Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2013

Επιμορφωτικές συναντήσεις θεολόγων σε Έδεσσα και Γιαννιτσά






Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σας προσκαλώ στις επιμορφωτικές μας συναντήσεις, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν:

α)την 3η  Δεκεμβρίου, ημέρα Τρίτη και ώρα 12:00 π.μ. στο Α’ ΓΕΛ Έδεσσας και
β) την 5η Δεκεμβρίου , ημέρα Πέμπτη, και ώρα 12:00 π.μ. στο  Γ’ Γυμνάσιο Γιαννιτσών σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:
12:00 -12:30 Ενημέρωση από το Σχολικό Σύμβουλο(Νέο Λύκειο, Απαλλαγές από τα Θρησκευτικά κ. λ. π.)
12:30 -13:30  «Ο ρόλος του θεολόγου καθηγητή στο Δημόσιο σχολείο.» Ανδρέας Αργυρόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος
13:30-14:00  Συζήτηση
14:00  Λήξη επιμορφωτικής συνάντησης


Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Ανδρέας Αργυρόπουλος

Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων Δυτικής Μακεδονίας


Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013

«Στα άδυτα του Cern και της Εξέλιξης». Ένα διεπιστημονικό project Βιολογίας και Θεολογίας σε συνεργασία με το Cern»






Η καινοτόμος δράση αφορά την υλοποίηση διεπιστημονικού/διαθεματικού project Βιολογίας & Θεολογίας στα πλαίσια του μαθήματος της Βιολογίας της Γ΄ Γυμνασίου στο 2ο Γυμνάσιο Κομοτηνής κατά το σχολικό έτος 2013-2014. Βασικός πυλώνας της δράσης υπήρξε η ενότητα της εξέλιξης και οι ανακαλύψεις στο χώρο της επιστήμης, όσον αφορά ένα καινούριο σωματίδιο: «Το σωματίδιο του Higgs» από το εργαστήριο του Cern στη Γενεύη.
Ήταν πραγματική πρόκληση για μας τα μαθήματα της Βιολογίας και των Θρησκευτικών να πάρουν υπόσταση και να συνδεθούν βιωματικά με τη ζωή. Ταυτόχρονα όμως ήταν η κατάλληλη ευκαιρία για να σπάσουν τα διαχωριστικά όρια ανάμεσα σε ανθρωπιστικές και θετικές επιστήμες, που διατηρούνται έως σήμερα. Η διαχωριστική αυτή γραμμή δεν είναι κάτι καινούριο άλλωστε αφού θεολογικώς οι καταβολές της είναι από τον Ιερό Αυγουστίνο ενώ από την πλευρά των θετικών επιστημών από τον Rene Descartes.
Συνδυάσαμε έτσι τη διεπιστημονική και διαθεματική προσέγγιση ως την πιο πρόσφορη για το ελληνικό σχολείο με στόχο την ανάδειξη της συνεχούς συμπόρευσης θετικών και ανθρωπιστικών επιστημών (Βιολογία-Θεολογία) και παράλληλα την εξοικείωση των μαθητών με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τα κοινωνικά δίκτυα. Άλλωστε σε ένα σχολείο όπως το δικό μας, όπου οι τάξεις δεν είναι ομοιογενείς (πολιτισμικά και θρησκευτικά) είναι αναπόφευκτα τα ερωτήματα, που ανακύπτουν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων της Βιολογίας και έχουν θρησκευτικό υπόβαθρο. Χριστιανισμός και Islam συμπορεύονται καθημερινά αρμονικά προσδίδοντας όφελος στη μαθησιακή διαδικασία. Να σημειωθεί εδώ ότι και οι δύο θρησκείες αποδέχονται την Παλαιά και τα χωρία της Γενέσεως που αφορούν τη δημιουργία του ανθρώπου είναι και στις δύο ομάδες μαθητών γνωστά και  από τα πιο αγαπητά.
Στόχος μεταξύ άλλων ήταν να καλλιεργηθεί η κριτική ικανότητα των μαθητών μας και να ανταπεξέρθουν στο μεγάλο debate: «Επιστήμη ή Βίβλος» ή «Μπορεί άραγε ένας επιστήμονας να πιστεύει και στο Θεό ή το ένα αποκλείει το άλλο;».
Η συγκυρία ήταν πολύ κατάλληλη εφόσον από τον οργανισμό Cern είχε ανακοινωθεί πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συνεργασία με σχολεία από όλο τον κόσμο στην οποία και συμμετείχαμε. Δρομολογήθηκαν λοιπόν on line συνδέσεις μέσω Google plus με το εργαστήριο του Cern κατά τις οποίες οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με επιστήμονες, που εργάζονται εκεί και να έχουν άμεση εμπειρία από το χώρο των εργαστηρίων.
Με εφαλτήριο αυτές τις συνδέσεις και τα πειράματα του Cern και παράλληλα το κείμενο της Παλαιάς Διαθήκης έγινε και το χτίσιμο της δράσης. Κατά τη διάρκεια οι μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες σχετικά με το φαινόμενο της εξέλιξης από την οπτική της Βιολογίας και της Θεολογίας καθώς και για το εργαστήριο του Cern.
Το Cern μας έδωσε τη δυνατότητα να μυηθούμε «στα άδυτα του» και γι΄ αυτό αισθανόμαστε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε θερμά όλους τους αρμόδιους. Ιδιαίτερα θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον κ. Πάνο Χαρίτο, ερευνητή στο Cern, χωρίς τη συμβολή του οποίου δεν θα τα είχαμε καταφέρει καθώς και το Νικόλαο Ρομποτή, Convenor της ομάδας Ηiggs Beyond Standard Model του πειράματος Αtlas (University of Washington).
Οι μαθητές μας είχαν την εμπειρία της συνεργασίας με ένα διεθνή οργανισμό, ένιωσαν για λίγο ως νεαροί επιστήμονες και καλλιέργησαν μία ευρωπαϊκή «ταυτότητα». Αισθάνθηκαν ότι ανήκουν σε μία μεγάλη επιστημονική οικογένεια που τους αγκάλιασε και η επαφή με το Cern και με νέους Έλληνες επιστήμονες τους έδωσε προοπτική και όραμα για το μέλλον.
Αύριο μπορεί να είναι οι μαθητές μας οι μελλοντικοί συνεργάτες του Cern

Ευχαριστούμε
Οι υπεύθυνοι καθηγητές
Ξανθή Αλμπανάκη -Θεολόγος

Αδαμίδου Χρύσα -Βιολόγος

Λέγκια Βαρσοβίας - Ιησούς σε κορεό


όπως λέει και ένας φίλος:"καλύτερα στα τσιμέντα των γηπέδων παρά στους διαδρόμους της βουλής"

Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2013

To Πορνείο και ο Άγιος Πορφύριος.





Παλαιά συνηθίζαμε, κατά την εορτή των Θεοφανείων, ν' αγιάζομε τα σπίτια. Κάποια χρονιά επήγα κι εγώ κι αγίαζα. Χτυπούσα τις πόρτες των διαμερισμάτων, μου ανοίγανε κι έμπαινα μέσα ψάλλοντας: "Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου Σου Κύριε...". Όπως πήγαινα στην οδό Μαιζώνος, βλέπω μια σιδερένια πόρτα. Ανοίγω, μπαίνω μέσα στην αυλή, που ήταν φυτεμένες μανταρινιές, πορτοκαλιές, λεμονιές, και είχε μια σκάλα εξωτερική. Ήταν ένα σπίτι καλό όπως φαινότανε και είχε μια σκάλα εξωτερική, που ανέβαινε πάνω και κάτω είχε υπόγειο. 
Ανέβηκα επάνω, χτυπάω την πόρτα και έρχεται μια κυρία.
 και μου ανοίγει, εγώ άρχισα κατά τη συνήθειά μου αμέσως τρύπωσα μέσα ... "Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου Σου, Κύριε...".
Με σταματάει απότομα. Εν τω μεταξύ με ακούσανε και δεξιά κι αριστερά στο διάδρομο βγαίνανε κοπέλες απ' τα δωμάτια. "Κατάλαβα, έπεσα σε οίκο ανοχής", είπα μέσα μου.
Η γυναίκα μπήκε μπροστά μου να μ' εμποδίσει. -Να φύγεις παπά , μου λέει. Δεν κάνει αυτές να φιλήσουν το Σταυρό. Να φιλήσω εγώ το Σταυρό και να φύγεις, σε παρακαλώ.
Εγώ τώρα πήρα άλλο ύφος και της λέω: -Εγώ δεν μπορώ να φύγω! Εγώ είμαι παπάς, δεν μπορώ να φύγω! Ήλθα εδώ ν' αγιάσω. -Ναι, αλλά δεν κάνει να φιλήσουν το Σταυρό αυτές. -Μα δεν ξέρομε αν κάνει να φιλήσουν το Σταυρό αυτές ή εσύ. Διότι αν με ρωτήσει ο Θεός και ζητήσει να Του πω ποιος κάνει να φιλήσει το Σταυρό, οι κοπέλες ή εσύ, μπορεί να έλεγα: "Οι κοπέλες κάνει να τον φιλήσουν και όχι εσύ. Οι ψυχές τους είναι πιο καλές από τη δική σου". Εκείνη τη στιγμή εκοκκίνησε λίγο.
Της λέω λοιπόν: -Άσε τα κορίτσια να φιλήσουν το Σταυρό. Τους έκανα νόημα να πλησιάσουν. Εγώ πιο μελωδικά από πρώτα έψαλλα το "Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου Σου Κύριε...", διότι είχα μια χαρά μέσα μου, που ο Θεός οικονόμησε τα πράγματα να πάω και σ' αυτές τις ψυχές. Φιλήσανε όλες το Σταυρό.
Ήταν όλες περιποιημένες, με τις πολύχρωμες φούστες κ.λπ. Και τους είπα: -Παιδιά μου, χρόνια πολλά. Ο Θεός μάς αγαπάει όλους. Είναι πολύ καλός και "βρέχει επί δικαίους και αδίκους". Όλοι Τον έχομε Πατέρα και για όλους μας ενδιαφέρεται ο Θεός. Μόνο να φροντίσομε να Τον γνωρίσομε και να Τον αγαπήσουμε κι εμείς και να γίνομε καλοί. Να Τον αγαπήσετε και θα δείτε πόσο ευτυχισμένες θα είστε.
Κοιτάξανε απορημένες. Κάτι πήρε η ψυχούλα τους η ταλαιπωρημένη. -Χάρηκα, τους λέω τέλος, που μ' αξίωσε ο Θεός να έλθω σήμερα και να σας αγιάσω. Χρόνια πολλά! -Χρόνια πολλά, είπαν κι εκείνες κι έφυγα.




Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2013

Το Παρίσι τιμά την Αγία Μαρία Σκόμπτσοβα ονοματοδοτώντας ένα δρόμο






Το δημοτικό συμβούλιο του τομέα 15 της γαλλικής πρωτεύουσας της 4ης Νοεμβρίου και το Συμβούλιο της πόλης των Παρισίων της 12ης Νοεμβρίου ψηφισαν ομόφωνα την ονοματοδοσία ενός δρόμου με το όνομα της Αγίας Μαρίας Σκόμπτσοβα(ο βίος της ΕΔΩ),δρόμος που βρίσκεται μεταξύ των αριθμών 84-88 στο Λουρμέλ.





Η Αγία Μαρία Σκόμπτσοβα δίπλα από τον Ν.Μπερντιάεβ





Η πρωτοβουλία ανήκει στον αντιδήμαρχο Ghislène Fonlladosa,υπεύθυνο πολιτιστικής κληρονομιάς και νέων τεχνολογιών του Παρισιού.



Πηγή/proskynitis.blogspot

Θεία Λειτουργία σε μετάφραση.




Η Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου με μετάφραση σε υπότιτλους. 
Η μετάφραση είναι του μακαριστού Μητροπολίτη Σερβίων και Κοζάνης Διονυσίου(+1998). 
Κυκλοφορεί σε βιβλιαράκι των εκδόσεων της Αποστολικής Διακονίας της Ελλάδας.
Έχουν γίνει ελάχιστες αλλαγές, κυρίως για να εξυπηρετηθεί τεχνικά ο υποτιτλισμός.

Τεχνική επιμέλεια - υλοποίηση: Ορθόδοξη Ομάδα Δογματικής Ερευνας (oodegr.com)

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013

Επιμορφωτική συνάντηση θεολόγων Π.Ε. Γρεβενών





Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σας προσκαλώ στην επιμορφωτική μας συνάντηση την  την 29η Νοεμβρίου 2013, ημέρα Παρασκευή και ώρα 11:30 πμ.
Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί  στο 2ο Γυμνάσιο Γρεβενών σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:
11:30 -12:15  «Ο ρόλος του θεολόγου καθηγητή στο Δημόσιο σχολείο.»
Αργυρόπουλος Ανδρέας, Σχολικός Σύμβουλος.
12:15 -12:45 Συζήτηση
12:45 -13:00  Διάλειμμα
13:00-13:40  «Χριστιανισμός-Ελληνισμός: μια ιδιότυπη συνάντηση», Αναλύοντας τη διδακτική ενότητα 13, του βιβλίου της Γ’ Γυμνασίου.
Παπαμιχαλάκη Αικατερίνη, καθηγήτρια θεολόγος του 2ου Γυμνασίου Γρεβενών.
13:40-14:00 Συζήτηση
14:00  Λήξη επιμορφωτικής συνάντησης.


Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Ανδρέας Αργυρόπουλος


Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων Δυτικής Μακεδονίας

Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Καστοριά:Ο ρόλος του θεολόγου καθηγητή στο Δημόσιο σχολείο.Επιμορφωτική συνάντηση.





Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,


Σας προσκαλώ στην επιμορφωτική μας συνάντηση την 28η Νοεμβρίου 2013, ημέρα Πέμπτη και ώρα 11:30 π.μ. με θέμα :
Ο ρόλος του θεολόγου καθηγητή στο Δημόσιο σχολείο.

Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί  στο χώρο της Βιβλιοθήκης του 4ου Γυμνασίου Καστοριάς σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:
11:30-12:15 Ενημέρωση από το Σχολικό Σύμβουλο(Νέο Λύκειο, Απαλλαγές από τα Θρησκευτικά κ.λ.π.)
12:15-13:00 «Ο ρόλος του θεολόγου καθηγητή στο Δημόσιο σχολείο.» Ανδρέας Αργυρόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος
13:00-13:30 Συζήτηση
13:30-14:00  «Το μάθημα των Θρησκευτικών και οι δυνατότητες ευρωπαϊκής συνεργασίας Etwinning»  Βασιόπουλος Σωκράτης,Θεολόγος. Πρεσβευτής Etwinning Δυτικής Μακεδονίας.
14:00  Λήξη επιμορφωτικής συνάντησης



Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Ανδρέας Αργυρόπουλος
Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων Δυτικής Μακεδονίας



Παγκρήτια θεολογική διημερίδα για το Διάταγμα των Μεδιολάνων

Συμπληρώνονται φέτος 1700 χρόνια από την υπογραφή του Διατάγματος των Μεδιολάνων, γνωστού και ως Διατάγματος της Ανεξιθρησκίας. Το Διάταγμα υπογράφτηκε στο Μεδιόλανο, το σημερινό Μιλάνο της Ιταλίας το 313 μ.Χ., από τον Μέγα Κωνσταντίνο και τον Αύγουστο Λικίνιο, οι οποίοι ύστερα από μια περίοδο εσωτερικών συγκρούσεων επικράτησαν των αντιπάλων τους και ασκούσαν συνδιοίκηση στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία.
Η υπογραφή του  σήμανε το τέλος μιας μακράς περιόδου σκληρών διωγμών εναντίον του Χριστιανισμού και των Χριστιανών και οδήγησε στην περαιτέρω εξάπλωση και επικράτηση της νέας θρησκείας. Ανά τον κόσμο γίνονται διάφορες εκδηλώσεις για την ιστορική επέτειο και κυρίως για να τονισθεί η σημασία του Διατάγματος στην εποχή μας. Το αίτημα σεβασμού της θρησκευτικής ελευθερίας και έκφρασης, καθώς επίσης τα μηνύματα της καταλλαγής και του αλληλοσεβασμού δεν έχασαν ποτέ τη σημασία τους. Στις μέρες μας, ο προβληματισμός για τα ζητήματα αυτά είναι εξαιρετικά επίκαιρος εξαιτίας της αναβίωσης νέων μορφών θρησκευτικού φονταμενταλισμού και φανατισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, λαμβάνοντας υπόψη και την προτροπή του Οικουμενικού Πατριαρχείου για τον εορτασμό του ιστορικού γεγονότος, ο Παγκρήτιος Σύνδεσμος Θεολόγων οργανώνει θεολογική διημερίδα με θέμα “1700 χρόνια από το Διάταγμα των Μεδιολάνων: Η σημασία του στην εποχή μας”.
Η διημερίδα πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης και υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, ύστερα από πρόταση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου, στις 22-23 Νοεμβρίου 1013, στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Συνδέσμου, βασικοί στόχοι της διημερίδας είναι:
  1. Να ερευνηθούν οι ιστορικές παράμετροι  του επετειακού γεγονότος.
  2. Να μελετηθούν διαστάσεις των σχέσεων θρησκείας, πολιτικής και κοινωνίας.
  3. Να εξεταστεί η προβληματική σύγχρονων ζητημάτων θρησκευτικής συνείδησης και θρησκευτικής έκφρασης.
  4. Να ενημερωθούν οι σύνεδροι για ευρωπαϊκές πολιτικές ως προς την προαγωγή και προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας.
  5. Να διερευνηθεί η έννοια της θρησκευτικής ελευθερίας στο μάθημα των Θρησκευτικών.
  6. Να μελετηθούν διαστάσεις της θρησκευτικής ελευθερίας στην Ελλάδα του σήμερα.
Τις κύριες εισηγήσεις έχουν κληθεί να παρουσιάσουν εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής έρευνας, της πολιτικής και της εκπαίδευσης. Προσκεκλημένοι ομιλητές είναι:
  1. Δρ. Χρυσόστομος Σταμούλης, Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ.: «Θρησκεία, πολιτική και κοινωνία».
  2. Δρ. Κωνσταντίνος Ζορμπάς, θεολόγος-κοινωνιολόγος: «Κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προαγωγή και προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας και των θρησκευτικών πεποιθήσεων».
  3. Δρ. Σταύρος Γιαγκάζογλου, Σύμβουλος Υ.ΠΑΙ.Θ., Προϊστάμενος Γραφείου Α΄ του Ι.Ε.Π.: «Η έννοια της θρησκευτικής ελευθερίας και το μάθημα των Θρησκευτικών».
  4. Γεώργιος Στριλιγκάς, Σχολ. Σύμβουλος Θεολόγων, Πρόεδρος του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων: «Ο τρόπος της διδασκαλίας ως ζήτημα ελευθερίας στα Θρησκευτικά».
  5. Δρ. Παναγιώτης Ασημακόπουλος, θεολόγος εκπαιδευτικός: «Η ελευθερία στο μάθημα των Θρησκευτικών επί πίνακι».
  6. Δρ. Γεώργιος Καλαντζής, Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων Υ.ΠΑΙ.Θ.: «Η θρησκευτική ελευθερία στην Ελλάδα του σήμερα».
Οι εργασίες της διημερίδας θα γίνουν στις εγκαταστάσεις της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης. Επιπλέον, στο πρόγραμμα έχουν ενταχθεί λατρευτικές εκδηλώσεις στην Ιερά Πατριαρχική Μονή Γωνιάς. Τον συντονισμό των εργασιών έχουν αναλάβει ο Πρόεδρος του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων κ. Γεώργιος Στριλιγκάς και η Διευθύντρια της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης κ. Εμμανουέλα Λαρεντζάκη. Αναμένεται να λάβουν μέρος πάνω από 100 θεολόγοι, εκπαιδευτικοί και κληρικοί, από ολόκληρη την Κρήτη. Έχει ζητηθεί η έγκριση του Υπουργείου Παιδείας για τη συμμετοχή των θεολόγων εκπαιδευτικών.
Η εκδήλωση έρχεται να προστεθεί στην αξιόλογη συγκομιδή παγκρήτιων δράσεων της επιστημονικής ένωσης των θεολόγων της Κρήτης, τον Παγκρήτιο Σύνδεσμο Θεολόγων, ο οποίος έχοντας την ευλογία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Εκκλησίας Κρήτης, δραστηριοποιείται σε ολόκληρη την Κρήτη, παρά τις μεγάλες δυσκολίες και τις αντιξοότητες της εποχής. Στο πλαίσιο αυτό, με αφορμή το Διάταγμα των Μεδιολάνων και με τη στήριξη της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, σε συνεργασία με την Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης, προγραμματίζεται η προαναφερθείσα ενδιαφέρουσα εκδήλωση διαλόγου και προβληματισμού για τη διερεύνηση του εξαιρετικά πολύπλοκου και ευαίσθητου θέματος της θρησκευτικής ελευθερίας και έκφρασης στην εποχή μας.

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013

Αλέξανδρος Καριώτογλου: Μαθητικό Συναξάρι



Oι προσωπικές εμπειρίες ενός παιδαγωγού στη σχέση του με τα παιδιά και τους συναδέλφους του κρύβουν απρόσμενες στιγμές χαράς και μπορούν να γίνουν αφορμή για δημιουργικό στοχασμό.
Η θερμή αποδοχή που βρήκε το πρώτο Συναξάρι στο χώρο του σχολείου, της κατήχησης στην Εκκλησία και στον ευρύτερο παιδαγωγικό χώρο, ήταν η αφορμή να επανεκδοθεί το βιβλίο, ανανεωμένο με δεκατρείς επιπλέον ιστορίες.
Το Συναξάρι απευθύνεται σε παιδαγωγούς και διαπαιδαγωγούμενους. Ο παιδαγωγός θα βρει στο βιβλίο διόδους επικοινωνίας με τους νέους ανθρώπους στο σχολείο, στην ενορία ή στον ευρύτερο παιδαγωγικό χώρο, όπως είναι η οικογένεια.
Οι νέοι άνθρωποι θα ανακαλύψουν σ΄αυτές τις ιστορίες τις προσωπικές τους διαδρομές, θα διδαχθούν και θα πάρουν μαθήματα ζωής μέσα από τις εμπειρίες άλλων ανθρώπων.



ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ
Το Ισλάμ στην Οικουμένη, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 2012
Άγιος Ιωάννης ο ρώσος. Αιχμάλωτος στο θαύμα του Θεού, εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 2006
Σπουδή στη Θρησκειολογία, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 2005
Ισλάμ και Χριστιανική Χρησμολογία, εκδ. Αρμός, Αθήνα 2000
Ιερουσαλήμ: Μήτηρ των Εκκλησιών Θεού κατοικητήριον, εκδ. Μίλητος, Αθήνα 1997
Το Ισλάμ στην Ινδία. Η θρησκεία των Σικχ, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1995
Κωνσταντινούπολη η Πρωτόθρονη, εκδ. Μίλητος, Αθήνα 1995

Ορθοδοξία και Ισλάμ, εκδ. Δόμος, Αθήνα 1994

Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2013

Στην "άγονη γραμμή" της Μακεδονίας-Σχολεία μιας άλλης Ελλάδας

Καλώς ή κακώς πάντοτε ήμουν άνθρωπος των άκρων...έτσι και στην εκπαίδευση... αγάπησα τα μικρά σχολεία ,τα ξεχασμένα, τα δυσπρόσιτα...




Γυμνάσιο Φούστανης Πέλλας...λίγα χιλιόμετρα από τα ελληνοσκοπιανά σύνορα

Σχολείο τέλος...αναμονή του τοπικού Κ.Τ.Ε.Λ. για επιστροφή στο χωριό

Αλμωπία

Δεν είναι εύκολο να είσαι πάντα ακριβής στα ραντεβού σου στα σχολεία...σαν βγεις στον πηγαιμό για... Πολυκάρπη 

Γυμνάσιο Πολυκάρπης


Γυμνάσιο Προμάχων...Πρόμαχοι τελείως...παραμεθόριος....χαιρετίσματα στην Αθήνα

Ορεινά Γρεβενά....Νορμάλ συνθήκες




Γυμνάσιο Παλαιοχωρίου Γρεβενών...μαθητές και μαθήτριες 11.Λάτρεις του ποδοσφαίρου στην πλειονότητα."Εμείς δάσκαλε μια μέρα θα παίξουμε στον ΠΑΟΚ" με είπαν....και το είπαν με τόση πίστη και τόση αγνότητα...


Ποταμός Βενέτικος...μαγεία!



το δεύτερο σπίτι μου



Γυμνάσιο Καρπερού Γρεβενών


από Καρπερό για Δεσκάτη...


Για αλυσίδες είμαστε...μόνιμα...μεταφορικά και κυριολεκτικά..






Για τη Γαλατινή Κοζάνης..."εν ερημίαις"


καμιά φορά το χιόνι είναι ..λίγο περισσότερο

Νομός Καστοριάς. Ποντιακό χωριό Οινόη...σύνορα με Αλβανία..



Νεστόριο





Λέχοβο Φλώρινας



Άγιος Γερμανός Πρεσπών


Προσευχή στο Γυμνάσιο Λαιμού Πρεσπών. Δε θα ξεχάσω την όμορφη κουβέντα με την Γ' Λυκείου



Στο Γυμνάσιο του Λαιμού με το συνάδελφο Δημήτρη Αναγνώστου



Με τη βοήθεια του Θεού και την αγάπη των συναδέλφων ...συνεχίζουμε...












Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2013

Η Θεολογία και ο Μπρους Σπρίνγκστιν





Το δικό του μάθημα... Θεολογίας απέκτησε στο κρατικό πανεπιστήμιο του Νιου Τζέρσεϊ στις ΗΠΑ το «Αφεντικό» της ροκ. Ο καθηγητής Αζάν Γιαντίν-Ισραελ του Τμήματος Εβραϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ράτγκερς θα ερευνήσει με τους φοιτητές του για ένα εξάμηνο τη χρήση ιστοριών από την Παλαιά Διαθήκη στα τραγούδια του Σπρίνγκστιν. Αλλά και γενικότερα το θέμα της πίστης τον απασχολεί σε όλο φάσμα της σαραντάχρονης καριέρας του. Μερικοί χαρακτηριστικοί τίτλοι τραγουδιών; «Adam raised a Cain», «The promised land», «Into the fire».... Στην πατρίδα μας ακόμα κάποιοι διδάσκουν για τη σχέση του ροκ με το σατανισμό....

“Έφυγε” ο Ορθόδοξος Βρετανός συνθέτης John Tavener







Βαπτίστηκε ορθόδοξος στα 33 του χρόνια.  Είχε σπουδάσει στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής και άφησε πίσω του πλούσιο έργο αφού συνέθετε επί πέντε δεκαετίες. Έγινε διεθνώς γνωστός για το έργο του «The Protecting Veil» και για το «Song for Athene». Συνήθιζε να λέει ότι οι Πατέρες της Εκκλησίας ήταν πηγή της έμπνευσής του.Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες κλασικής μουσικής της Βρετανίας. Από το ξεκίνημα της καριέρας του ο αγγλικός τύπος τον υποδέχεται σαν μουσική ανακάλυψη. Στη μουσική του διαδρομή δέχτηκε μεγάλη επιρροή από τις λειτουργικές παραδόσεις της Ρώσικης ορθόδοξης Εκκλησίας. Μελέτησε και μελοποίησε γραπτά των Πατέρων της Εκκλησίας, ολοκληρώνοντας μία Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, τη βασική λειτουργία της Ορθόδοξης Εκκλησίας.  Η υγεία του τα τελευταία χρόνια ήταν εξαιρετικά κλονισμένη. Παρόλα αυτά σε σταμάτησε να δημιουργεί. Πέθανε στο σπίτι του στην Αγγλία, χθες, σε ηλικία 69 ετών. 






Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2013

Ανδρέα Αργυρόπουλου:"Θεολογική" σαπίλα...





Πάνε κάτι μήνες που είχα γράψει κάποιο σχόλιο στο facebook: "σε λίγο καιρό θα έχουμε προγραφές προοδευτικών θεολόγων".Δεν το έκανα τυχαία.Είχα τους λόγους μου και τις πληροφορίες μου..Οι αήθεις επιθέσεις μέσω εντύπων, ιστολογίων ,εκπομπών,συνεδρίων  από συγκεκριμένους θεολογικούς κύκλους εναντίον καθενός που διαφωνεί μαζί τους,από τον Πατριάρχη και τον Αναστάσιο Αλβανίας μέχρι και τον τον τελευταίο ιερέα ή θεολόγο με ανοικτό πνεύμα, έχουν δημιουργήσει  ένα κλίμα άρρωστο .Πολλές φορές κάποιοι από εμάς που προερχόμαστε από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση,προκληθήκαμε και δεν απαντήσαμε χάριν της ενότητας του θεολογικού κόσμου.Σε μια εποχή που το μάθημα των Θρησκευτικών αμφισβητείται η εικόνα του διχασμού των θεολόγων θεωρήσαμε και θεωρούμε πως δεν ωφελεί.Είναι γνωστό βέβαια ότι η ευγένεια  εκλαμβάνεται ως αδυναμία από τους ανόητους. Έτσι, τα πράγματα ξέφυγαν.Άρχισαν από τους γνωστούς εκφραστές της "καθαρής"Ορθοδοξίας καταγγελίες εναντίον συγκεκριμένων συναδέλφων θεολόγων αλλά και σχολικών συμβούλων .Κάθε νοήμων αντιλαμβάνεται στους περίεργους καιρούς που ζούμε τι συνέπειες μπορούν να έχουν για  τέτοιες πρακτικές. Τι ζητούν οι κύριοι αυτοί ;;;την απόλυση όσων εκφράζουν μια διαφορετική αντίληψη από τη δική τους, από τα δημόσια σχολεία;;;Λίγο ήθος δεν έχει μείνει;;;;Δεν φθάνει που ψεύδονται και διασύρουν συναδέλφους μας ,έχουν φθάσει στο σημείο να ζητούν και την απόλυσή τους;;Τα ψέματα τελείωσαν.Θα μας βρουν μπροστά τους.Η τρομοκρατία των ανεγκέφαλων "σωτήρων της Ορθοδοξίας και των Θρησκευτικών" δε μας φοβίζει.Όσοι του εμπνέουν ή τους καλύπτουν είναι συνένοχοι όπως και ορισμένοι "μετριοπαθείς " που κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν .Ας αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους πριν είναι πολύ αργά...Δεν είμαστε και χθεσινοί...

Πάβελ Φλορένσκι: ο ιερέας της Επανάστασης και του Εξηλεκτρισμού






Όταν ο Λέον Τρότσκι τον είδε να παρουσιάζει μια επιστημονική έρευνα πάνω στον ηλεκτρισμό, σε ένα συνέδριο στη Μόσχα το 1920, αναφώνησε δυνατά στην αίθουσα: “ποιος είναι αυτός;”. Ήταν η περίοδος που η μυστική αστυνομία κυνηγούσε μεταξύ άλλων αρκετά έντονα τη θρησκεία στην πρώιμη ΕΣΣΔ. Η αιτία της έκπληξης του Τρότσκι ήταν ότι ο νεαρός φλογερός επιστήμονας φορούσε το ράσο του ιερέα. Ένα χρόνο μετά, ο Πάβελ Φλορένσκι, αυτή η μεγάλη μορφή της Ορθοδοξίας και της ρώσικης ιστορίας των επιστημών (ο λεγόμενος και Ρώσος Ντα Βίντσι) αναλαμβάνει με πρόσκληση του ίδιου του Τρότσκι επικεφαλής του GOELRO (του κρατικού προγράμματος ηλεκτροδότησης της ΕΣΣΔ) με μόνο του αίτημα να συνεχίζει να φορά το ράσο γιατί “ακόμα κι αν φορούσα το κοστούμι του υπαλλήλου είμαι ιερέας και είμαι δεμένος με τον όρκο μου με το Θεό”.


Ο Πάβελ Φλορένσκι είναι μια μεγάλη πραγματικά προσωπικότητα η οποία, όπως και όλο εκείνο το σπουδαίο ρεύμα των Ρώσων θεολόγων και φιλοσόφων των αρχών του 20ου αιώνα, είχαν την ατυχία να πέσουν πάνω στο μεγαλύτερο ιστορικό γεγονός της σύγχρονης ανθρωπότητας, την Οκτωβριανή Επανάσταση και έτσι πολλές πτυχές της ζωής ή της σκέψης τους έμειναν άγνωστες στο ευρύ κοινό. Ειδικά στην Ελλάδα είναι ένα πεδίο σχεδόν ανεξερεύνητο.


Γεννήθηκε λοιπόν το 1882, κάπου εκεί που σήμερα βρίσκεται το δυτικό Αζερμπαϊτζάν. Η μητέρα του είχε αρμένικη καταγωγή, την οποία ο Φλορένσκι έψαχνε πάρα πολύ όταν μεγάλωσε. Σπούδασε στην Τιφλίδα και ελκυόταν πολύ από τα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες γενικότερα. Στα 1899 επισκέπτεται τον μεγάλο Λέον Τολστόϊ για συμβουλές, εξαιτίας μιας εσωτερικής αναστάτωσης θρησκευτικού τύπου, η οποία θα τον συντρόφευε σε όλη τη ζωή του. Αιτία τα στενά όρια του θετικιστικού επιστημονικού παραδείγματος και η μανία του εξορθολογισμού που έβλεπε να υπάρχουν στις σπουδές του. Φτάνει στη Μόσχα όπου, μεταξύ άλλων, παρακολουθεί μαθήματα αρχαίας φιλοσοφίας, ενώ εισάγεται στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου της Μόσχας. Εκεί θα γίνει φίλος με τον Αντρέι Μπέλυ, μετέπειτα ποιητή και θεωρητικό του ρώσικου φουτουρισμού.


Το έτος 1904 είναι καθοριστικό για τον νεαρό Φλορένσκι. Οι εσωτερικές του αναζητήσεις, τον έχουν ήδη οδηγήσει να αρνηθεί την υπάρχουσα σκληρά δομημένη μαθηματική λογική και έχει ήδη αρχίσει να σκέφτεται μαθηματικές θεωρίες και φιλοσοφία που εμπλέκουν αναζητήσεις πέρα από τα φυσικά όρια που βάζει η ανθρώπινη ύπαρξη. Ενώ περατώνει με άριστα τις σπουδές του, αρνείται μια θέση καθηγητή στο τμήμα Μαθηματικών και την ίδια χρονιά γράφεται στην Εκκλησιαστική Ακαδημία Σέργκιγιε Πόσαντ στη Μόσχα. Εκεί θα γνωρίσει τον Γέροντα Ισίδωρο και μαζί με άλλους συμφοιτητές του θα ιδρύσει την Ένωση Χριστιανών Αγωνιστών (ρωσ. Союз Христиaнской Борьбы) που βασιζόταν στις αρχές του φιλόσοφου Βλαντιμίρ Σολόβγιοφ και σχετιζόταν με την ριζοσπαστική φιλοκαλική ανανέωση της Ορθόδοξης Παράδοσης αλλά και με τις ιδέες της Οικουμενικότητας του Χριστιανισμού και βέβαια της μεγάλης λειτουργικής αλήθειας που οι Ρώσοι αποκαλούν “σομπορνόστ”, που σημαίνει αλληλεγγύη. Η λογική αυτής της ομάδας του Φλορένσκι επίσης εδραζόταν στις εγελιανές αντιλήψεις περί “θέσης-αντίθεσης-σύνθεσης”.


Μετά την αποτυχημένη επανάσταση του 1905, υπάρχει έντονος περιορισμός των κινημάτων με βάση την Ορθοδοξία και το 1906 ο Φλορένσκι θα βρεθεί στη φυλακή από το τσαρικό καθεστώς για τη συμμετοχή του στην Ένωση Χριστιανών Αγωνιστών. Από τότε μέχρι και το 1914 υπάρχει μια περίοδος, θα λέγαμε, δημιουργικού οργασμού για τον Φλορένσκι. Τελειώνει το βασικό φιλοσοφικό του έργο το “Στύλος και έδαφος της αλήθειας: Εργασία για την Ορθόδοξη Θεολογία σε δώδεκα επιστολές”, που είναι μια συλλογή επιστολών σε κάποιον φανταστικό αδελφό ή φίλο (πολλοί μελετητές θεωρούν ότι αναφέρεται στον Ιησού Χριστό) και πραγματεύεται διάφορα ζητήματα, όπως τη Θεία Σοφία αλλά και ένα θέμα ταμπού: την ομοφυλοφιλία. Αναφέρεται στην αγάπη μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου ως μια, στην ουσία της, σχέση αγάπης η οποία μπορεί να σταθεί και χωρίς τη σεξουαλική της προέκταση. Είναι ο πρώτος που συγκρίνει την αδελφοποίηση των πρώτων Χριστιανών με τις ομοφυλόφιλες σχέσεις της εποχής του δίνοντας μια διέξοδο εν Χριστώ αγάπης. Επίσης θεωρείται και ο ιδρυτής αυτού που αργότερα ονομάστηκε “φεμινιστική Θεολογία”.


Το 1910 θα παντρευτεί, κάτι που σόκαρε πολλούς που γνώριζαν την αποστροφή του προς το γάμο (ίσως γιατί πίστευαν επίσης ότι ήταν καταπιεσμένος ομοφυλόφιλος) και θα χειροτονηθεί ιερέας την επόμενη χρονιά. Θα συνδεθεί στενά με το Ρώσικο Συμβολισμό, τον αντισυμβατικό φιλόσοφο Βασίλι Ροζάνοφ (του οποίου θα προσπαθήσει να γίνει πνευματικός) και με όλα τα ριζοσπαστικά ρεύματα της εποχής του. Το 1914 θα καταθέσει τη διδακτορική του διατριβή με θέμα “Για την Πνευματική Αλήθεια”. Θα αρχίσει να διδάσκει φιλοσοφία αλλά παράλληλα δημοσιεύει εργασίες θεολογίας, κριτικής της Τέχνης, μαθηματικών και ηλεκτροδυναμικής που αποτελούν τη νέα του μεγάλη αγάπη. Από το 1911 μέχρι την Οκτωβριανή Επανάσταση θα αποτελέσει τον εκδότη του πιο σημαντικού θεολογικού περιοδικού της εποχής του, του Μπογκοσλόβσκι Βέστνικ (Bogoslovskiy Vestnik).


Η Οκτωβριανή Επανάσταση είναι ένα γεγονός που, δυστυχώς ή ευτυχώς, ήρθε σε -αντικειμενικά- μεγάλη σύγκρουση με όλο αυτό το ριζοσπαστικό ρεύμα της προηγούμενης δεκαετίας, εν πολλοίς γιατί αντιπάλευε την πνευματοκρατία της προηγούμενης εποχής και η οποία δεν είχε θέση στη νέα εποχή της δικτατορίας του προλεταριάτου. Οι περισσότεροι ριζοσπάστες φιλόσοφοι και θεολόγοι της εποχής (οι οποίοι θα μπορούσαν να είναι χρήσιμοι στην Επανάσταση, αλλά αυτό είναι κουβέντα άλλης ανάρτησης) πήραν το δρόμο της ξενιτιάς, στήνοντας έτσι την περίφημη Σχολή των Ρώσων εμιγκρέδων θεολόγων, με προεξάρχοντα τον Νικολάϊ Μπερντιάεφ και άλλους. Στο νέο καθεστώς ο Φλορένσκι θα μείνει να πολεμήσει: “Έχω αναπτύξει τη δική μου φιλοσοφική και επιστημονική κοσμοθεωρία, η οποία, αν και είναι σε αντίθεση με την χυδαία ερμηνεία του κομμουνισμού, δεν με εμποδίζει ειλικρινά από το να εργάζονται στην υπηρεσία αυτού του κράτους”. Παρόλο που η νεοσύστατη τότε Τσέκα (η μυστική αστυνομία) έκλεισε και το Κολλέγιο που δίδασκε και την εκκλησία που διακονούσε, ο Τρότσκι, όπως είδαμε και παραπάνω του έδωσε την επιστημονική διεύθυνση του GOELRO, το 1921.


Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1920, εργάστηκε κυρίως στη φυσική και την ηλεκτροδυναμική και τελικά δημοσίευσε την εργασία τους για τους Φανταστικούς Αριθμούς στη Γεωμετρία. Αυτό το έργο ήταν αφιερωμένο στην γεωμετρική ερμηνεία της θεωρίας της σχετικότητας του Άλμπερτ Αϊνστάιν. Μεταξύ άλλων, ο Φλορένσκι διακήρυξε ότι η γεωμετρία των φανταστικών αριθμών προβλέπεται από τη θεωρία της σχετικότητας ώστε για ένα σώμα που κινείται ταχύτερα από το φως αυτή να είναι η γεωμετρία της Βασιλείας του Θεού. Επίσης εργάστηκε πάνω στη συντήρηση αρχαιολογικών ευρημάτων, για τη διάσωση της αρχαίας ρώσικης κληρονομιάς.


Η περίοδος από το 1928 μέχρι την εκτέλεσή του, το 1937, είναι μια περίοδος βασανιστηρίων και εγκλεισμού σε φυλακές, που δεν έχει αξία να αναφερθεί αναλυτικά. Μόνο να ειπωθεί ότι η πρώτη εξορία του ήταν στο Νίζνι Νόβγκοροντ το 1928 από το οποίο επέστρεψε χάρη στην παρέμβαση της συζύγου του Μαξίμ Γκόρκι. Γενικά οι κατηγορίες εναντίον του αφορούσαν την προσπάθεια “προπαγάνδισης” του Θεού, την “εμμονή” του να φέρει το ράσο του και γύρω στο 1933 η περιώνυμη Ο-Γκε-Πε-Ου (OGPU), η μετεξέλιξη της Τσέκα, με μια πλεκτάνη που αφορούσε δήθεν την εμπλοκή του σε μια συνωμοσία τον ξαναέστειλε φυλακή, αυτή τη φορά στο Σολόβκι (από όπου και η φωτογραφία της ανάρτησης). Εκεί, ο ακούραστος υπηρέτης του Θεού, της Επανάστασης και της Επιστήμης, διεξάγει έρευνα για την παραγωγή ιωδίου από τα τοπικά φύκια για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη του κράτους σε ιώδιο.


Το 1937, με τις Δίκες της Μόσχας σε έξαρση, οδηγήθηκε στην Αγία Πετρούπολη όπου καταδικάστηκε σε εκτέλεση, από την τοπική τρόϊκα της Νι-Κα-Βε-Ντε (NKVD, Υπουργείο Εσωτερικών Υποθέσεων). Σύμφωνα με τον μύθο η αιτία που καταδικάστηκε ήταν η άρνηση του να αποκαλύψει τη θέση της κεφαλής του Αγίου Σέργιου Ρατζονέσκι, διότι οι κομμουνιστές ήθελαν να την καταστρέψουν. Η αρχειακή δουλειά που υπάρχει μας δίνει ότι η εκτέλεσή τουήταν απόφαση βάσει του περίφημου διατάγματος 447 “Περί δίωξης αντισοβιετικών στοιχείων και φίλων αυτών”….


Ο Πάβελ Φλορένσκι έδωσε τόσα πολλά στο Θεό και τις επιστήμες του ανθρώπου που λίγο θα μπορέσουμε να του ξεπληρώσουμε πίσω. Ακόμα κι αν η “γεωμετρία της Βασιλείας του Θεού” δεν ταιριάζει στο ορθολογιστικό μας γνωστικό σύμπαν. Παράλληλα ο βίος του είναι η απόδειξη ότι η Επανάσταση είναι μια διαδικασία που τροφοδοτεί και τροφοδοτείται από τις μάζες και δεν τις κρατά πίσω. Το τραγικό του τέλος μας θυμίζει τα λάθη που πρέπει να παραδεχτούμε πρώτα από όλα στον εαυτό μας, όσοι θέλουμε να παλεύουμε για τον κομμουνισμό της εποχής μας…


http://religionandrevolution.wordpress.com/