Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2015

Σουλτάνα Γκαργκάνα: Μάθημα Θρησκευτικών και σπασμένες αλήθειες.




Μιας και με ρωτάνε φίλοι, γνωστοί, γονείς και μαθητές έχω να πω αυτά τα λίγα.
Προσκαλώ τα μαθητούδια μου από αυτά που τριανταρίσανε και από τα άλλα τα πιο μικρά...
Ας θυμηθούνε ποιο μάθημα τους δίδαξε ελευθερία, αποδοχή και αγάπη. Πότε ένιωσαν να τους γίνετε πλύση εγκεφάλου.
Πόσο χρήσιμα ή άχρηστα ήταν αυτά που προσκόμισαν στο δίωρο της εβδομάδας.
Τι έχασαν και τι κέρδισαν από την πρόσκληση για συμμετοχή στην εξερεύνηση της γνώσης και της αλήθειας.
Πόσο άκαιρα ήταν τα ταξίδια στον χρόνο και στην εμπειρία της ζωής της Εκκλησίας.
Πόσο απογοητεύτηκαν από την ενασχόληση και την μελέτη του θρησκευτικού φαινομένου.
Πόσο βαρέθηκαν το φως της Βυζαντινής τέχνης.
Πόσο αδιαφόρησαν για τα κοινωνικά προβλήματα, τις πράξεις προσφοράς και θυσίας, τον διαρκή διάλογο, το ψάξιμο, την φανέρωση αλλά και τον σεβασμό στο ανθρώπινο πρόσωπο.
Και μετά παρακαλώ, ας πετάξουνε τις σπασμένες αλήθειες μέσα από τον θρυμματισμένο καθρέφτη που τους παρουσιάζουν κάποιοι, θέλοντας να καλύψουν την δική τους ένδεια.
Αυτά.
Η εικόνα από το διαδίκτυο:https://dimartblog.files.wordpress.com/2014/04/capture.jpg…



Η Σουλτάνα Γκαργκάνα είναι καθηγήτρια -θεολόγος στο Γυμνάσιο Δεσκάτης.

ΚΑΙΡΟΣ:Έκτακτη σύναξη για τα Θρησκευτικά στην Αθήνα




ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Ο Πανελλήνιος Θεολογικός  Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ-για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης» καλεί τα μέλη του στην Αττική, με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις σχετικά με το μάθημα των Θρησκευτικών, σε έκτακτη σύναξη, την προσεχή Κυριακή(4/10/2015) και ώρα 6.30 μ.μ., με σκοπό την συζήτηση και την ανταλλαγή απόψεων για τον προσδιορισμό της στρατηγικής, τον σχεδιασμό  δράσεων και την ανάληψη πρωτοβουλιών εκ μέρους του συλλόγου. Η σύναξη θα γίνει στην αίθουσα εκδηλώσεων του Φιλανθρωπικού & Πολιτιστικού Συλλόγου «Το Σήμαντρο» επί της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου 59α στο Χολαργό(στάση ΜΕΤΡΟ «ΧΟΛΑΡΓΟΣ»), όπου και η έδρα του συλλόγου μας.

                                                                        Για το Δ.Σ
Ο Πρόεδρος                                                                           Ο Γ. Γραμματέας




ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΟΣΧΟΣ                                  ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

ΓΡΕΒΕΝΑ:«Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις»





(Γκράφιτι έξω από το 2ο Γυμνάσιο Γρεβενών)





Θέμα: «Πρόσκληση σε επιμορφωτική συνάντηση θεολόγων Π.Ε. Γρεβενών»


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σας προσκαλώ στην επιμορφωτική μας συνάντηση την  1η Οκτωβρίου 2015, ημέρα Πέμπτη και ώρα 11:30.
Η συνάντηση με θέμα: «Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις» θα πραγματοποιηθεί  στο 1ο Γυμνάσιο Γρεβενών σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:
11:30 -12:00 Ενημέρωση από το Σχολικό Σύμβουλο( Προγραμματισμός ,Απαλλαγές από τα Θρησκευτικά κ. λ. π.)
12:00 -12:40 «Χριστιανική άσκηση-Μοναχισμός». Διδακτική προσέγγιση στη Δ.Ε. 17 της Γ’ Τάξης του Γυμνασίου, Κυριακή Σαλτσογλίδου, θεολόγος καθηγήτρια 2ου Γυμνασίου Γρεβενών.
12:40 -13:00 Συζήτηση
13:00-13:40  «Η Οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας στη Διδακτική πράξη.» Ανδρέας Αργυρόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος

13:40-14:00 Συζήτηση
14:00  Λήξη επιμορφωτικής συνάντησης.


Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων Δυτικής Μακεδονίας
Ανδρέας Αργυρόπουλος

Παγκρήτιος Σύνδεσμος Θεολόγων: για το ζήτημα της απαλλαγής από τα Θρησκευτικά




Πρόσφατα είδε το φως τη δημοσιότητας ανακοίνωση της ΟΛΜΕ (25/9/2015) σχετικά με το ζήτημα της  απαλλαγής μαθητών από το μάθημα των Θρησκευτικών. Για το θέμα που ανέκυψε θεωρούμε χρήσιμες τις παρακάτω επισημάνσεις:
  1. Η ανακοίνωση της ΟΛΜΕ επικαλείται «προβλήματα που προέκυψαν μετά την εφαρμογή της τελευταίας εγκυκλίου 12773/Δ2/23.01.2015». Η αόριστη αυτή αναφορά φανερώνει ελλιπή ενημέρωση γύρω από τα προβλήματα που ανέκυψαν από τις εγκυκλίους του 2008, τα οποία δεν λύθηκαν από την αντίστοιχη του 2013, ενώ αναμφισβήτητα το ζήτημα αντιμετωπίζεται αποτελεσματικότερα από την τελευταία εγκύκλιο. Οι προηγούμενες εγκύκλιοι ταλαιπώρησαν τους διευθυντές των σχολείων που δεν γνώριζαν πώς να τις εφαρμόσουν, πολλούς γονείς και μαθητές που δεν ήξεραν τι ισχύει, τους θεολόγους που αδικαιολόγητα στοχοποιήθηκαν και επιπρόσθετα το μάθημα των Θρησκευτικών, εφόσον αρκετοί «καλοπροαίρετοι» ανακάλυπταν για μια ακόμη φορά πόσο είναι «αντιεπιστημονικό» και «αντιπαιδαγωγικό».
  2. Τι προβλέπεται «από το Σύνταγμα και τους οικείους νόμους» γύρω από το επίμαχο ζήτημα έχει κριθεί οριστικά με αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Ανώτατων Διοικητικών Δικαστηρίων της χώρας. Άλλωστε, η τελευταία εγκύκλιος ουσιαστικά συμμορφώνεται, ομολογουμένως με καθυστέρηση, σε δικαστικές αποφάσεις των τελευταίων ετών. Η ταλαιπωρία της προσφυγής θεολόγων στα Δικαστήρια, για να δικαιωθούν τελικά, είναι ένα δείγμα της αναστάτωσης που προκάλεσαν οι προηγούμενες εγκύκλιοι.
  3. Στο υφιστάμενο καθεστώς δεν ζητείται από τους γονείς «να δηλώνουν αν είναι άθρησκοι, ετερόδοξοι ή ετερόθρησκοι»Εκείνο που ισχύει είναι ότι η απαλλαγή «χορηγείται ύστερα από Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1986, του ίδιου του μαθητή (αν είναι ενήλικος) ή και των δύο γονέων του (αν είναι ανήλικος), στην οποία θα αναφέρεται ότι ο μαθητής δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος και εξ αυτού επικαλείται λόγους θρησκευτικής συνείδησης, χωρίς να είναι υποχρεωτική η αναφορά του θρησκεύματος στο οποίο ανήκει, εκτός αν το επιθυμεί».
  4. Η προθεσμία που προβλέπεται για τη χορήγηση της απαλλαγής είναι αντίστοιχη εκείνης που προβλέπεται για απαλλαγή και σε άλλα μαθήματα (βλ. Π.Δ. 109/1979, άρθρο 22). Η απορία μας είναι γιατί πρέπει να ισχύσουν δύο μέτρα και δύο σταθμά; Παρομοίως, για να δοθεί απαλλαγή σε άλλα μαθήματα ή από τις γραπτές εξετάσεις, όπως προβλέπεται για τους φυσικώς αδυνάτους μαθητές, ο λόγος της απαλλαγής πρέπει να τεκμηριώνεται κάθε φορά με συγκεκριμένο τρόπο. Είναι νομικά παραδεκτό ότι η διαδικασία αυτή δεν παραβιάζει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα αφού αποβλέπει στο να ωφεληθεί ο μαθητής από ένα προνόμιο, το οποίο θεμελιώνεται ακριβώς στον σεβασμό της ελευθερίας του. Τι διαφορετικό ισχύει στα Θρησκευτικά;
  5. Οι θεολόγοι εκπαιδευτικοί περιμένουμε ανάλογη ευαισθησία και υποστήριξη στα πραγματικά προβλήματά μας, λ.χ., κατά την περυσινή σχολική χρονιά, το μάθημα μας δεν διδάχθηκε σε αρκετά σχολεία του νησιού μας, λόγω μη κάλυψης των κενών.
  6. Τέλος, με αφορμή διάφορες απλουστευτικές προσεγγίσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας γύρω από το θέμα, θεωρούμε ότι η όποια συζήτηση για το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να έχει ως αφετηρία την πραγματική σκοποθεσία του, όπως αυτή προκύπτει από τα επίσημα κείμενα της εκπαίδευσης, να λαμβάνει υπόψη το παιδαγωγικό πλαίσιο  της λειτουργίας του και να γνωρίζει την πραγματική μορφωτική αποστολή του. Η ανάδειξη και ενίσχυση αυτής της αποστολής, με ταυτόχρονη κατάθεση τυχόν προτάσεων για τη βελτίωσή της, είναι επιτακτική ανάγκη στην εποχή μας, η οποία πλήττεται από ποικίλους φονταμενταλισμούς, φανατισμούς και προκαταλήψεις.
Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος
Γεώργιος Στριλιγκάς
Η Γεν. Γραμματέας
Ιορδάνα Δούκη

Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2015

ΚΑΙΡΟΣ:« Περί απαλλαγών λόγος και αντίλογος…»

                                    





Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ - για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης» παρακολουθεί με ζωηρό ενδιαφέρον αλλά και ανησυχία την έντονη κριτική που αναπτύχθηκε πρόσφατα απέναντι στην τελευταία εγκύκλιο για την απαλλαγή από το Μάθημα των Θρησκευτικών. Ως θεολόγοι που μοχθούμε για να εκπαιδευθούν νέοι άνθρωποι στο να αναστοχάζονται πάνω στις πνευματικές και θρησκευτικές τους αναζητήσεις και να κατανοούν το αποτύπωμα αυτών των αναζητήσεων μέσα στην ελληνική κοινωνία και την ιστορία της, είμαστε οι τελευταίοι που θα επιδιώκαμε έναν βιασμό συνειδήσεων και παραβίαση της θρησκευτικής τους ελευθερίας. Ωστόσο, η σχολική πραγματικότητα βεβαιώνει, όπως επισημάναμε και παλαιότερα με υπόμνημά μας και στις συναντήσεις μας με τις κατά καιρούς πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας και τελευταία με τον κ. Λοβέρδο,  πως  συχνά η χρήση της επίκλησης λόγων θρησκευτικής συνείδησης για απαλλαγή από το ΜτΘ, ανάλογα με τις εκάστοτε και ανά πάσα στιγμή μεταβαλλόμενες συνθήκες στη σχολική αίθουσα και συνηθέστερα στο Λύκειο, γινόταν με σκοπό την αποφυγή ενός μαθήματος από το σύνολο των μαθητικών υποχρεώσεων και του βαθμολογικού Μέσου Όρου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αναίρεση της ισονομίας των μαθητών, επιτρέποντας την αβασάνιστη διάκριση στις εκπαιδευτικές τους υποχρεώσεις και την εκπαιδευτική ύλη που διδάσκονται, παιδαγωγικά προβλήματα γιατί ενθάρρυνε τη φυγοπονία και μπορούσε να οδηγήσει σε περιθωριοποίηση του απαλλασσόμενου μαθητή έναντι της υπόλοιπης τάξης, διοικητική αταξία λόγω των μετακινήσεων μαθητών από τμήμα σε τμήμα, καθιστώντας τελικά ένα μάθημα του σχολικού προγράμματος οιονεί επιλεγόμενο και μετατρέποντας ταυτόχρονα κατά μοναδικό τρόπο τον διδάσκοντα σε όμηρο της ανάγκης να διαφημίσει το γνωστικό του αντικείμενο και ίσως να «εκμαυλίσει» τους μαθητές για να ανταποκρίνεται στο ρόλο του.
Η αντίδραση του κόσμου των θεολόγων εκπαιδευτικών που από τη μεριά του Συλλόγου μας μεταφέρθηκε με την επισήμανση όλων των παραπάνω στις επανειλημμένες επαφές μας με την πολιτική ηγεσία και τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου και του ΙΕΠ αλλά και σε γραπτές εκθέσεις και ανακοινώσεις μας,  συνεισέφερε μαζί με άλλες εξελίξεις (όπως η υπ’ αρ. 115/2012 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Χανίων) στην τελευταία Εγκύκλιο (23.1.2015), που λύνει τα προβλήματα αυτά, αντιμετωπίζοντας με ρεαλισμό την υπάρχουσα κατάσταση και τερματίζοντας μια περίοδο μεγάλης αναταραχής, που ξεκίνησε το 2008, με την έκδοση τότε τριών διαδοχικών εγκυκλίων για το θέμα.
Για το Σύλλογό μας η εξέλιξη αυτή είναι ένα βήμα προς την επίτευξη ενός ευρύτερου στόχου για το μάθημα, που είναι ένα μάθημα υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές, επιτρέποντάς τους τη διείσδυση στη θρησκευτική τους αναζήτηση καθώς παρέχει τα γνωστικά μέσα για την κατανόηση της επίδρασης της θρησκείας στη συγκεκριμένη κοινωνία (την ελληνική) ιστορικά, αλλά και την ταυτότητα του «διαφορετικού» που ζει δίπλα του. Προς την κατεύθυνση αυτή κινείται και το νέο Πρόγραμμα Σπουδών Θρησκευτικών του Δημοτικού-Γυμνασίου που ολοκληρώθηκε το 2011 και αναθεωρήθηκε το 2014 ενώ εφαρμόστηκε πιλοτικά επί διετία, καθώς και το αντίστοιχο ΠΣ του Λυκείου. Ένα σύγχρονο ΜτΘ με τα χαρακτηριστικά αυτά θα λύσει σταδιακά τα προβλήματα περιεχομένου, χαρακτήρα, αλλά και διδακτικών στόχων, χωρίς να δημιουργεί προβλήματα συνείδησης, επιβολής κάποιου δόγματος κλπ. Επομένως, η λύση βρίσκεται προς την εξέλιξη του περιεχομένου του ΜτΘ και όχι στη μεγέθυνση της δυνατότητας απαλλαγής, με την απλούστευση της διαδικασίας, που έχει τελικό αποτέλεσμα τον κατακερματισμό της σχολικής τάξης.
Με τις θέσεις αυτές ο Σύλλογός μας είναι πρόθυμος να συζητήσει αναλυτικά με τη νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αλλά και με άλλους ενδιαφερόμενους, όπως την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, την ΟΛΜΕ,  ακόμη και την Ένωση Αθέων, με γνώμονα πάντοτε τους γενικούς μορφωτικούς σκοπούς της παιδείας, τους ειδικούς στόχους του μαθήματος των Θρησκευτικών σε συνδυασμό με το σεβασμό της προσωπικότητας του μαθητή και των δικαιωμάτων του.

Το ΔΣ



                   Ο Πρόεδρος,ΔΗΜ.ΜΟΣΧΟΣ Επίκουρος Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ
                        Ο Αντιπρόεδρος,    ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΑΥΡΟΚΩΣΤΙΔΗΣ Διευθυντής Λυκείου
                          Ο Γ.Γ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Διευθυντής Λυκείου                   

Τα Μέλη
ΑΙΚ. ΠΕΝΙΡΤΖΗ Θεολόγος Δ.Ε
ΧΡΥΣ.ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ Καθηγητής Θεολογικής   σχολής  ΑΠΘ
Θ. ΓΙΑΓΚΟΥ Καθηγητής Θεολογικής σχολής ΑΠΘ
ΑΝΔΡ. ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ Σχολ. Σύμβουλος Δ. Μακ/νίας
ΑΝΤ. ΠΑΝΑΓΑΚΗΣ Εκπαιδευτικός Α/θμιας εκπ/σης- Θεολόγος

ΧΡΙΣΤ. ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ Θεολόγος Δ.Ε


             Χολαργός 27-9-2015

Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2015

ΚΑΙΡΟΣ:«H ΑΠΠΔ νομιμοποιεί την τελευταία εγκύκλιο για την απαλλαγή από το ΜτΘ»










Με αφορμή σχετικά πρόσφατη υπόθεση αιτήματος απαλλαγής μαθητή από το μάθημα των Θρησκευτικών της Α΄ Λυκείου, η Ολομέλεια της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων εξέδωσε κατά μήνα Αύγουστο του 2015 ειδική γνωμοδότηση, στην οποία αναγνωρίζει ότι η ζητούμενη από το σχολείο, βάσει της υπουργικής εγκυκλίου(12773/Δ2/23.1.2015) δήλωση από τους γονείς του όποιου ενδιαφερόμενου για απαλλαγή, είναι σύννομη και συνταγματικά έγκυρη, όσον αφορά στο περιεχόμενο της ζητούμενης δήλωσης από κάθε ενδιαφερόμενο εφόσον είναι ενήλικος ή τους εκπροσώπους του όταν είναι ανήλικος.  Συγκεκριμένα και έπειτα από εμπεριστατωμένη ανάλυση όλων των στοιχείων, που αφορούν στη φυσιογνωμία και το περιεχόμενο του μαθήματος  των Θρησκευτικών στο Λύκειο και με αναφορά στους ισχύοντες νόμους αλλά και την συνταγματική επιταγή , τόσο για το δικαίωμα διατύπωσης αιτήματος απαλλαγής από το ΜτΘ, όσο και στην προστασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, καταλήγει στο συμπέρασμα, ότι η ανωτέρω μνημονευόμενη και ισχύουσα μέχρι σήμερα, υπουργική εγκύκλιος καλύπτει πλήρως όλες τις προϋποθέσεις, ώστε να χαρακτηρίζεται ορθή και δίκαιη.
Η έκδοση της υπουργικής εγκυκλίου για τους όρους και τις προϋποθέσεις της απαλλαγής από το ΜτΘ, υπήρξε καρπός μακράς και εντατικής προσπάθειας που καταβλήθηκε εκ μέρους τόσο των μελών του ΔΣ μας με την κατάθεση ειδικού υπομνήματος στο υπουργείο Παιδείας(Σεπτέμβριος 2014), όσο και στελεχών του πρώην Π.Ι , με την εκπόνηση και δημοσίευση σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά ειδικών άρθρων και μελετών για το θέμα, αλλά και παραγόντων του υπουργείου Παιδείας, που φρόντισαν για την νομική κατοχύρωση  και εξασφάλιση των διαλαμβανομένων στην υπουργική εγκύκλιο.
Από την εξέλιξη των γεγονότων καθίσταται φανερό πως μόνο με σοβαρές και υπεύθυνες όσο και σφαιρικά μελετημένες θέσεις και προτάσεις, που περιέχουν στιβαρά επιχειρήματα και αναντίρρητα  αποδεικτικά στοιχεία είναι εφικτή μια αίσια κατάληξη. Η διαχείριση ενός τόσο ευαίσθητου όσο και κρίσιμου για την  θέση ενός μαθήματος, με τον σπουδαίο παιδευτικό του ρόλο για τους μαθητές, αποδεικνύεται για άλλη μια φορά,  ότι οδηγεί σε άρτια και μόνιμα  αποτελέσματα, όταν διατυπώνεται με καθαρό και επιστημονικό λόγο, μακριά από συνθήματα, στείρες εμμονές  και ιδεοληψίες.
Πρόκειται επομένως για μια κατάκτηση του θεολογικού κόσμου της χώρας μας, που επιμένει να αγωνίζεται και να διεκδικεί μέσα από ένα ειλικρινή και σοβαρό διάλογο με σαφείς προϋποθέσεις,  θεολογικά, παιδαγωγικά και  νομικά επιχειρήματα, που έχουν τη δυνατότητα να πείσουν, χωρίς τη συνδρομή ή την πρόκληση  μιας δικαστικής απόφασης.

Για το Δ.Σ





O Πρόεδρος                                                    Ο Γ. Γραμματέας
                                                                   Γ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Δ.ΜΟΣΧΟΣ                                                                                                                                    

Επικ. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ                                Διευθυντής Λυκείου




                                                                                 Χολαργός 18-9-2015

Ο τελευταίος (;) Αγιασμός μας στη Δυτική Μακεδονία...


Είναι αλήθεια, ότι ως άνθρωπος των άκρων έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία στα σχολεία της "άγονης γραμμής",όχι μόνο των νησιών αλλά και της "άγονης γραμμής" εκπαίδευσης ευρύτερα.Έτσι επέλεξα φέτος να βρεθώ για τον Αγιασμό της σχολικής χρονιάς σε έναν από τους αγαπημένους τόπους της Δυτικής Μακεδονίας,το Καρπερό Γρεβενών.Με δεδομένο ότι η θητεία μου ως Σχολικού Συμβούλου της περιοχής λήγει σε 2-3 μήνες ( βέβαια στην Ελλάδα ποτέ δεν ξέρεις),ομολογώ πως ένιωσα λίγο περίεργα...Πολλές ευχαριστίες για την άριστη συνεργασία μας στους εξαιρετικούς διευθυντές του Γυμνασίου και Λυκείου,Απόστολο Νασιόπουλο και Βασίλειο Τζιούφα  καθώς επίσης και στους αγαπητούς συναδέλφους των δύο σχολείων.











Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου 2015

Ο παπα Στρατής δεν μένει πια εδώ.... από σήμερα στην Αγκαλιά των ουρανών


















Ο πατέρας Ευστράτιος Δήμου - "Παπά Στρατής" - η ψυχή της "Αγκαλιάς" έχασε τη μάχη ... δεν μένει πια εδώ... αφήνει όμως σημαντική παρακαταθήκη.


Στις 25 Αυγούστου έγραφε:


"Αγαπητοί φίλοι και φίλες,σήμερα φεύγω στο νοσοκομείο για το καινούργιο πρόβλημα καρκίνου που μου βρήκαν. Παρακαλώ πολύ για μια προσευχή και πιστεύω ότι γρήγορα θα γυρίσω δυνατός κοντά σας.Σας ευχαριστώ όλους και ιδιαίτερα τους ενορίτες μου για την αγάπη και την συμπαράσταση που μου δείχνουν. Επίσης,θέλω να σας πω ότι οι άνθρωποι του κόσμου,οι άνθρωποι του πολέμου,τα παιδιά που αναζητούν την ελπίδα είναι αδέρφια μας και η Αγκαλιά θα συνεχίσει να βρίσκεται κοντά τους και να τους δίνει την ελπίδα για την επόμενη μέρα.Σας προτρέπω να αγωνίζεστε όσο μπορείτε καθημερινά,για την ειρήνη και την αγάπη.Μόνο έτσι λεγόμαστε άνθρωποι."
Τα λόγια του θα μας συντροφεύουν, το έργο του παράδειγμα προς μίμηση.

Απόσπασμα από αφιέρωμα στον παπα Στρατή πριν από μερικούς μήνες: 
Ο Παπά Στρατής, μαζί με άλλους τοπικούς εθελοντές στο χωριό Καλλονή, βοηθά τους πρόσφυγες από το 2007, μέσω της ΜΚΟ «ΑΓΚΑΛΙΑ». Υπολογίζεται πως όλα αυτά τα χρόνια, βοήθησε περίπου δέκα χιλιάδες άτομα, συμπεριλαμβανομένων μερικών ντόπιων που ήρθαν σε δυσχερή θέση. Αλλά ποτέ πριν δεν είχε δει τόσο πολλούς πρόσφυγες να αναζητούν βοήθεια.
"Έχω δει τα μικρά παιδιά με φουσκάλες στα πόδια τους και έγκυες γυναίκες που κρατούσαν τις κοιλιές τους και έκλαιγαν από τον πόνο», λέει θλιμμένος. "Αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι μετανάστες, δεν επιλέγουν να έρθουν εδώ. Είναι τα παιδιά του πολέμου, που προσπαθούν να ξεφύγουν από τις σφαίρες.
" Με τις τοπικές αρχές να είναι πιεσμένες από τις 64.000 αφίξεις προσφύγων στην Ελλάδα από την αρχή του έτους, ο Παπά Στρατής και το δίκτυο των εθελοντών στο χωριό, συχνά αναλαμβάνουν την αποκλειστική ευθύνη για τη φροντίδα των προσφύγων στο νησί. "Δεν έχουμε καμία εξωτερική χρηματοδότηση», εξηγεί με ένα χαμόγελο. « Εξαρτόμαστε αποκλειστικά από τη γενναιοδωρία των κατοίκων της περιοχής."
  «Μια μέρα βρήκαμε ένα μωρό κοιμάται στην αγκαλιά της μητέρας του στην παραλία. Θέλαμε να του δώσουμε γάλα, αλλά δεν είχαμε μπουκάλι και δεν μπορούσε να πιει από ένα ποτήρι. Ήταν αργά τη νύχτα και έτσι ξυπνήσαμε όλα τα φαρμακεία της πόλης μέχρι που βρήκαμε μπιμπερό "αναφέρει καθώς αφηγείται ιστορίες. Έχοντας πληγεί από τη κρίση χρέους και όντας περιορισμένοι από την οικονομία, την πολιτική και τη γεωγραφία, οι κάτοικοι στις μικρές κοινότητες των νησιών έχουν να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις μιας σύγκρουσης για την οποία δεν γνωρίζουν πολλά και κατανοούν λίγο. Πολλοί νησιώτες είναι δύσπιστοι όσον αφορά τους εξαθλιωμένους πρόσφυγες που φτάνουν στο δρόμο τους. Άλλοι ανησυχούν για τις επιπτώσεις που θα προκαλέσει η παρουσία τους στον τουρισμό. Αλλά ο Παπά Στρατής, σηκώνει τα μανίκια του και βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά για να βοηθήσει.
 Η 22α Μαΐου ήταν μία από τις δυσκολότερες ημέρες της ζωής του.
«Μία από τις δυσκολότερες μέρες της ζωής μου. Βρεθήκαμε με τα μέλη της Αγκαλιάς να διαχειριστούμε και να απαλύνουμε τον πόνο των μανάδων και των παιδιών του πολέμου. Περίπου στις δέκα το πρωί χτύπησε το τηλέφωνο και μία τρεμάμενη γυναικεία φωνή, αφού ζήτησε συγνώμη για την ενόχληση, με πληροφόρησε ότι τρεις γυναίκες με μικρά παιδιά που οι δύο είναι σε ενδιαφέρουσα κατάσταση, έχουν κατασκηνώσει κάπου στην Καλλονή.
Κατάλαβα αμέσως ότι ήταν από αυτούς που κατέβαιναν από το Σκαλοχώρι που είχαν στρατοπεδεύσει και είχαν γνωρίσει την αγάπη και την ζεστή αγκαλιά των κατοίκων του χωριού. Αμέσως σηκώθηκα και κατευθύνθηκα στο μέρος που μου είπαν για να τις βρω και ταυτόχρονα ενημέρωσα τα μέλη της Αγκαλιάς για το πρόβλημα, λέγοντας να φέρουν νερό, γάλα, τοστ, κρουασάν, χυμό για την πρώτη επαφή.
Δεν χρειάστηκε να ψάξω πολύ για να τις εντοπίσω μέσα σε μία οικοδομή. 
Δύο νεαρές γυναίκες και μία μεγαλύτερη κάθονταν στη σκιά έχοντας ένα παιδί στην αγκαλιά κι ένα στην κοιλιά!!! Με τον πόνο και την κούραση να καθρεπτίζεται στο πρόσωπο τους.
Χαιρέτησα κουνώντας το χέρι και ανταπέδωσαν με τον ίδιον τρόπο. Προσπάθησα να τους πως ότι θα βοηθήσουμε όσο μπορούμε να νιώσουν ανθρώπινα και να ελπίζουν για καλύτερη μέρα. Μου έδωσαν να καταλάβω ότι πίσω έχουν αφήσει κι έχουν χάσει τους άνδρες τους μαζί με άλλα παιδιά. 
Είδα το δάκρυ τους να τρέχει και τους έδωσα να καταλάβουν ότι πρέπει να κάνουν λίγο υπομονή και θα προσπαθήσουμε να τους φέρουμε εδώ. Τότε είδα την ελπίδα στο πρόσωπό τους κι ένα αχνό χαμόγελο στα χείλη τους. Εκείνη τη στιγμή το ένα παιδί κούνησε το χεράκι του και με χαιρετούσε και λες κατάλαβε τι λέγαμε.
Πάνω στην ώρα πλάκωσαν οι ενισχύσεις από τα μέλη της Αγκαλιάς. Γιώργος Τυρίκος Εργάς, Κατερίνα Σελάχα, Ελένη Σελάχα και άρχισαν το έργο της ανασυγκρότησης της ελπίδας και την προσπάθεια να απαλύνουμε τον πόνο της μάνας.
Ξεκίνησαν με τρία αυτοκίνητα και πήραν το δρόμο για Σκαλοχώρι, αφού είχαμε πληροφορία ότι κάπου εκεί βρισκόταν το υπόλοιπο γκρουπ. Εγώ παρέμεινα και περίμενα τα αποτελέσματα. Σε κάποια στιγμή βλέπω τη μάνα να χαϊδεύει την κοιλιά της  και τα μάτια να τρέχουν ασταμάτητα. Τα δάκρυα του πόνου της απελπισίας, της αβεβαιότητας για την επόμενη μέρα.
Η διπλανή γυναίκα την αγκάλιασε και άρχισαν να κλαίει σχεδόν με αναφιλητά. Χωρίς να το καταλάβω, έπιασα τον εαυτό μου να κλαίει και ένα μεγάλο γιατί βγήκε από τα βάθη της καρδιάς μου. Μαζί θαρρώ πως δάκρυσε κι αυτή. ...
...Εκείνη την στιγμή έφτασαν τα μέλη της Αγκαλιάς  φέρνοντας μαζί τους παιδιά, πατεράδες και κάποιες γυναίκες. Σε λίγο οι οικογένειες ήταν πάλι μαζί. 
Τώρα το δάκρυ ήταν δάκρυ ανακούφισης και χαράς που φαίνονταν καθαρά στα πρόσωπά τους. Κάποια στιγμή είδα τη μάνα να λέει κάτι στον άνδρα της και να δείχνει προς το μέρος μου. Δεν του έδωσα σημασία. Ομως εντελώς ξαφνικά, είδα το παλικάρι δίπλα στο αυτοκίνητό μου να κάνει μία μεγάλη υπόκλιση, να με ευχαριστεί και πριν καλά καλά το καταλάβω, δέχθηκα μία αγκαλιά κι ένα ευχαριστήριο φιλί αγάπης-δύναμης για να συνεχίσει η Αγκαλιά να προσφέρει στην ανθρώπινη ανάγκη, στον ανθρώπινο πόνο.
Ηταν ένας μουσουλμάνος που ασπάστηκε έναν ορθόδοξο παπά, αποδεικνύοντας πως η Αγάπη δεν έχει σύνορα, δεν έχει θρησκεία και πως η Αγάπη τα πάντα σκεπάζει, τα πάντα ελπίζει».


http://www.lesvosnews.net/articles/news-categories/koinonia/o-papa-stratis-den-menei-pia-edo-apo-simera-stin-agkalia-ton

Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2015

ΚΑΙΡΟΣ:«Πρόγραμμα σπουδών χωρίς Θρησκευτικά;»

                                                                     
        
«Πρόγραμμα σπουδών χωρίς Θρησκευτικά;»

Μετά την δημοσιοποίηση από τον ΣΥΡΙΖΑ, του προγράμματός του για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και δη της πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας,  και την πρώτη ανάγνωση πάντα με πνεύμα καλόπιστης κριτικής, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι ακούγονται καταρχήν ενδιαφέροντα,  όσα αφορούν στην έμφαση που δίνεται, για παράδειγμα,  στα μαθήματα της ιστορίας, των φυσικών επιστημών, της αρχαίας και νέας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας. Εξίσου σημαντική η πρόταση για θεσμοθέτηση « σταθερής ζώνης πολιτισμού» , η αναβάθμιση των ξένων γλωσσών και η ανάληψη από το δημόσιο σχολείο της ευθύνης για την  χορήγηση κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας στους μαθητές αλλά και καθιέρωση ενιαίου βιβλίου στα βασικά μαθήματα. Έχουμε την υποψία ότι το πρόγραμμα αυτό, που σήμερα είδε το φως της δημοσιότητας σε διάφορα ηλεκτρονικά κυρίως μέσα, αποτελεί απλώς μια «πρώτη γεύση» για τη φιλοσοφία και τις βαθύτερες επιθυμίες των συντακτών του, αφού απουσιάζουν αναφορές σε άλλα  διδακτικά αντικείμενα της σημερινής εκπαιδευτικής πραγματικότητας όπως η κοινωνιολογία, οι οικονομικές επιστήμες και τα θρησκευτικά. Ιδιαίτερα για τα τελευταία, έπειτα μάλιστα από τις  διαβεβαιώσεις των μελών του τομέα παιδείας προς το ΔΣ του συλλόγου μας (Οκτώβριος 2013),  για την σταθερή τους θέση στα σχολικά προγράμματα, δυσκολεύεται να πιστέψει κανείς ότι διέφυγαν  σκόπιμα της προσοχής των μελών της όποιας επιτροπής επεξεργάστηκε το νέο πρόγραμμα του κόμματος για την παιδεία. Πολύ δε περισσότερο όταν στο ίδιο πνεύμα περίπου με τις γενικές αρχές του νέου συνολικού για τη παιδεία προγράμματος «για ελευθερία στην έκφραση, στη σκέψη, στην έρευνα» κινούνται τα έτοιμα για Δημοτικό- Γυμνάσιο (2011) και Λύκειο (2014) νέα προγράμματα σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών. Ιδιαίτερα δε  όταν αυτά για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο έχουν δοκιμαστεί στη πράξη μέσα από διετή πιλοτική εφαρμογή(2011-2013) και έχουν ενσωματώσει την εμπειρία από την διδακτική πράξη αλλά και τις προτάσεις από την καλόπιστη κριτική και τον δημόσιο διάλογο που αναπτύχθηκε την περίοδο εκείνη.
Ο σύλλογός μας υποστηρίζοντας κριτικά κάθε προσπάθεια αναβάθμισης  της παιδείας αλλά και ιδιαιτέρως της θρησκευτικής εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο, ελπίζει ότι η παράλειψη της όποιας  αναφοράς στο μάθημα των θρησκευτικών δεν σημαίνει αλλαγή πλεύσης και πολιτικής απέναντί του,  εκτός και εάν, παρά τις κατά καιρούς διακηρύξεις, δεν αναγνωρίζεται ως διαχρονικά σημαντική η συμβολή  της θρησκευτικής παράδοσης του τόπου μας , στη διαμόρφωση της ιστορίας, στη συγκρότηση βίου και ήθους ούτε η γνώση του θρησκευτικού φαινομένου στον σύγχρονο πολύπλοκο κόσμο.
Για   το  Δ.Σ
   Ο Πρόεδρος                                                                                                                                                             Ο Γ. Γραμματέας
      Δ. Μόσχος                                                                                                                                                              Γ. Παπαδόπουλο
Επικουρος καθηγητης                                                                                                                                         Διευθυντής Λυκείου
Θεολογικής σχολής εκπα


                                                                                Χολαργός 31 Αυγούστου 2015