων. Δεν είναι σωστός ο ισχυρισμός των δογματικών μαρξιστών πως ο Άγιος Βασίλειος  στο βάθος ήταν ένας μεταρρυθμιστής, ο οποίος ήθελε να συμβιβάσει τον πλούτο και την πτώχεια.[...]

Είναι γνωστό στους ερευνητές ιστορικούς, πως οι χρόνοι εκείνοι χαρακτηρίζονταν για την σκληρότητα, τον στεγνό και στυγνό ολοκληρωτισμό των κυβερνώντων και κατά συνέπεια, θα πρέπει  με θαυμασμό και σεβασμό να σταθούμε μπροστά σ’ αυτόν, τον γίγαντα της ορθοδοξίας, γιατί μόνο ένας πνευματοφόρος ιεράρχης, μπορούσε να απαντήσει με τόσο σθένος, στον απεσταλμένο του αυτοκράτορα Μόδεστο, ο οποίος με όπλο την βία και την αυτοκρατορική δύναμη, ήθελε να κάμψει τον άγιο Βασίλειο, για να προδώσει τις αρχές του.

Λέει ο Μόδεστος στον άγιο Βασίλειο :
Πώς τολμάς εσύ μόνος να εναντιώνεσαι στον αυτοκράτορα; Πώς δεν φοβάσαι την δύναμή μου;
Και τι μπορείς να μου κάνεις; Αποκρίνεται ατάραχα ο  Βασίλειος.
Μπορώ να σε εξορίσω, να σε βασανίσω και να σε σκοτώσω.
Άλλο τίποτα δεν έχεις να φοβερίσεις απ’ αυτά; Ρωτάει ο Βασίλειος. Γιατί απ’ αυτά τίποτα δεν φοβάμαι. Να μου πάρεις την περιουσία μου δεν μπορείς, γιατί ένα ρούχο έχω κι αυτό είναι παλιό. Η εξορία δεν με πτοεί, αφού όπου και εάν πάω, πρόσκαιρος είμαι. Όσο για τα βασανιστήρια, με τον πρώτο βασανισμό θα ξεψυχήσει το σώμα μου. Μα τέτοιο θάρρος δεν μου έδειξε κανένας άνθρωπος. Απαντάει ο ύπαρχος Μόδεστος. Ίσως δεν συνάντησες ποτέ επίσκοπο, αποκρίνεται ο Βασίλειος. 
(Γρηγόριος Ναζιανζηνός, εις Μ. Βασίλειο, Πατρολογία τ.36, )



Νικ. Β. Νικολάου, "σταυρός και σφυροδρέπανο", σελ 168-170

Σάββατο 30 Μαρτίου 2013

Αγία Μαρία:Είναι φοβερή και τρομερή η αγάπη...




"Είναι φοβερή και τρομερή η αγάπη.Κάποιες φορές πρέπει να φθάσει στα απύθμενα κατώτατα στρώματα του ανθρώπινου πνεύματος,πρέπει να εκτεθεί στην ασχήμια,στην παραβίαση της αρμονίας"

Αγία Μαρία Σκομπτσόβα (από το βιβλίο "η θυσία του αδελφού",εκδ.Δορκάς)

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2013

Το παρόν και το μέλλον των Χριστιανών στη Μέση Ανατολή υπό το φως των πρόσφατων εξελίξεων στον Αραβικό κόσμο








Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου λειτούργησε όλα αυτά τα χρόνια ως ευαίσθητος δέκτης μηνυμάτων για θέματα που αφορούσαν τους χριστιανούς στη Μέση Ανατολή, εκδηλώνοντας με κάθε τρόπο την αλληλεγγύη της με αυτούς και υπενθυμίζοντας τις οφειλές καθώς και τους ιστορικούς, πολιτισμικούς και εκκλησιαστικούς δεσμούς του χριστιανικού κόσμου στο σύνολό του, και της Ορθοδοξίας ειδικότερα, με το αρχέγονο αυτό λίκνο της χριστιανικής πίστης. Στο πλαίσιο αυτό η Ακαδημία οργάνωσε ήδη τον Ιούνιο του 2011, σε συνεργασία με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών (ΠΣΕ), διεθνές συνέδριο, με θέμα: «Χριστιανική Παρουσία και Μαρτυρία στην Παλαιστίνη και τη Μέση Ανατολή σήμερα: Θεολογικές και πολιτικές προκλήσεις». Μια επιλογή από τις εισηγήσεις που παρουσιάστηκαν σε εκείνο το συνέδριοδημοσιεύθηκε το 2012 στα αγγλικά στο περιοδικό The Ecumenical Review, ενώ επιμέρους κείμενα δημοσιεύθηκαν στα ελληνικά ή τα αραβικά σε περιοδικά και ιστοσελίδες.

Υπό το φως των πρόσφατων εξελίξεων και ριζικών ανακατάξεων στον αραβικό κόσμοη Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου οργανώνει συζήτηση στρογγυλής τραπέζης για το παρόν και το μέλλον των Χριστιανών στη Μέση Ανατολή, με προσκεκλημένους εισηγητές σημαντικές ορθόδοξες προσωπικότητες από τη Συρία, την Αίγυπτο και το Λίβανο. Αναμένεται ότι η συζήτηση θα επικεντρωθεί τόσο στην κατάσταση των Χριστιανώνκαι ιδίως των Ορθοδόξων, στη Συρία (όπου και ο καταστροφικός εμφύλιος πόλεμος), και των Κοπτών στην Αίγυπτο (όπου οι εκλογές έφεραν στην εξουσία το κόμμα των «Αδελφών Μουσουλμάνων» που επαγγέλεται την εφαρμογή της σαρίας), όσο και στα γενικότερα προβλήματα και τις νέες προκλήσεις αλλά και τις δυνατότητες που θέτουν για τους Χριστιανούς οι σημαντικές αυτές αλλαγές σε όλη τη Μέση Ανατολή, καθώς και ευρύτερα ζητήματα όπως: ο ισλαμικός φονταμενταλισμός και η διάδοση του Σαλαφισμού (υπερσυντηρητικού ισλαμικού κινήματος που επιδιώκει μια καθαρόαιμη ισλαμική Μέση Ανατολή με την έξοδο των Χριστιανών από τις πανάρχαιες εστίες τους)το αίτημα της πολιτικής και συνταγματικής ισοτιμίας (οι Χριστιανοί ως μειονότητα ή ως ισότιμοι πολίτες), το αίτημα για δημοκρατία και σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η θέση της γυναίκας, η ελευθερία της θρησκείας και ο κίνδυνος της μετανάστευσης των Χριστιανών από τη Μέση Ανατολή προς τη Δύση, κ. ά.

Στη στρόγγυλη τράπεζα με θέμα: «Το παρόν και το μέλλον των Χριστιανών στη Μέση Ανατολή υπό το φως των πρόσφατων εξελίξεων στον Αραβικό κόσμο», που θα λάβει χώρα το Σάββατο 30 Μαρτίου 2013, στις 6.30 μ.μ., στο Συνεδριακό Θεσσαλίας στα Μελισσάτικα Βόλου συμμετέχουν οι:

ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΠΥΡΓΟΥ ELIAS TOUMEH, Πατριαρχείο  Αντιοχείας, Συρία
π. GEORGES MASSOUH, Διευθυντής του Κέντρου Ισλαμοχριστιανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Μπαλαμάντ, Λίβανος
Δρ. HANNA GRACE, Βουλευτής του Αιγυπτιακού Κοινοβουλίου
ANTOINE COURBAN, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Saint-Joseph, Βηρυτός, Λίβανος

Η εκδήλωση θα έχει ταυτόχρονη μετάφραση από αγγλικά, γαλλικά και ελληνικά
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό

Συνέδριο: Παιδεία και εθνική συνείδηση στον ελληνικό κόσμο (30-31 Μαρτίου)























Παιδεία και εθνική συνείδηση στον ελληνικό κόσμο

«Παιδεία και εθνική συνείδηση στον ελληνικό κόσμο από την Άλωση μέχρι τις παραμονές της Επανάστασης του 1821 – Ζητήματα έρευνας και ερμηνείας»
Επιστημονικό συνέδριο και έκθεση ιστορικού βιβλίου
Σάββατο 30 Μαρτίου, ώρες 9.00-13.30 & 17.00-20.45
& Κυριακή 31 Μαρτίου, ώρες 11.00 – 15.00
«ΝΕΟΣ ΕΡΜΗΣ Ο ΛΟΓΙΟΣ», «ΝΕΑ ΕΥΘΥΝΗ», “MANIFESTO”, «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ», «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ»
Το πρόγραμμα του Συνεδρίου
ΠPΩI ΣABBATOY,
30 MAPTIOY 09.45-13.45
- Tο Oικουμενικό Πατριαρχείο στο ιστορικό πλαίσιο της Οθωμανικής Aυτοκρατορίας, από τον Σβολόπουλο Kωνσταντίνο, ιστορικό, Ακαδημαϊκό
- Tο πρόβλημα του εξισλαμισμού στό Οθωμανικό Kράτος, από την Παπούλια Bασιλική, ιστορικό, ομότ. καθηγήτρια Πανεπιστημίου
- Η Eκπαίδευση κατά την πρώιμη Tουρκοκρατία και τα ζητήματα των εκκλησιαστικών προνομίων, από τον Διαμαντή Απόστολο, ιστορικό, Πανεπιστημιακό
- Xρησμολογία στα χρόνια της Tουρκοκρατίας: Ανάμεσα στην αυτοκάθαρση καί την ελπίδα, από τον Kαριώτογλου Αλέξανδρο, δ.θ., σχολ. σύμβουλο θεολόγων
- Γλώσσα και εθνική συνείδηση κατά τους χρόνους της μακράς δουλείας του Γένους (Tουρκοκρατία), από τον Kύρκο Bασίλειο, ομότ. καθηγητή Πανεπιστημίου
- Η συμβολή του Αγίου Kοσμά του Aτωλού στην Παιδεία του Γένους, από τον πρωτ. Γεώργιο Eυθυμίου, επικ. καθηγητή Πανεπιστημίου
-H Εκπαίδευση στον Ιστορικό Πόντο από την περίοδο των Οθωμανικών μεταρρυθμίσεων μέχρι το 1922, από τηνΗλιάδου Σοφία, αναπλ. καθηγήτρια Πανεπιστημίου
AΠOΓEYMA ΣABBATOY,
30 MAPTIOY 16.00-20.45
- Oι Kρυπτοχριστιανοί του Πόντου, από τον Φωτιάδη Kωνσταντίνο, ιστορικό, καθηγητή Πανεπιστημίου
- Eθνικά και περεθνικά του εκκλησιαστικού χώρου στο δούλον Γένος, από τον Πρωτ. Γεώργιο Mεταλληνό, ιστορικό, ομότ. καθηγητή Πανεπιστημίου
- Η διαμόρφωση του νεοελληνικού πολιτισμικού προτύπου: Από τον Ερωτόκριτο στο κλέφτικο τραγούδι, από τονKαψωμένο Ερατοσθένη, ομότ. καθηγητή Πανεπιστημίου
- Tο όραμα του Pήγα Bελεστινλή, από τον Kαραμπερόπουλο Δημήτριο, διδ. Ιστορίας Iατρικής, ερευνητή του Pήγα
- H nazione greca της Bενετίας, από τη Mαλτέζου Xρύσα, ιστορικό, Ακαδημαϊκό
- Aπευθυνόμενοι στην Eυρώπη: Oι Έλληνες της Tουρκοκρατίας αυτοσυστήνονται, από τον Mηνάογλου Xαράλαμπο, δ.φ., ιστορικό, εκπαιδευτικό
- H Mετακένωση και  Ορθόδοξη Παράδοση στη σκέψη του Αδαμαντίου Kοραή, από τον Γεώργιο Kαραμπελιά, συγγραφέα, οκονομολόγο
- Tur Abdin – Tο θείον Όρος: Eνα ντοκυμαντέρ για τις Xριστιανικές Kοινότητες της Άνω Mεσοποταμίας, του Γεωργίου Zαφείρη (30’)
ΠPΩI ΚΥΡΙΑΚΗ,
31 MAPTIOY 11.00-14.30
- Έθνος, Εθνισμός, Εθνικισμός: Tο πρόβλημα της ορολογίας, από τον Xατζηαντωνίου Kωνσταντίνο, ιστορικό, συγγραφέα
- Η διαχρονική ενότητα του Ελληνισμού (Αρχαιότητα, Bυζάντιο, Tουρκοκρατία, Nέος Ελληνισμός), από τον Kαραθανάση Aθανάσιο, ιστορικό, καθηγητή Πανεπιστημίου
- Tο Eθνος ως συνείδηση κοινωνίας στον ελληνικό κόσμο, από τον Kοντογιώργη Γεώργιο, καθηγητή Παντείου Αν. Σχ. Πολ. Επιστημών
- Η έννοια του Γένους κατά τους χρόνους της Tουρκοκρατίας, από τον Mερακλή Mιχάλη, ομότ. καθηγητή Πανεπιστημίου
- Ελλείμματα ελληνικής Ιστορίας κατά τη Mεταπολίτευση, από τον Λαζάρου Aχιλλέα, δ. ιστ., Bαλκανιολόγο
- Tο Έθνος και η Eκπαίδευση των εκπαιδευτικών: Aπό την εθνικοφροσύνη στην αποδόμηση, από τον Γκότοβο Αθανάσιο, καθηγητή (παιδαγωγικης), Πανεπιστημίου
- Kριτική αξιολόγηση θεωριών ωραιοποίησης της Oθωμανικής Aυτοκρατορίας, από τον Xατζηαναστασίου Aναστάσιο, δ.φ. ιστορικό, εκπαιδευτικό

Το Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ. για το Μάθημα των Θρησκευτικών




Το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., ένα εκ των τεσσάρων Πανεπιστημιακών Θεολογικών Τμημάτων, ερευνά πολυπρισματικά το φαινόμενο της θρησκείας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη μελέτη της Ορθοδοξίας, στο παρελθόν και το  παρόν, παράγει σχετική γνώση και προσφέρει αντίστοιχη εκπαίδευση σύμφωνα με τις παγκοσμίως αναγνωρισμένες για πανεπιστημιακά ιδρύματα σταθερές.
Με αφορμή τις συζητήσεις που γίνονται τον τελευταίο καιρό για το Μάθημα των Θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, τα νέα πιλοτικά Αναλυτικά Προγράμματα του Μαθήματος των Θρησκευτικών (Δημοτικού και Γυμνασίου) και τις αλλαγές που επέρχονται στην ελληνική κοινωνία, το Τμήμα Θεολογίας έκρινε σκόπιμο μετά από εξαντλητική συζήτηση του θέματος να επικαιροποιήσει παλαιότερη σχετική απόφασή του και να διατυπώσει επιγραμματικά τις απόψεις του.
Το Τμήμα Θεολογίας θεωρεί ότι:
1. Το Μάθημα των Θρησκευτικών περιλαμβάνει ιστορικά και σύγχρονα πολιτισμικά δεδομένα, τα οποία αφορούν τον Ορθόδοξο Χριστιανισμό, που αποτελεί βασικό στοιχείο της παράδοσης του τόπου μας. Επίσης το Μάθημα των Θρησκευτικών περικλείει τον Χριστιανισμό στο σύνολό του και αναφέρεται ιδιαίτερα στις άλλες χριστιανικές ομολογίες, που υπάρχουν στην Ευρώπη. Τέλος, δίνει βασικές πληροφορίες για τα μεγάλα θρησκεύματα του κόσμου.
2. Το Μάθημα των Θρησκευτικών προσφέρεται σύμφωνα με τις αρχές των επιστημών της Θεολογίας, της Παιδαγωγικής, της Ψυχολογίας και της Κοινωνιολογίας και υπάγεται στις ίδιες επιστημονικές αρχές που διέπουν όλα ανεξαιρέτως τα υπόλοιπα σχολικά μαθήματα και υπόκειται στους ίδιους κανόνες που ισχύουν γι’ αυτά. Ως εκ τούτου και το Μάθημα των Θρησκευτικών εντάσσεται στα Προγράμματα Σπουδών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τα οποία διαμορφώνονται υπό την ευθύνη και εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Τα παραπάνω υποδεικνύουν και τον υποχρεωτικό χαρακτήρα που πρέπει να έχει το Μάθημα των Θρησκευτικών για όλους τους μαθητές. Το Ελληνικό κράτος είναι υποχρεωμένο εκ του Συντάγματος να παρέχει παιδεία  ισότιμα σε όλους τους πολίτες του.
3. Το Μάθημα των Θρησκευτικών καλύπτει, όπως και όλα τα υποχρεωτικά μαθήματα που συγκροτούν τα Αναλυτικά Προγράμματα της Εκπαίδευσης, τις τρεις μαθησιακές περιοχές, τη γνωστική, τη συναισθηματική και την ψυχοκινητική. Είναι δηλαδή μάθημα παιδείας, γνώσης και καλλιέργειας ήθους, βοηθά τους μαθητές και τις μαθήτριες αφ’ ενός να προσλάβουν την προσφερόμενη γνώση και να τη μεταφέρουν στη σημερινή πραγματικότητα, και αφετέρου να κατανοήσουν το ρόλο της θρησκευτικής διάστασης σε επιμέρους θέματα της ζωής, καθώς και στο πώς αυτή επέδρασε και μπορεί να επιδρά στη διαμόρφωση του πολιτισμού.
Το Μάθημα τον Θρησκευτικών συμβάλλει ακόμη αποφασιστικά στο να αναπτύξουν οι μαθητές και μαθήτριες ικανότητες και δεξιότητες, να καλλιεργήσουν αξίες και στάσεις ζωής, να εγκλιματιστούν στην ευρύτερη κοινωνική πραγματικότητα που ζουν και να αναπτύξουν ικανότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και συλλογικών πρωτοβουλιών. Αγκαλιάζοντας ολόκληρη τη ζωή του ανθρώπου γίνεται γέφυρα γνήσιας επικοινωνίας του μαθητή με τον «άλλον» και μέσο υπέρβασης κάθε είδους μισαλλοδοξίας και φανατισμού, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στην καλλιέργεια ενός ειρηνικού και οικουμενικού πνεύματος.
Επίσης, το Μάθημα των Θρησκευτικών δεν αποσκοπεί σε αναγκαστική διαμόρφωση χριστιανικής συμπεριφοράς και προσωπικής ευσέβειας. Όπως η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και των αρχαίων ελληνικών κειμένων που διδάσκονται στα σχολεία δεν υποχρεώνει τον μαθητή να ασπαστεί τις απόψεις που αναπτύσσονται εκεί για διάφορα ζητήματα, έτσι και η διδασκαλία  του μαθήματος των Θρησκευτικών δεν υποχρεώνει τον μαθητή να ενστερνιστεί άκριτα τις θέσεις που διατυπώνονται στο εν λόγω μάθημα.
Στη βάση αυτή ο ειδικά καταρτισμένος δάσκαλος ή καθηγητής μπορεί να μεταδώσει  μέσω του Μαθήματος των Θρησκευτικών στους μαθητές και τις μαθήτριες πλούτο γνώσεων, εμπνέοντάς τους ταυτόχρονα όραμα ζωής, πνεύμα αγάπης, ελευθερίας και πολιτισμό.
Οριοθετώντας την ουσία και τον ρόλο του Μαθήματος των Θρησκευτικών με βάση τα παραπάνω, κρίνεται απαραίτητο να επισημανθεί ότι θα πρέπει να παραμεριστούν από τη συζήτηση χαρακτηρισμοί, όπως «ομολογιακό μάθημα» και «θρησκειολογικό μάθημα», που είναι σημασιολογικά αρνητικά φορτισμένοι και δεν συμβάλλουν στον καλόπιστο διάλογο, αλλά χρησιμοποιούνται ως μέσα αντιπαράθεσης.
4. Η υπάρχουσα πρόταση νέου Αναλυτικού Προγράμματος κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Ενδεχόμενες αστοχίες μπορούν να διορθωθούν, με καλόπιστο και δημιουργικό διάλογο.  Το Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ. με το εξειδικευμένο προσωπικό του είναι στη διάθεση του Υπουργείου για οποιαδήποτε βοήθεια κριθεί αναγκαία.
5. Τέλος, το Μάθημα των Θρησκευτικών, όπως και τα άλλα διδασκόμενα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μαθήματα, είναι μάθημα υψηλών προδιαγραφών και απαιτεί εξειδικευμένη γνώση των διδασκόντων. Εξυπακούεται λοιπόν ότι το εν λόγω μάθημα πρέπει να διδάσκεται από τους θεολόγους καθηγητές στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και από ειδικά καταρτισμένους δασκάλους. Την εξειδικευμένη αυτή γνώση παρέχουν μόνον τα τέσσερα Θεολογικά Τμήματα των Θεολογικών Σχολών του ΕΚΠΑ και του Α.Π.Θ. Σε αυτά η Ελληνική Πολιτεία εμπιστεύτηκε την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση και αυτά αξιολογεί συνεχώς.
Οι εισηγητές
Χρυσόστομος Σταμούλης
Ιωάννης Πέτρου
Χαράλαμπος Ατματζίδης


http://blogs.auth.gr/moschosg/

Δευτέρα 25 Μαρτίου 2013

Ομιλία-Εκδήλωση στην Τήνο:"Χριστιανισμός ή Ναζισμός"


Ανοικτή Επιτροπή Αλληλεγγύης - Τήνος


11η Δράση: Ομιλία Α.Αργυρόπουλου "Χριστιανισμός ή Ναζισμός"



Έγινε με μεγάλη επιτυχία η ομιλία του κ. Α.Αργυρόπουλου με θέμα "Χριστιανισμός ή Ναζισμός" στην αίθουσα του πνευματικού κέντρου χθες Σάββατο 23 Μαρτίου.
Η συμμετοχή ήταν μεγάλη και ο κόσμος απεύθυνε ερωτήσεις που με μεγάλη χαρά απάντησε ο ομιλητής.

Ο σύμβουλος Θεολόγων Δ. Μακεδονίας ξεκαθάρισε με την ομιλία του το χάσμα ανάμεσα στον Χριστιανισμό και τον Ναζισμό κλείνοντας την ομιλία του απαντώντας σε μια ουσιαστική ερώτηση ενός εκ των παρευρισκομένων λέγοντας ότι ο πραγματικός Χριστιανός ΔΕΝ μπορεί να είναι και Ναζιστής !

Ευχαριστούμε τον κύριο Α.Αργυρόπουλο και όσους παραβρέθηκαν στην ομιλία.




http://all-tinos.blogspot.gr/2013/03/11.html


Τετάρτη 20 Μαρτίου 2013

«…Δι΄ ευχών των αγίων Μητέρων ημών».«Εκκλησία και Γυναίκα», πραγματοποίηση συνάντησης










Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ - για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης» πραγματοποίησε απογευματινή συνάντηση εκπαιδευτικού και κοινωνικού χαρακτήρα στην αίθουσα εκδηλώσεων του Βιβλιοπωλείου «Αρμός» στην Αθήνα, την Τρίτη 19/03/2013 στις 18:30 με θέμα:


«Εκκλησία και Γυναίκα»

Το θέμα προσεγγίσαν με εισηγήσεις τους οι:
Παπαγεωργίου Νίκη, Επίκουρη Καθηγήτρια Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, που εστίασε κυρίως στο ρόλο της γυναίκας στη σύγχρονη θρησκειακή εκπαίδευση, τόσο στην τριτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια, με τίτλο της εισήγησής της:"Η γυναικεία συμβολή στη σύγχρονη θεολογική επιστήμη". Ξεκινώντας από τις πρώτες φοιτήτριες της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ στα 1941 κατέδειξε τη σημερινή κατάσταση όπου η πλειονότητα του θεολογικού προσωπικού στη δευτεροβάθμια είναι γυναίκες και είναι μαζί με τον τομέα της κοινωνικής αλληλεγγύης το πεδίο δράσης των σύγχρονων ορθοδόξων γυναικών.
Στη συνέχεια της θεολογικής εσπερίδας η Αθανασοπούλου – Κυπρίου Σπυριδούλα, θεολόγος, PhD Manchester, Διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο παρουσίασε το θέμα:
"Φεμινισμός και Νεο-φεμινισμός στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία" όπου πολλά σημεία, τακτικές αλλά και θεολογικές /δογματικές θέσεις επηρέασαν και καθόρισαν τη στάση της Ελλαδικής κυρίως Ορθόδοξης Εκκλησίας στο θέμα της θέσης της γυναίκας στην εκκλησία, διατηρώντας τη σε έναν βοηθητικού χαρακτήρα ρόλο και μη επιτρέποντάς της την πλήρη συμμετοχή στη Λατρεία, με κορύφωσή του τη μη χειροτόνησή τους σε καμιά βαθμίδα ιεροσύνης.
Ο Γιοκαρίνης Κωνσταντίνος, νομικός – θεολόγος, PhD ΑΠΘ, Διδάσκων στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών με το θέμα: "Γυναίκα και ιεροσύνη: εσχατολογική προοπτική " έκανε την τρίτη παρουσίαση/προσέγγιση. Εστιάζοντας στο ρόλο της γυναίκας στην Εκκλησία, έκανε μια μικρή ιστορική αναδρομή στη στάση της Ορθόδοξης,της Ρωμαιοκαθολικής και Παλαιοκαθολικής Εκκλησίας αλλά και της Λουθηρανικής απέναντι στο θέμα της ιεροσύνης των γυναικών. ενώ μας κατέδειξε μια άλλη θεολογική προοπτική, αυτή του Πατριαρχείου Αντιοχείας όπου πλέον καταργήθηκαν οι ευχές του σαραντισμού πράγμα που το θεώρησε ως πρώτο βήμα για μια άλλη αντιμετώπιση της γυναίκας στο χώρο της Εκκλησίας
Τη συζήτηση που ακολούθησε, με πολλές ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις, συντόνιζε ο Καπετανάκης Γιώργος, θεολόγος, PhD ΕΚΠΑ. Κύρια θέματα που απασχόλησαν τους παρευρισκομένους ήταν η υποτίμηση της γυναίκας στον εκκλησιαστικό χώρο, η πρακτική των Προτεσταντών και κυρίως των Αγγλικανών στο θέμα της ιεροσύνης και αρκετά παρόμοια. Η συνάντηση έκλεισε «…δι΄ ευχών των αγίων Μητέρων ημών».















Από την εκδήλωση:Ο παιδαγωγικός ρόλος στη σχέση δασκάλου -μαθητή.






Πραγματοποιήθηκε την προοηγούμενη ΤΕΤΑΡΤΗ 13 ΜΑΡΤΙΟΥ ,ώρα 7.30μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ενορίας της Παναγίας της Φανερωμένης της Κοζάνης εξαιρετικά ενδιαφέρουσα  εκδήλωση με θέμα :

Ο παιδαγωγικός ρόλος στη σχέση δασκάλου -μαθητή

Εισηγητές ήταν η Κατερίνα Πενιρτζή-Ζαχαράκη,Θεολόγος Καθηγήτρια 2ου ΓΕΛ Κοζάνης και ο Μιχάλης Κρανιώτης,Θεολόγος Καθηγητής 4ου ΓΕΛ Κοζάνης.

Ο Μιχάλης Κρανιώτης στην παρουσίασή του έκανε αναφορά στο θετικό κλίμα που μπορεί να διαμορφώσει η σχέση του δασκάλου με το μαθητή στο σχολείο και πως μπορεί αυτό να επηρεάσει το μαθητή στην προσωπική του καλλιέργεια αλλά και στην αντιληπτική του ικανότητα.

Η Κατερίνα Πενιρτζή - Ζαχαράκη τόνισε ότι η σχέση παιδαγωγού- παιδαγωγουμένου
σημαίνει τη συνάντηση των δύο προσώπων με σκοπό την κατανόηση του παιδαγωγουμένου και των προσωπικών του αναγκών από τον παιδαγωγό.






Δευτέρα 18 Μαρτίου 2013

ΚΑΙΡΟΣ :Εκδήλωση με θέμα:«Εκκλησία και Γυναίκα»






Π  Ρ  Ο  Σ  Κ  Λ  Η  Σ  Η 
Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ - για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης» σας καλεί σε απογευματινή συνάντηση στην αίθουσα εκδηλώσεων του Βιβλιοπωλείου «Αρμός», την Τρίτη 19/03/2013 στις 18:30 με θέμα:
«Εκκλησία και Γυναίκα»
Το θέμα θα προσεγγίσουν με εισηγήσεις τους οι:
Αθανασοπούλου – Κυπριου Σπυριδουλα, θεολόγος, PhD Manchester, Διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο
Γιοκαρινης  Κωνσταντινος, νομικός – θεολόγος, PhD ΑΠΘ, Διδάσκων στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών
Παπαγεωργίου Νικη, Επίκουρη Καθηγήτρια Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ.
Τη συζήτηση θα συντονίζει ο Καπετανακης Γιωργος, θεολόγος, PhD ΕΚΠΑ.
Από το Δ.Σ

Κυριακή 17 Μαρτίου 2013

Η παράδοση ως κίνδυνος και ως ελπίδα




Δευτέρα 1 Απριλίου 2013, ώρα 19:00

Η παράδοση ως κίνδυνος και ως ελπίδα

ΟΜΙΛΗΤΕΣ:

π. Βασίλειος Γοντικάκης, προηγούμενος ι. μονής Ιβήρων Αγ. Όρους
Μάριος Μπέγζος, Κοσμήτορας Θεολογικής Σχολής Αθηνών
Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, Δρ. Θεολογίας, αρχισυντάκτης του περιοδικού "Σύναξη"

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Βασίλης Ξυδιάς, Θεολόγος καθηγητής

Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής
Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα

Είσοδος ελεύθερη, με δελτία προτεραιότητας. Η διανομή των δελτίων αρχίζει στις 17:30.

Πέμπτη 14 Μαρτίου 2013

Γιαννιτσά: «ναζισμός και χριστιανισμός δεν συνάδουν!»




Πρωτοποριακή εκδήλωση ενάντια στον νεοναζισμό με τη συμμετοχή της Μητρόπολης Πέλλας.


Ρεπορτάζ από τα Γιαννιτσά για το AntinaziZone, του Φοίβου- Σταύρου Μακρίδη και της Μαρίας Παπαδοπούλου


Άλλη μία μαζική εκδήλωση του Αντιφασιστικού Μετώπου Γιαννιτσών



Την Κυριακή 10 Μάρτη το Αντιφασιστικό Μέτωπο Γιαννιτσών[i] οργάνωσε τη δεύτερη μαζική εκδήλωσή του με θέμα «Ναζισμός και Χριστιανοί». Στους συνδιοργανωτές ήταν η Ιερά Μητρόπολη Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας, η Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Γιαννιτσών «Ο Φίλιππος», η Β’ ΕΛΜΕ Πέλλας κι ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γιαννιτσών.



Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά πανελλαδικά που συμμετέχει επίσημα μία μητρόπολη σε αντιφασιστική εκδήλωση. Αυτό φαίνεται να ενοχλεί ορισμένους ακροδεξιούς κύκλους, όπου θέλουν την Εκκλησία να μην παίρνει θέση ενάντια στην άνοδο της ναζιστικής Χρυσής Αυγής.


Ομιλητής της εκδήλωσης ήταν ο θεολόγος Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, διευθυντής του περιοδικού «Σύναξη». Παρότι η εκδήλωση καθυστέρησε να ξεκινήσει μιάμιση ώρα, την εισήγηση του Παπαθανασίου παρακολούθησαν πάνω από 100 άτομα. Ο Παπαθανασίου καταπιάστηκε κυρίως με το νόημα του Ευαγγελίου, που είναι «από την αρχή μέχρι το τέλος ένα κείμενο ενάντια στον ρατσισμό κι όσα πρεσβεύει ο ναζισμός». Σε πολλά σημεία αναφέρθηκε συγκεκριμένα ενάντια στη Χρυσή Αυγή, είτε αποκαλύπτοντας τη ναζιστική της ιδεολογία, είτε το «πλούσιο παγανιστικό της παρελθόν».


Ο Θανάσης Ν. Παπαθανασίου



Ανάμεσα σε άλλα, ο Παπαθανασίου τόνισε:
· «Ο Χριστιανισμός πρεσβεύει μια οικουμενικότητα, η οποία δεν εκφράζεται στις εθνικιστικές και ρατσιστικές αντιλήψεις του νεοναζισμού. Η Εκκλησία δεν μπορεί να ‘ναι ένα εθνικό ίδρυμα».
· «Όλοι οι άνθρωποι είναι εικόνα του Θεού. Βλασφημία είναι η αδικία κι ο ρατσισμός απέναντι σε άνθρωπο λόγω διαφορετικής θρησκείας κι εθνικότητας».
· «Ο Θεός με την ενσάρκωσή του είναι ένας μετανάστης, που γεννήθηκε σε στάβλο κι ήταν στο περιθώριο».
· «Ο Χριστός ως «ξένος» δίνει το όνομά του στους ανθρώπους, που η ιστορία τους αφήνει ανώνυμους».



Η εκδήλωση ήταν μία ακόμα δυνατή αντιφασιστική κίνηση στην καρδιά της πόλης των Γιαννιτσών. Αυτές οι πετυχημένες εκδηλώσεις και δράσεις δεν περνούν απαρατήρητες από τη Χρυσή Αυγή, η οποία έχει αρχίσει να στοχοποιεί μέλη και συνεργάτες του Αντιφασιστικού Μετώπου Γιαννιτσών[ii].

Αμέσως μετά την εκδήλωση, μάλιστα, στον κεντρικό πεζόδρομο των Γιαννιτσών, μοιράστηκε το κείμενο- καταγγελία ενάντια στο στέλεχος της Χρυσής Αυγής Πέλλας, Θοδωρή Χλωρίδη[iii].

Η συμμετοχή στην εκδήλωση ήταν μαζική. Το μήνυμα ξεκάθαρο. Ο ναζισμός κι η Χρυσή Αυγή δεν ταιριάζουν με τα πραγματικά μηνύματα αγάπης κι ανθρωπισμού του χριστιανισμού!


[i] Δείτε εδώ: www.facebook.com/antiphasistikometopogiannitson
[ii] Δείτε την καταγγελία του Αντιφασιστικού Μετώπου Γιαννιτσών
[iii] «Καταγγέλω τον Χρυσαυγίτη Θοδωρή Χλωρίδη», antinazizone.blogspot.gr, 3/3/13, http://antinazizone.blogspot.gr/2013/03/blog-post_3.html




http://antinazizone.blogspot.gr/2013/03/blog-post_2857.html

Περιοδικό Θεολογία (τόμος 83, τεύχος 4, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2012) «Θεολογία και Οικονομία. Προσεγγίσεις στη σύγχρονη κρίση – Μέρος Β».




Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος του περιοδικού Θεολογία (τόμος 83, τεύχος 4, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2012), με αφιέρωμα «Θεολογία και Οικονομία. Προσεγγίσεις στη σύγχρονη κρίση – Μέρος Β’». Στο Προλογικό σημείωμα «Εκκλησία και οικονομία» ο Σταύρος Γιαγκάζογλου προβαίνει σε σύντομες κριτικές επισημάνσεις για τη σχέση Εκκλησίας και οικονομικής δραστηριότητας ανά τους αιώνες.
Στο πρώτο κείμενο του αφιερώματος, με τίτλο «Η οικονομική κρίση από χριστιανική σκοπιά» ο Ευάγγελος Θεοδώρου, αφού παρουσιάσει μια φαινομενολογία της σημερινής οικονομικής κρίσης και των προσπαθειών αντιμετώπισής της, προχωρεί κατόπιν στην κριτική αξιολόγηση της προϊστορίας και των αιτίων της, προκειμένου να προτείνει τις βασικές αρχές της χριστιανικής κοσμοθεωρίας ως διέξοδο στο αδιέξοδο.
Ό π. Αυγουστίνος Μπαϊραχτάρης στο άρθρο του «Οικονομία του Θεού και Οικονομία της Αγοράς: Αναζητώντας το μέτρο» παρουσιάζει αρχικά το παράδειγμα του οικονομικού νεοφιλελευθερισμού στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και στον ορίζοντα της κρίσης, προτείνοντας στη συνέχεια τρία εναλλακτικά παραδείγματα-προτάσεις των χριστιανικών Εκκλησιών (από τον Παγκόσμιο Λουθηρανικό Σύνδεσμο, τον Παγκόσμιο Σύνδεσμο Μεταρρυθμισμένων και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών) για μια οικονομία υπέρ του ανθρώπου και της γης.
Ο Απόστολος Νικολαΐδης στο άρθρο του «Από την Οικονομία στην Ειδωλολατρία» επιχειρεί να περιγράψει το πέρασμα του ανθρώπου από την φάση του οικονόμου της δημιουργίας του Θεού στον ειδωλολάτρη με τους όρους της κριτικής σκέψης του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
Στο επόμενο κείμενο, με τίτλο «Από την ελεημοσύνη στην καταπολέμηση των αιτίων της», ο Στυλιανος Τσομπανίδης επιχειρεί να περιγράψει το χρέος της Εκκλησίας μπροστά στις επείγουσες προκλήσεις που θέτει η κυρίαρχη οικονομική παγκοσμιοποίηση.
Ο Μανόλης Βαρβούνης στο μελέτημά του «»Φάγονται πένητες και έμπλησθήσονται»: Λαογραφικές θεωρήσεις των εκκλησιαστικών συσσιτίων του ελληνικού αστικού χώρου» ανιχνεύει την λαογραφική διάσταση που διαθέτει το πολυποίκιλο ενοριακό έργο που συντελείται σε συνθήκες οικονομικής κρίσης.
Ο Ανέστης Κεσελόπουλος στο άρθρο του «Η οικονομική κρίση. Πνευματική και ποιμαντική προσέγγιση», εμπνεόμενος από την εκκλησιαστική παράδοση, περιγράφει τους άξονες του χριστιανικού ήθους, το οποίο μπορεί να συμβάλλει στην κατεύθυνση αντιμετώπισης των ποικίλων προβλημάτων που δημιουργεί η σύγχρονη κρίση.
Ο π. Αντώνιος Καλλιγέρης στο κείμενό του «Η κρίση ως αφορμή: Σκέψεις για την ποιμαντική της νεότητας» καταγράφει συγκεκριμένες προτάσεις για την αποτελεσματικότερη διαποίμανση των νέων ανθρώπων, θεωρώντας την κρίση ως αφορμή δημιουργίας και αλλαγής.
Ο αρχιμ. Αγαθάγγελος Σίσκος στο άρθρο του «Η Σάρκωση του Λόγου του Θεου ως πρόκληση και πρόσκληση για μια δίκαιη ειρήνη στη γη» αναδεικνύει τις πολιτικές επιπτώσεις που η Σάρκωση του Λόγου μπορεί να επιφέρει στον τρόπο θεώρησης των επιμέρους οικονομικών και κοινωνικών σχέσεων του ανθρώπου.
Ο Νικήτας Αλιπράντης στο άρθρο του «Η κοινωνιολογία του χρήματος και η σύγχρονη εξέλιξη του καπιταλισμού», αφού αναδείξει τον κοινωνικό ρόλο του χρήματος, θα περιγράψει την κυρίαρχη κερδοσκοπική μεταλλαγή του καπιταλισμού (αφετηρία, αίτια, παραδείγματα).
Ο Κωνσταντίνος Κωτσιόπουλος στο μελέτημά του «Οικονομία, Πολιτισμός και καπιταλιστική κρίση», παρέχει αρχικά ένα περίγραμμα της σύγχρονης οικονομικής κρίσης και κατόπιν εξετάζει την έννοια της οικονομίας από κοινωνιολογική άποψη για να καταλήξει στο γεγονός ότι η οικονομική και πολιτική αντίληψη είναι στενά συνυφασμένη με τις πολιτισμικές, θρησκευτικές και ανθρωπολογικές αντιλήψεις κάθε εποχής.
Ο Γιώργος Μπάρλας στο τελευταίο κείμενο του αφιερώματος «Η “Ηθική τής ευθύνης” και η οικονομική κρίση» προσφέρει ένα κριτικό σχόλιο στην οικονομική κρίση, η οποία μαστίζει τον ελληνικό λαό, αναδεικνύοντας τα πολιτικά και οικονομικά αδιέξοδα, την αλλαγή νοοτροπίας του κοινωνικού σώματος και τις ποικίλες ερμηνείες που δίνονται στα αναφυόμενα προβλήματα, επικεντρώνοντας στην ανάγκη διαμόρφωσης μιας ηθικής της ευθύνης.
Στη στήλη Ιδιόμελα ο Κωνσταντίνος Κορναράκης με το άρθρο του «Η συμβολή του Μαρκέλλου Πιράρ στις περί τον Ίσαακ τον Σύρο σπουδές» αποπειράται μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση της σπουδαίας κριτικής έκδοσης από τον Μ. Πιράρ των «Ασκητικών» του Αββά Ισαάκ επί τή βάσει του ελληνικού κειμένου.
Στη στήλη Παρεμβάσεις ο Δημήτριος Μόσχος με το κείμενό του «Η κυριαρχία της αγοράς στο δημόσιο χώρο μέσα από τον προβληματισμό της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών» προσφέρει ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον και πλούσιο χρονικό για τη δημόσια συζήτηση που διοργανώθηκε από την Κοσμητεία της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών τον περασμένο Νοέμβριο με το ομώνυμο θέμα.
Ο Πέτρος Βασιλειάδης παρουσιάζει στη συνέχεια, στο πλαίσιο της ίδιας στήλης, το κείμενο με τίτλο «Οικονομία της ζωής, δικαιοσύνη και ειρήνη για όλους», που αποτελεί προϊόν του προγράμματος A.GA.P.E. του Π.Σ.Ε. και συνιστά έκκληση για δράση και για προβληματισμό, έν οψει μάλιστα της 10ης Γ ενικής Συνέλευσης του Π.Σ.Ε. στο Busan της Νότιας Κορέας, σε σχέση προς τα προβλήματα και τα αδιέξοδα της σύγχρονης οικονομικής παγκοσμιοποίησης.
Το τεύχος του περιοδικού συμπληρώνεται με τις πλούσιες μόνιμες στήλες. ΤαΘεολογικά Χρονικά, όπου περιλαμβάνονται αναφορές σε επιστημονικά συνέδρια, θεολογικά γεγονότα, ανακοινωθέντα και πορίσματα συνοδικών συνδιασκέψεων, ταΠεριοδικά Ανάλεκτα, όπου γίνεται σύντομη επισκόπηση των ελληνικών και ξένων θεολογικών περιοδικών, το Βιβλιοστάσιον, όπου δημοσιεύονται βιβλιοκριτικά δοκίμια και παρουσιάσεις θεολογικών μονογραφιών, βιβλίων και λοιπών εκδόσεων και, τέλος, τοΑναλόγιον, όπου δημοσιεύεται ενημερωτικό δελτίο πρόσφατων θεολογικών εκδόσεων. Το επόμενο 1ο τεύχος της Θεολογίας για το έτος 2013 θα είναι ποικίλης θεολογικής ύλης και θα κυκλοφορήσει τον προσεχή Μάιο.